Hybride Krooneend X Kuifeend

Gestart door Pim, december 01, 2007, 18:04:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Vorig jaar maakte ik op de plas bij het Broekbos de volgende foto van een hybride eend. Het gaat hier waarschijnlijk om dezelfde hybride eend die veel waarnemers vandaag en gisteren hebben gezien bij de Kokardezaagbek.

Toen ik het vorig jaar op het forum zette bleef het een beetje onduidelijk.

Ik zou inderdaad zeggen Krooneend X Kuifeend.

Mee eens?

Edit:
Een andere mogelijkheid die toen genoemt werd was Wilde eend X Krooneend
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Martijn Bot

Vooropgesteld dat ik mij verre van een expert acht op het gebied van vogels in het algemeen en hybriden in het bijzonder, zou ik hier inderdaad gaan voor een hybride kuifeend x krooneend (logische combi als je de eendenpopulatie op het meertje bekeek). Ik kan me echter moeilijk een voorstelling maken van de copulatie van die twee (maar bij sommige mensen vraag je je soms ook af hoe dat in hemelsnaam gelukt is...)

Bijgevoegde foto is van vanmiddag.

Jeroen Nagtegaal

In een jaar tijd is ie wel een stuk mooier geworden,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim

Ik denk dat dat eerder aan de kwaliteit van de foto ligt.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jeroen Nagtegaal

CiteerIk denk dat dat eerder aan de kwaliteit van de foto ligt.
deels wel, maar hij is veel strakker en scherper afgetekend,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Martijn Bot

Ik hoorde niet van iemand die er wel verstand van heeft dat het waarschijnlijk helegaar geen hybride is, maar dat het een Rosybill (Netta peposaca) betreft, een escape uit Zuid-Amerika. Ongeringd en gave vleugels, overigens. Twee nieuwe soorten voor Nederland op een plasje, wat een historische dag!

Jeroen Nagtegaal

Google levert wat resultaat maar allen met een Knoebbel op de snevl, en deze heeft het niet,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Toine

Dit is overduidelijk een hybride, waar sowieso iets van Krooneend in zit, wellicht een hybride Krooneend x Peposaca eend?


En dit is een Peposaca eend (Netta peposaca):


De Peposaca eend is een exoot die hier geregeld bij hobbyisten wordt aangetroffen op de vijver.

Pim

Vorig jaar kwamen we na een lange discussie over deze hybride uit op:

Wilde eend X Krooneend

Zie ook:

http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...topic=15874&hl=
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Martijn Bot

OK, schiet mij maar lek... Ik vond trouwens ook wel plaatjes van deze soort zonder knobbel, maar laat dit maar het laatste zijn wat ik erover zeg. Ben wel benieuwd wat er verder nog voor opties uitrollen.

Jaap Denee

CiteerOK, schiet mij maar lek... Ik vond trouwens ook wel plaatjes van deze soort zonder knobbel, maar laat dit maar het laatste zijn wat ik erover zeg. Ben wel benieuwd wat er verder nog voor opties uitrollen.
Wel of geen knobbel, groene of paarse glans, het is natuurlijk allemaal discutabel, maar als je naar die zwarte onderstaartdekveren kijkt ben je natuurlijk snel klaar.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Martijn Bot

Ik wist niet dat er al eerder een discussie had plaatsgevonden over klaarblijkelijk dezelfde vogel, anders had ik de optie Peposacaeend niet ten tonele gebracht. Iemand wees me op die optie, maar die lijkt inderdaad niet op z'n plaats. Toch zit de kroon x wilde eend mij ook niet helemaal lekker.

En ik had me nog zo voorgenomen niets meer te zeggen...

Over en sluiten, nog slechts het woord aan experts.

Jan Harteman

Zijn de eerste foto en tweede foto op deze pagina wel van dezelfde vogel?
De tweede foto (met knobbeltje op snavel) is voor mij zeker iets met Peposaca. Het lijkt zelfs bijna een echte! maar het klopt niet helemaal, dus zit er waarschijnlijk Krooneend in... beide vogels zijn Netta-soorten.
De eerste foto is vager, maar kan dezelfde vogel zijn op jongere leeftijd (nog geen knobbel), hoewel ik eraan twijfel. Misschien 2 vogels gefotografeerd?

