Kokardezaagbek/Kuifzaagbek

Gestart door frankw, november 28, 2007, 15:41:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alwin

Twitchen... maakt meer kapot dan je lief is! (Sinds kort kan ik er over meepraten)

Bestaat daar een discussiegroepje voor????
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

Jaap Denee

#31
CiteerInmiddels heeft de Kuifzaagbek zich nog steeds niet ontpopt als een lange afstandtrekker en zijn ze aan de oostkust schaars (hoewel iets toenemend). Net zoals zijn neefje de Rosse Stekelstaart.
Even voor die mensen die heel snel "Mijn Kont!" roepen: ik ga nu heel even advocaat van de duivel spelen. Want afgezien van schaarste aan de Oostkust, Jan, vraag ik me af als ik naar dit verspreidingsplaatje van Hooded Mergansers kijk...:



... of die noordelijke beesten die, laten we zeggen, in Florida terecht komen niet net zo ver vliegen als, laten we zeggen, Groene reigers? Waarom heeft de ene soort dan eigenlijk wel 'potential' en de andere dan niet? Of schuift de hele populatie slechts een paar honderd kilometer op richting zuid waardoor noordelijke beesten nooit het zuidelijke deel van het gebied bereiken?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

CiteerTwitchen... maakt meer kapot dan je lief is! (Sinds kort kan ik er over meepraten)

Bestaat daar een discussiegroepje voor????
Je zit er midden in, Alwin.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Ben Wielstra

CiteerNee hoor, Don Corleone himself (ondergetekende) en zijn rechterhand Max B. zaten toen in ook de CDNA.

Damn, dat moet een hoop paarden gekost hebben om die eendjes er door te drukken! Mooi zo.

Maar over grijze vlakken gesproken, is het dan niet raar om Kuifzaagbek niet in aanmerking te laten komen voor Neerlands lijst? Waar leg je de grens als je bepaald wanneer een beest te schaars is aan de Oostkust van Amerika of niet ver genoeg trekt? Jij bent toch wel te porren voor een extra soortje? En dan ben je ergens ook een stuk consistenter bezig!

Breedbek

Thuis blijven zal ik zeker Als je aan je nederlandse lijst wil werken moet je om "aan de goed kant van de disscussie te staan".  Ik heb by the weg nog een ongeringd mannetje Carolina eend, die zich schuw gedraagd en goed in de veren zit in de aanbieding ;)

Bart-Jan (ook niet op weg)  
vriendelijke groet,

Bart-Jan

steenl

Jaap, je hebt de eend ingevoerd als een Escape.
Zo jij durft  :)  

Breedbek

Hele zinnen maken is ook een kunst  :wub:

Bart-Jan  
vriendelijke groet,

Bart-Jan

Ben Wielstra

Is Carolina Eend niet al op IJsland aangetroffen? PANIEK!

Jaap Denee

CiteerJaap, je hebt de eend ingevoerd als een Escape.
Zo jij durft  :)
Hahaha, zit je me nou te verlinken?  ;)  

Maar het is natuurlijk wel makkelijk: daar waar ik probeerde in mijn toelichting wat nuance aan te brengen en het beest gewoon als zodanig in te voeren, hoefde ik niet na te denken en werd mij door het systeem heel ongenuanceerd het label 'escape' opgedrongen. Ik zou eigenlijk beledigd moeten zijn...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

redmar_woudstra

CiteerIs Carolina Eend niet al op IJsland aangetroffen? PANIEK!
Zeker, ook op de Azoren!
groet,
Redmar

BWoets

CiteerMaar het is natuurlijk wel makkelijk: daar waar ik probeerde in mijn toelichting wat nuance aan te brengen en het beest gewoon als zodanig in te voeren, hoefde ik niet na te denken en werd mij door het systeem heel ongenuanceerd het label 'escape' opgedrongen. Ik zou eigenlijk beledigd moeten zijn...
Zo beter Jaap?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

Jaap Denee

CiteerZo beter Jaap?
Chique hoor, Bob! Zo had ik het voor ogen. Laat nu de discussie maar losbasten...  ;)  
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

P1234

Vrienden;

Mijn bijdrage aan de discussie is onderstaande mail van Max, die ik vanochtend in mijn mailbox vond. Ik zal Kokar de Zaagbek één dezer dagen toch maar even met een bezoekje vereren.

