Onbekend insect, nimf?

Gestart door thijsdegraaf, december 01, 2007, 16:36:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Het beestje liep vandaag (1 december) over mijn kas. Ik kom er nog niet uit. Misschien een nimf van een wants.  Maar van welke soort? Hij was 3 a 4 mm lang. (niet gemeten)

Groet,
Thijs

thijsdegraaf

Nog een foto.

Arp

Volgens mij gewoon een bladluis, maar verder dan dat kom ik beslist ook niet - sorry  -_-  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Inderdaad Thijs........het is weer zo'n luis, die gewoon niet te determineren is (althans niet door mij).
Gek word ik van die beestjes.
Maar.........over een paar jaar, moet ik klaar zijn met mijn luize studie.....dus nog effe wachten...ha ha. :)
(ben alleen nog maar aan het verzamelen)

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

#4
Toch een bladluis. Ik had daar nog wel naar gekeken, maar die zagen er anders uit. Je hebt ook zoveel verschillende soorten.

Bedankt Arp.

Groet,
Thijs

thijsdegraaf

#5
Je was me net voor Joke. Ik had je bericht daarom niet gelezen. Ik bewaar de foto nog wel een paar jaar voor je.  :rolleyes:

Groetjes,
Thijs

Arp

#6
Af en toe heeft het er veel van dat "spinnenvrouw" Jacomijn wel het één ander van (blad)luizen weet en wellicht zijn er ook nog anderen hier dus ik zou het niet meteen helemaal opgeven ;)

Wellicht als iemand het topic naar het Hemiptera deel verplaatst dat het je kansen nog wat verhoogt?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

Dat zou heel plezierig zijn. Ik zoek me suf en heb wel heel wat bijgeleerd. Maar niet over deze luis.
Bedankt voor het advies Arp

Groet,
Thijs

spinnenvrouw

Zeker een bladluis, je kunt de korte sifoontjes zien zitten. Maar ik herken haar niet. En zonder nadere bestudering van rhinaria (orgaantjes op de antennen) en nog wat kleinigheden zal dat ook niet lukken.  
Jacomijn Prinsen

thijsdegraaf

Bedankt Jacomijn.
Jammer, want ik vind het wel een grappig beestje. We houden het dus maar op bladluis.

Groet,
Thijs

spinnenvrouw

In dit geval ging het niet, maar met de waardplant erbij kan ik veel soorten uitsluiten, dan is er gemakkelijker iets van te maken.
En bladluizen zijn zeker leuk om naar te kijken, er worden jonkies geboren waar je bij staat, en als je één exemplaar plaagt wordt de hele kolonie onrustig.
Volgend jaar zijn ze er weer!
Jacomijn Prinsen

javanerkelens

Nou, dan kom ik ook meteen maar met een vraagje.....

CiteerVolgend jaar zijn ze er weer!

Ik zie ze nog regelmatig door de bosje struinen en meestal in hun ééntje.
En ik zag op een lange graspriet bij mij in de tuin alweer een paar zitten, die druk bezig waren om gezellig samen te gaan zitten.
Dus :
Wat doen die luizen nu nog met dit weer.....??
En gaan alle luizen eigenlijk wel dood tegen de winter en zijn er geen luizen, die gewoon overwinteren ??
Het is al laat.....maar als het even kan , dan zal ik morgen de late luizen eens laten zien met een fotootje...

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Je maakt me nieuwsgierig.  :unsure:
Deze was trouwens ook helemaal in z'n eentje. En gedroeg zich er niet naar, dat hij aan het eind van zijn leven was

Groet,
Thijs

spinnenvrouw

Veel bladluizen leven in kolonies, maar niet allemaal. En zelfs een kolonielid waait wel eens van zijn plant af.
Wat betreft overwintering, veel soorten overwinteren als ei, maar sommige kunnen het ook in de zomervorm, als vivipaar wijfje. Daarvoor passen ze zich wel aan, het lichaam zit dan niet vol embryo's zoals in de zomer, maar vol vet en antivries.
De perzikluis (Myzus persicae) kan zowel holocyclisch (als ei) als anholocyclisch (als beest) overwinteren. En de sjalottenluis (Myzus ascalonicus) is uitsluitend anholocyclisch.
Jacomijn Prinsen

Robert Heemskerk

#14
Ik sluit me even bij dit topic aan, gestart door Thijs.

De laatste weken zie ik ook dit(?) soort luizen, zelfs wanneer het vrij koud is.. in het Amsterdamse bos, in de omgeving van nat rietlandschap.
Ik zie ook nog wel Haaienvinnenluizen, alhoewel ze als het kouder wordt niet veel bewegen.. in de omgeving van wilgen.

Maar om op die eerste soort terug te komen, de luis die ik een paar dagen geleden fotografeerde doet me daar aan denken (nu zijn er natuurlijk vele soorten maar nu het kouder is en gelet op de tijd van het jaar kan dit een overeenkomstige luizensoort zijn denk ik)
Ze zitten niet in groepen en lopen veelal op houten bankjes of prullenbakken..!?
ongeveer 3-4mm groot, donker en op de rug wat lichte lijnen zichtbaar met het oog.

Opvallend vind ik de gekartelde 'krokodillen'-rand langs het rugschild, als nederlandse naam zou ik Krokodillenluis wel passen..

Ik heb 'm even in de 'spotlights' gezet:

Ik had 'm eerder al op diptera.info gezet, op het andere insektenforum maar omdat ik de luis van Thijs vond, zet ik 'm er even onder  :gap:

p.s. ER is een nieuw smilie zag ik:  :mic  mooi hoor..

Robert Heemskerk

bladluis 2

Robert Heemskerk

bladluisfoto 3

thijsdegraaf

#17
Dag Robert

Als ik jouw foto's  zie krijg ik altijd zin om snel een andere camera te kopen. Ze zijn weer heel scherp voor zo'n klein beestje. Ik ben meteen naar diptera. info gegaan.
Je had het adres er niet bijgezet. Dat doe ik dus maar. http://www.diptera.info/forum/viewthread.p...thread_id=10355
Hij lijkt inderdaad sprekend op die van mij. Tot nu toe komen ze er op diptera ook niet echt uit.

Groet,
Thijs

Robert Heemskerk

#18
Bedankt Thijs,

Ik had die link er even bij moeten zetten.
Sinds ik een andere camera gekocht heb en een aparte macrolens (voorheen had ik een vaste lens waar ik een vergrootglas op plakte. :blink: .)  zie ik veel meer op mijn foto's en kunnen die mij vaak helpen bij het determineren.
Een ringflitser kreeg ik toevallig aangeboden van een goede vriend van me, daardoor ben ik niet meer zo afhankelijk van het weer.

Door de sterke vergroting (90mm + converter + extensions) verlies ik wel wat briljantie(helderheid/fijnheid). De foto's worden nu wat groezelig bij zo'n vergroting.
Omdat ik dichtbij het onderwerp foto's maak moet ik om wat meer scherptediepte te krijgen flink diafragmeren en dat geeft bij veel lenzen niet altijd de beste kwaliteit van de lens.
Het is erg boeiend om insecten zo vergroot te kunnen zien, toch mis ik wel vaak een mooie foto van het beest in zijn omgeving, dan zie je eigenlijk hoe heel klein ie bijvoorbeeld is.  :o