Tussen de grauwe ganzen. ( Hybriden ? )

Gestart door JanF, december 01, 2007, 19:47:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

JanF

Geacht forum,

Vandaag bij de Waal bij Gameren een grote groep grauwe ganzen waargenomen.
Daartussen een aantal vreemdelingen. 2 grote Canadezen waren wel duidelijk, maar die andere 2 ?

Bij de eerste dacht ik eerst aan een rotgans, maar de ring in de nek ontbreekt, de pootkleur klopt niet en de locatie volgens mij ook niet.
De wangtekening deed nog even aan een brandgans denken, maar weer klopt de pootkleur niet en ook de tekening op de rug en wit op het voorhoofd kloppen niet m.i.





                            [


En dan die tweede :

Is dit alleen een kleurafwijking of evt een hybride ?

met vr. groeten
Jan van de Fliert

huysse

#1
Met een beetje goede wil is de tweede een Twentse landgans!

edit: de 4e foto.

groet,
Marijke

Jeroen Nagtegaal

DIe 1e is vreemd, In elk geval een hybride en ik ben er zo goed als zeker avn dat er sowieso een Canadese gans in zit, mischien kleine? Maar die 2e ik denk aan kolgans oid. Snavelvorm, de kol, hij is wellis waar klein, maar ook de vorm, en de "donkere" kleur. Tevns was mijn 1e gedachte bij de 1e foto Kolgans, door het postuur. Alleen kan ik de zwarte snavel niet goed plaatsen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rutger

die 2e foto is brandgans X ... geen idee waarmee eigenlijk, misschien rotgans?

1e lijkt me een 1e jaars kolgans, een btje aan de donkere kant.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Jeroen Nagtegaal

Citeerdie 2e foto is brandgans X ... geen idee waarmee eigenlijk, misschien rotgans?

1e lijkt me een 1e jaars kolgans, een btje aan de donkere kant.
De eerste 3 foto's betreffen hetzelfde beest... Tis maar dat je het weet,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rutger

ohja, shit... nou, dan is het duidelijk brand x kol lijkt me  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Toine

De laatste is een tamme gans (soepgans), welk ras zou ik niet durven zeggen. Het is in ieder geval geen hybride maar een gedomesticeerde soort.

JanF

#7
CiteerDe laatste is een tamme gans (soepgans), welk ras zou ik niet durven zeggen. Het is in ieder geval geen hybride maar een gedomesticeerde soort.
Hallo Toine,

Mag ik vragen waar jij dat op baseert ?

Kwa postuur, grootte, snavel en poten is'tie echt identiek aan de ruim 500 grauwe waar ' ie mee optrekt.
Mist alleen wat kleur m.i.
Hij is deel van deze groep, maar houdt zich wel aan de rand van de groep op.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

JanF

#8
Citeerohja, shit... nou, dan is het duidelijk brand x kol lijkt me
Lijkt er idd het meeste op , hoewel er niet al te veel vergelijkingsmateriaal voorhanden is . Alleen hier op waarneming.nl en op Harteman's site wat plaatjes kunnen vinden.
De geel/oranje poten die het beestje er niet sierlijker op maken kunnen goed van een kol afkomen.
Als er geen steekhoudende argumenten meer komen tegen brandgansXkolgans overweeg ik 'm als zodanig in te voeren met wat meer foto's.

bedankt,
met vr. groeten
Jan van de Fliert

tekenaar

#9
Ik vindt het een raar beest. Ik heb verschillende brand x kol hybriden gezien (in gevangenschap) en die waren veel minder donker. Deze heeft zo te zien wel iets van een brandgans-achtige koptekening en de pootkleur wijst op een Anser-soort als andere voorouder.

Ik verplaats het topic naar hybriden, eens kijken wat de anderen er van vinden. Ik denk zelf in de richting van een ingewikkelder hybride, zoiets als (brandxrot)xkol, maar bij latere generaties hybriden krijg je te maken met een heel grote variatie tussen individuen (F1 is nog min of meer eenvormig) en wordt determinatie erg lastig of onmogelijk.

Wat betreft de soepgans/parkgans ga ik mee met Toine, al kan het m.i. ook een hybride parkgans x grauwe gans zijn (wat slank voor een tamme gans).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jan Harteman

#10
CiteerDe laatste is een tamme gans (soepgans), welk ras zou ik niet durven zeggen. Het is in ieder geval geen hybride maar een gedomesticeerde soort.
Wat betreft de bonte gans tussen de Grauwe: de kleur komt inderdaad wel overeen met een Twentse landgans, maar het postuur niet. Het kan bijna geen Twentse landgans zijn, want dan zou die veel grover van bouw moeten zijn.  