Ha peter,

Ik zag jullie discussie over de Kuifzaagbek. Het blijft jammer dat mensen zoals David de gedachtegang van het CDNA maar niet willen begrijpen. Zijn genoemde (zwemvliezen) lijstje zullen anderen weer aanvullen met andere soorten en uiteindelijk houden we alleen zeevogels over..... Ik hoop dat het CDNA de gedachtelijn zoals hij nu is met slechts 4 tot 5% discussiesoorten op de lijst nog lang volhoud. Het is de meest objectieve manier. Maar bij de bovengenoemde personen zijn zelfs bewezen goede gevallen (Sib Taling Denemarken met isotopen uit Siberië) parels voor de zwijnen.

Betreffende die zaagbek. Als hij bewezen (en bij deze soort zal dat met foto's moeten denk ik) ongeringd is (hebben we in NL nog nooit gehad) zal het CDNA het moeilijk krijgen hem van de lijst te houden. Het blijft een klus om dit vast te stellen met al die escapes. In de WP zijn er inmiddels 10+ gevallen waar zelfs de heftigste "everything comes out of a cage brigade" aanhanger niet aan tijfelt (ook in de UK op de Hebriden).

Groet Max

PS: Mag op het forum
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Ben Wielstra

#43
Wat als je nou gewoon de discussiesoorten niet meeneemt. Het is toch maar 4-5%. Beter een onderschatting dan een overschatting toch?  ;)

Zeevogels zijn de bom!

Hans Bossenbroek

Krijg net telefoon: beesie is opgevlogen.

Thijs Fijen

CiteerKrijg net telefoon: beesie is opgevlogen.
Kokar de Zaagbek of Pallas' (de) Boszanger?

Thijs
Thijs Fijen

Alwin

#46
zaagbek: opgevlogen in groep kuifeenden, samen met diverse andere watervogels. Langzamerhand keren er wat groepjes terug, onbekend of de zaagbek hier tussen zit (aldus het RBA-bericht)
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

jvdlaan

CiteerWat als je nou gewoon de discussiesoorten niet meeneemt. Het is toch maar 4-5%. Beter een onderschatting dan een overschatting toch?  ;)

Zeevogels zijn de bom!
Ja maar Ben, al die zeevogels komen toch van een boot? Tenzij je op aantallen kickt (ook leuk). En vroeg of laat komt er een leuk artikeltje in een vogelblad van iemand die vol trots vertelt dat hij/zij een voliere heeft met alleen maar soorten van rond het Baikalmeer/Aral rivier. Vooral die Kroonboszangers doen het goed, konijnen zijn het het...van het najaar maar een paar vrijgelaten.

Jan

theomuusse

Gezien het doorkomende gele oog, de zwarte snavel, de doorkomende borsttekening lijkt het sterk op een 2e jaars mannetje.
Toch niet het slechtste kleed Jan.

Theo

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

jvdlaan

Citeer
CiteerKrijg net telefoon: beesie is opgevlogen.
Kokar de Zaagbek of Pallas' (de) Boszanger?

Thijs
Hij is weer terug, Der Kokar....Morgen allemaal heen, ook Ben.
Ben, ik kom je ophalen! Maar eerst ergens een paardenkop ophalen!

Jan

Jaap Denee

't Is een klein hutje jongens, neem wat 'lube' mee.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Ben Gaxiola

Staat kokarde voor:

- Kom op kerels! alleen radelozen doen eenden; of

- Kom ook kijken adviseert rationeel denkende elite?  :rolleyes:

Gr Ben

*die in Sinterklaasstemming is
Ben Gaxiola

Ben Wielstra

Nee jongens, morgen over zee kijken! Ik hoop dat iemand een hokje Papduikers heeft open gezet. Die kom je ook in dierentuinen wel eens tegen.

Trouwens, ik heb het argument dat die enorme storm de zaagbek hier heeft gebracht nog niet gehoord. Met wind in de rug hoef je niet eens lange afstandvlieger te zijn om hier te geraken!

Overigens ben ik het helemaal met Jan eens dat die Kroonboszanger niet op de lijst hoort ;)!

Edwin Russer

CiteerMaar om een herhaling van het Marmereend fiasco te voorkomen: moet jij niet in je auto zitten?

Nog sterker, ik ben al geweest ;)

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3235188
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jaap Denee

Hey Edwin, ik had via via al gehoord dat je er ook was. Je was niet de enige, geloof ik... En? Was ie wild?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

laatvlieger

CiteerBaltsend naar Kuifeenden. Zo op het eerste gezicht niets verkeerds aan deze vogel.
... heel normaal dat baltsen naar kuifeenden...  ;)  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

frankmeer

Even een apart topic aanmaken over Kokar?
Frank van der Meer

Hans Bossenbroek

Het wordt een ongetwijfeld een kopie van onze Barendrechtse vriend. Hij blijft weer jaren...  

steenl

CiteerHij blijft weer jaren...
Daar kon je nog wel eens gelijk in hebben.
En morgen wordt het heel druk.