Hoofdmenu

Onze kat is weg.

Gestart door Freek Verkerk, juli 30, 2017, 21:43:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Onze kat is weg. We zijn treurig. Het was een kater.  We hadden hem samen met z'n broertje als jong dier genomen. We hadden hem nog maar net 2 jaar. Toen hij gecastreerd moest worden wist hij te ontsnappen maar later is hij alsnog gecastreerd. Als mannetje kwam hij soms gewond weer naar huis. Gevechten met andere katers denk je dan.  Hij sliep in de kelder en hij kon in en uit lopen. Vaak vonden we muizen en een keer een eekhoorntje. Een keer stond de buurvrouw op de stoep. Helemaal kwaad want onze kat liep door hun tuin en poepte daar. In de buurt hangt een plakaat aan een boom van een andere kat die verdwenen is. En er schijnt een derde kat verdwenen te zijn. Wat kan er gebeurt zijn? Auto-slachtoffer was mijn eerst opwelling, maar dan zou je hem langs de kant van de weg moeten zien liggen. Mogelijk heeft de buurvrouw hem ook vergiftigd, maar dat wil ik eigenlijk niet geloven want dan moet je al met voorbedachte rade naar de dierenwinkel gaan om kattengif te kopen. Bestaat dat eigenlijk? En bovendien met gif is het dier ook niet direct dood, dan had hij nog wel naar huis kunnen komen en ook dan hadden we hem ergens gevonden. Zelf denk ik aan een klem of een strik, maar ook daarvoor heb je toch voorbereiding en technisch inzicht nodig en een klagende buurvrouw acht ik daar niet toe in staat.  Ik las toevallig over bunzings dat hun natuurlijke vijanden vossen zijn en dat zij konijnen eten. Een beetje vrij associerend vroeg ik mij af wat de natuurlijke vijanden van onze huiskatten zijn? We hebben tegenwoordig natuurlijk ook allemaal exoten. We wonen in een bosachtige buitenwijk tegen weilanden en bos aan.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jfbouwmeester

We kunnen gissen wat we willen. Als een dier dood gaat kruipt het vaak weg en wordt daarom slechts bij toeval gevonden.
Zeker geen buren beschuldigen dat heeft men bij ook weleens gedaan omdat ik vogels houd. Gelukkig hebben ze sectie op het dier laten verrichten en dat bleek de verdachtmaking aan mijn adres goed te maken.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Oenanthe

Als een kat vrij in en uit kan lopen neem je bewust het risico op ongelukken. Ik zou mijn kat nooit zijn hele leven binnen opsluiten (ik heb er geen) dus geef ik je groot gelijk dat jij de jouwe buiten laat komen maar dat dit soort dingen dan gebeuren is het risico en je zult er waarschijnlijk nooit achter komen wat er precies gebeurd is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Als je geen kat kan houden zonder de buurt overlast te bezorgen is het niet zo'n goed idee om je kat buiten te laten lopen.
Jij schijt aan de buren, de kat schijt aan de tuin van de buren en de buren schijt aan hun handen. En dan hebben we het nog maar niet over de schade die de kat toebrengt aan de wilde dieren.
Ik heb ook jaren katten gehad, maar die hielden we wel in toom en de katten van de buren die de tuin kwamen verwoesten schoot ik nog net niet dood.
Herman van der Meer

Freek Verkerk

Wij hebben al jaren katten en die dieren poepen uiteraard, maar begraven het ook. Ik vind het hele zindelijke dieren. Uiteraard als je katten buiten vrij laat rondlopen loop je risico's. Maar die loop je ook als je kinderen buiten vrij rond laat lopen. Risico's horen bij het leven. En de katten zijn echte rovers. Hoort er allemaal bij vind ik. Er worden echt geen muizensoorten bedreigd. Maar wat ik eigenlijk wou weten is of er mogelijk een natuurlijke vijand is van de katten waarvan bekend is dat die ook echt katten doodt. Ik heb het dan niet over de buurvrouw, of een auto, of een hond, maar over iets anders, bijvoorbeeld een vos, das, wasbeer, otter; zoiets. Een dier dat de kattensterfte kan verklaren.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

ArjenDrost †

Citaat van: Freek Verkerk op juli 31, 2017, 16:56:23 PM
En de katten zijn echte rovers. Hoort er allemaal bij vind ik. Er worden echt geen muizensoorten bedreigd.
Dat eerst is nou net het probleem... Als je statistieken leest over hoeveel vogels/muizen/... er (nodeloos...) gedood worden door katten, dan vraag je je toch af waarom dat moet. Katten kun je het niet kwalijk nemen, het zal ongetwijfeld in hun natuur zitten. Bedreigd worden de prooidieren misschien niet, maar zinloos lijkt het me wel. Alleen voor het plezier van mensen die zo graag een kat willen hebben.

Groeten, Arjen

joostheeremans

Op het buiten laten lopen van katten zonder toezicht is het nodige aan te merken wat mij betreft, zowel voor het welzijn van de kat als het welzijn van heel veel andere dieren. Maar je vroeg om natuurlijke vijanden, ik weet niet waar jij woont, maar ik ken verhalen van oehoe's die katten als prooi hadden. Ik meen dat die ook zijn gevonden in de ENCI-groeven als prooirest. In theorie zouden wolf of misschien zelfs jakhals ertoe in staat kunnen zijn, maar dat acht ik niet heel waarschijnlijk. Hoe zit het tegenwoordig met de jacht op katten? Een paar duizend per jaar worden/werden er afgeschoten, in de veronderstelling dat het verwilderde katten zijn. Al met al een extra reden om je kat gewoon niet naar buiten te laten zonder toezicht, zeker in het buitengebied.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

HPM

Citaat van: Freek Verkerk op juli 31, 2017, 16:56:23 PM

Wij hebben al jaren katten en die dieren poepen uiteraard, maar begraven het ook. Ik vind het hele zindelijke dieren....

