Is dit een fraaie roodnetboleet?

Gestart door Hans Kunstman, augustus 01, 2017, 11:36:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Hans Kunstman

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Vanwege roze tinten in de hoed, veel fijnere poriƫn als de fluweelboleten, steelkleur en blauwverkleuring kom ik uit op de fuscoroseus (Kibby).

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/142296313
onzeker Fraaie roodnetboleet - Boletus legaliae gezien op 2017-07-31 Langbroek - Landgoed Sandenburg
Foto's:






Bij voorbaat hartelijk dank voor een  reactie,

Hans Kunstman

Leonard Minkema

Hallo Hans,

Ik heb deze soort de laatste weken een aantal keer mogen aanschouwen. ( Steeds in mossige bermen onder eiken, op kleigrond )
Deze vind ik er ook veel mee overeenkomen.
Ook de blauwverkleuring in de steel en hoed. Deze wordt alleen niet geheel blauw, maar bij een aantal die ik heb bekeken op blauwverkleuring zaten er, vooral in de steel ook lichte vlekken ( lichtgeel, de eigenlijke kleur van het vlees ) .
Deze mooie boleet heeft dan als het goed is een geur die op Maggi lijkt. Zelf herkende ik er ook een beetje een zwammige geur in.

Mvgr. Leonard

Leonard Minkema

Hallo Hans,

Zoals ik al vertelde vind ik deze wel overeenkomsten vertonen.....ik weet dus niet 100 %zeker.
Misschien heb je nog iets scherpere foto van netwerk op de steel ?  Nu ik op pc kijk vind ik dat wat lastig te zien....(zeker op het bovenste deel vd steel )....en heb je ook een geur kunnen waarnemen ?

Mvgr. Leonard

Hans Kunstman

Dank nogmaals Leonard.
Zie ook mijn dialoog met Jan Knuiman en mijn argumentatie vanuit Kibby bij de waarneming zelf.
vriendelijke groet, Hans

Jan Knuiman

Hallo Hans,

Wat mij betreft is het geen Fraaie roodnetboleet. Het karakteristieke (onvolledige) netwerk op de steel ontbreekt (althans voor mij niet zichtbaar) en ook de verkleuring van het vlees (met roze vegen) is anders dan ik ken van de Fraaie roodnetboleet. B.fuscoroseus is misschien een optie, maar in Nederland een (nog) niet erkende soort. Het beste lijkt mij dat je een ervaren iemand zoekt die deze boleet wil bekijken als je graag een soortnaam wilt hebben. Het alternatief is dat hij de boeken in gaat als Boletus spec.

Groet, Jan

xenion

Misschien goed om materiaal te bewaren van dit soort bijzondere vondsten, zeker als er twijfel is en er toch al een exemplaar opgeofferd is, dan kan een expert er altijd nog eens naar kijken. Daarbij is het wel belangrijk dat er goed scherpe foto's gemaakt worden (waar het o.a. net ook goed op te beoordelen is).
Groeten,
Martin