''verbleekte'' watersnuffel -V- denk ik

Gestart door annelies vriens, augustus 02, 2017, 00:24:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Hoewel de schouderstreep niet breder is, zie ik wel enkele Watersnuffel -V- kenmerken. Is dit een ''verbleekt'' exemplaar misschien?
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/142335563
onzeker Watersnuffel - Enallagma cyathigerum gezien op 2017-07-31 Wassenaar - Rust en Vreugd e.o.
Foto's:




Toelichting:
een wat 'verbleekt' exemplaar; ook via Forum
bij voorbaat dank Annelies Vriens

colossus

De (lichte blauwe) schouderstreep is toch wel breder dan de eronder liggende (zwarte) schoudernaadstreep hoor Annelies.
Het ontbrekende Coenagrion-streepje op het borststuk ontbreekt, vandaar dat je haar misschien bleek vindt.
Maar dat is juist prima voor een Watersnuffel, want dat is geen Coenagrion.
Verder zie je op de eerste foto torpedo's op het achterlijf en een groene onderkant van de ogen. Allemaal prima kenmerken voor een dame Watersnuffel.
Vrouwtjes van Coenagrion-soorten hebben ook het vulvaardoorntje aan het eind van de onderkant van S8 niet.
Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

annelies vriens

Beste Kees,
Dank voor je uitgebreide toelichting. Ik ben wel wat in verwarring gebracht nu je het hebt over een lichte blauwe schouderstreep, terwijl ik altijd dacht dat de donkere schouderstreep werd bedoeld. Enfin, weer wat geleerd....
De kenmerken waar jij naar verwijst, zijn inderdaad waar ik bij -V- watersnuffel op let.
Ik zet de waarn. op zeer.  Vriendelijke groet, Annelies Vriens