Jeroen Nagtegaal

Of het dezelfde zijn is nooit meer te achterhalen, Er zit een jaar tussen beide foto's,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim

Dat het om één en dezelfde vogel gaat is natuurlijk niet te bewijzen, maar wel zeer logisch. (Zelfde plasje, zelfde hybride). Deze vogel zat vorig najaar ook tussen de vele krooneenden.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jan Harteman

In dat geval zeg ik: hybride Krooneend X Peposaca.
Is er in de nabije omgeving een Peposaca (escape) gespot?
De krooneenden zitten er in ieder geval...

BramtK

Citeer...De tweede foto (met knobbeltje op snavel) is voor mij zeker iets met Peposaca. Het lijkt zelfs bijna een echte! maar het klopt niet helemaal, dus zit er waarschijnlijk Krooneend in...
Welke foto bedoel je hier eigenlijk Jan?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

wumizusume

Aan de 'voorstanders' van Kroon X Wilde Eend als ouders van de bewuste eend:

Waar komen dan de knobbeltjes op de snavelbasis vandaan? Beetje onwaarschijnlijk toch, als geen van de ouders zulke knobbels heeft....?

Waarschijnlijker is dan m.i. Rosybill X Krooneend, of (gezien de gloene glans op de kop nog beter) Rosybill X Topper (het is immers een mannetje).
Het is altijd lastig met hybriden! :wacko:

Teus
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

BramtK

#19
Citeer
Citeer...De tweede foto (met knobbeltje op snavel) is voor mij zeker iets met Peposaca. Het lijkt zelfs bijna een echte! maar het klopt niet helemaal, dus zit er waarschijnlijk Krooneend in...
Welke foto bedoel je hier eigenlijk Jan?

Bram
Wie ziet er nu op welke foto knobbels op de snavel en wie van jullie ziet dat op de vierde foto die (inderdaad) een echte Rosybill betreft en niet de vogel waar het in dit topic om gaat?

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Alcedo atthis

I an only say what I already said in the other thread: this is Rosybill x Redcrested pochard : Netta peposaca x Netta rufina.

The new photo here with swollen base of beak is even more obvious.
greetings,
Jörn Lehmhus

Jan Harteman

Citeer
Citeer...De tweede foto (met knobbeltje op snavel) is voor mij zeker iets met Peposaca. Het lijkt zelfs bijna een echte! maar het klopt niet helemaal, dus zit er waarschijnlijk Krooneend in...
Welke foto bedoel je hier eigenlijk Jan?

Bram


Bovenstaande eend is volgens mij (en Jörn) een Peposaca X Krooneend.
De weerschijnende kopkleur die naar groen neigt is voor mij geen reden om aan te nemen dat er Topper mee gemoeid kan zijn. De Peposaca kan bij bepaald licht ook groenig weerschijnen.  

Niels Godijn

http://www.pbase.com/ronnie_14187/image/73572696

Lijkt mij exact dezelfde hybride als bovenstaande. Wellicht zijn op deze foto de kenmerken beter te zien.  

Jan Harteman

De laatste foto laat overduidelijk de kenmerken zien van een Krooneend en Peposaca-eend.

Alcedo atthis

CiteerDe laatste foto laat overduidelijk de kenmerken zien van een Krooneend en Peposaca-eend.
Yep, rufina x peposaca as said by Jan , and also a good photo!
greetings,
Jörn Lehmhus

Sjaak Schilperoort

Ik ben het wel eens met Krooneend x Peposaca. Deze hybride is nog niet bekend op waarneming.nl, dus ik kan mijn waarneming van afgelopen weekend niet aanpassen. Hier een closeup van de vogel, laat een wat gezwollen snavelbasis zien.

Pim

#26

De hybride Krooneend X Peposaka is toegevoegd.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

frankmeer

Frank van der Meer

Jan Harteman

#28
Lijkt me handig.

Overigens, ik vraag me nog wel af of deze twee dezelfde hybride zijn:


Bron: http://www.pbase.com/ronnie_14187/image/73572696



De knobbel aan de snavelbasis is anders, vorm van het hoofd ook.
Maar in beide gevallen twijfel ik niet aan Krooneend X Peposaca.
Mogelijk is de ene man Kroon x vrouw Pep... en de andere man Pep x vrouw Kroon.

Jan Harteman

CiteerDe hybride Krooneend X Peposaka is toegevoegd.
Het is Peposaca (met een C, geen K)... detail, maar toch...