Jan Harteman

Als die donkere hybride geen lichte poten had, dan had ik geopteerd voor Rot X Brand. Maar dat kan nu dus niet.
Misschien een F2 zoals Paul zegt, dus Rot X Brand en daarna X Kol of zoiets.
Ik heb alleen nog nooit een Rot X Brand gezien, dus weet niet hoe dat eruit ziet.

huysse

#12
Citeer[Wat betreft de bonte gans tussen de Grauwe: de kleur komt inderdaad wel overeen met een Twentse landgans, maar het postuur niet. Het kan bijna geen Twentse landgans zijn, want dan zou die veel grover van bouw moeten zijn.  De Twentse landganzen bij ons op school zijn zeker 2x zo zwaar (en groot) dan de veel kleinere Grauwe gans die er bij loopt. En dat verschil in gewicht zie ik er in de foto niet vanaf.
Twentse ganzen horen niet grof gebouwd en zwaar te zijn
De relatief kleine Twentse gent en gans van wegen respectievelijk 5 - 6 en 4 - 5 kg.
Rasloze boerenganzen - waarvan de bontgetekende dieren vaak worden aangezien voor bonte Twentse Landganzen - wegen veelal tussen de 6 en 8 kg.(Stichting Zeldzame Huisdierrassen)

groet,
Marijke

Jan Harteman

CiteerTwentse ganzen horen niet grof gebouwd en zwaar te zijn
De relatief kleine Twentse gent en gans van wegen respectievelijk 5 - 6 en 4 - 5 kg.
Rasloze boerenganzen - waarvan de bontgetekende dieren vaak worden aangezien voor bonte Twentse Landganzen - wegen veelal tussen de 6 en 8 kg.(Stichting Zeldzame Huisdierrassen)

groet,
Marijke
Dan ga ik deze week toch eens foto's maken van onze Twenten (die deel uit maken van de Stichting Zeldzame Huisdierrassen), want ik ben er toch aardig zeker van dat ze veel groter zijn dan de Grauwe die bij ons huist.

huysse

Misschien is er nog een grote varieteit binnen het ras omdat ze nog niet zolang bezig zijn met het terugfokken?

groet,
Marijke

JanF

#15
Nog maar een paar foto's van dit vreemde stel. Mogelijk ter bevestiging van eerder geopperde mogelijkheden of evt nieuwe inzichten ?

De donkere :







en de bonte :





met vr. groeten
Jan van de Fliert

Pim Wolf

CiteerIk heb alleen nog nooit een Rot X Brand gezien, dus weet niet hoe dat eruit ziet.
allen,

Zoals Jan al schrijft; Brand x Rot, nog nooit gezien. Wie wel ?
Zoals iedereen weet ik ook niet wat de ouders van de donkere hybrides zijn maar hoe ziet Brand x Grauwe er eigenlijk uit?
Die Bonte Grauwe is niets meer dan dat, een uit gedomesticeerde ouders voortgekomen Grauwe Gans. Deze hebben vaak dezelfde bouw als hun Grauwe voorouders en witte partijen op plaatsen waar dat bij Grauwe "niet hoort". In Zeeland nemen de aantallen tussen de Grauwe Ganzen bij elke ophokplicht verder toe.

pim

Jan Harteman

CiteerIn Zeeland nemen de aantallen tussen de Grauwe Ganzen bij elke ophokplicht verder toe.
Bij ons ieder voorjaar... ik vind het dieptriest, maar bij ons in de polders zie ik soms meer soepganzen dan Grauwe ganzen...
Maargoed, da's weer een andere discussie.

JanF

#18
Citeer
CiteerIn Zeeland nemen de aantallen tussen de Grauwe Ganzen bij elke ophokplicht verder toe.
Bij ons ieder voorjaar... ik vind het dieptriest, maar bij ons in de polders zie ik soms meer soepganzen dan Grauwe ganzen...
Maargoed, da's weer een andere discussie.
Tja, daar had ik nog niet eens bij stil gestaan, maar ik kan me daar wel wat bij voorstellen, helaas.
Al met al voldoende overtuigende argumenten om deze als soepgans in te gaan voeren, waarvoor dank.
met vr. groeten
Jan van de Fliert