Maar je buurvrouw denkt toch heel anders over die zindelijkheid. Als die kat zo nodig zindelijk wil zijn, laat hij dat dan lekker in zijn eigen tuin doen. Dan kan zijn baasje er zelf lekker in zitten graaien als hij dat zo zindelijk vindt.
Je buurvrouw laat haar olifant toch ook niet over de schutting klimmen om bij jou in de tuin te gaan zitten kakken?
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Citaat van: HPM op juli 31, 2017, 18:14:24 PM
Je buurvrouw laat haar olifant toch ook niet over de schutting klimmen om bij jou in de tuin te gaan zitten kakken?
Sorry, totaal off topic, maar kon deze even niet laten...


HPM

Ik moest ook aan Fox Wars denken en dan met name het deel waarin het gazon van een mevrouw werd volgescheten door een 'vos'.

Een paar sprongetjes:
https://youtu.be/EzwL9taEaOk?t=1123
https://youtu.be/EzwL9taEaOk?t=1749
Herman van der Meer

jfbouwmeester

Citaat van: Freek Verkerk op juli 31, 2017, 16:56:23 PM
Wij hebben al jaren katten en die dieren poepen uiteraard, maar begraven het ook. Ik vind het hele zindelijke dieren. Uiteraard als je katten buiten vrij laat rondlopen loop je risico's. Maar die loop je ook als je kinderen buiten vrij rond laat lopen. Risico's horen bij het leven. En de katten zijn echte rovers. Hoort er allemaal bij vind ik. Er worden echt geen muizensoorten bedreigd. Maar wat ik eigenlijk wou weten is of er mogelijk een natuurlijke vijand is van de katten waarvan bekend is dat die ook echt katten doodt. Ik heb het dan niet over de buurvrouw, of een auto, of een hond, maar over iets anders, bijvoorbeeld een vos, das, wasbeer, otter; zoiets. Een dier dat de kattensterfte kan verklaren.

Er worden inderdaad geen muizen bedreigd maar de ijsvogel die wij op hebben laten zetten is wel door een kat bij de boer gebracht. Dat vind ik toch wel erg jammer.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Freek Verkerk

Citaat van: jfbouwmeester op juli 31, 2017, 20:06:47 PM
Citaat van: Freek Verkerk op juli 31, 2017, 16:56:23 PM
Wij hebben al jaren katten en die dieren poepen uiteraard, maar begraven het ook. Ik vind het hele zindelijke dieren. Uiteraard als je katten buiten vrij laat rondlopen loop je risico's. Maar die loop je ook als je kinderen buiten vrij rond laat lopen. Risico's horen bij het leven. En de katten zijn echte rovers. Hoort er allemaal bij vind ik. Er worden echt geen muizensoorten bedreigd. Maar wat ik eigenlijk wou weten is of er mogelijk een natuurlijke vijand is van de katten waarvan bekend is dat die ook echt katten doodt. Ik heb het dan niet over de buurvrouw, of een auto, of een hond, maar over iets anders, bijvoorbeeld een vos, das, wasbeer, otter; zoiets. Een dier dat de kattensterfte kan verklaren.

Er worden inderdaad geen muizen bedreigd maar de ijsvogel die wij op hebben laten zetten is wel door een kat bij de boer gebracht. Dat vind ik toch wel erg jammer.

Jan Bouwmeester
Ik was op zoek naar de natuurlijke vijanden van de huiskat en toen heb ik maar eens op het internet gekeken bij de Europese wilde kat. Wat daar gezegd wordt over natuurlijke vijanden. Op de Nederlandse wikipedia vind ik: Kittens kunnen ten prooi vallen aan steenarend, vos, hermelijn en marters. De duitse WIkipedia zegt: Abgesehen vom Menschen (Zerstückelung von tatsächlichen und möglichen Lebensräumen, Verkehrstod beim Überqueren von Straßen und Fehlabschüsse infolge von Verwechslungen mit verwilderten Hauskatzen, Wilderei) sind unter den Feinden vor allem Luchs und Wolf zu nennen. Uhu, Seeadler oder Steinadler erbeuten meist nur Jungtiere. Der Fuchs ist keine Bedrohung für gesunde Wildkatzen, kann aber unter Umständen dem Nachwuchs gefährlich werden. Dus Lynx, wolf, Oehoe, zeeadelaar en steenadelaar en vos. Aangezien in ons gebied alleen de vos en mogelijk de Oehoe voorkomen, zijn er eigenlijk geen natuurlijke vijanden voor een volwassen huiskat.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

pdeknijff

Je vergeet de mens.
Een top predator waar ieder loslopende kat bang voor zou moeten zijn.
Zonde van je katertje, maar binnenhouden, liefst gecombineerd met een ruim afgesloten buitenverblijf (zie b.v. https://www.kattenren.com/) is natuurlijk voor iedereen, en vooral voor de 10.000-en vogels die ze jaarlijks vangen in Nederland, verreweg het beste.

Die onuitroeibare mythe van de poepbegravende kat klopt van geen kant.
Ik wil je graag de niet begraven weekopbrengst uit mijn eigen voortuin sturen (van minimaal 5 verschillende gasten, allemaal even lief en vriendelijk hoor).
Ik begrijp je boze buurvrouw dan ook heel goed als bij je komt klagen.
Wat je op dat moment had moeten beseffen is dat jouw katten haar tuin als hun toilet beschouwen, dus had jij toen moeten voorkomen dat ze dat bleven doen.

gr,

Peter



Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff