Het verschil met grote canadees is dat de CDNA ze niet beoordeelt zonder een ringetje uit het land van herkomst. Wat ook een goede handelswijze zou zijn voor kokardezaagbek, net als het dat voor rosse stekelstaart is. Overigens staat het broedgeval in Mijdrecht van kokardezaagbek gewoon in het
Broedvogelrapport 2008 van Sovon. Ik vind het twijfels zaaien over dat broedgeval dan ook nogal een zwaktebod. Het moge duidelijk zijn dat het in de (ruime) omgeving van Mijdrecht niet echt lastig is voor een kokardezaagbek een partner van dezelfde soort te vinden, en van hoeveel regelmatig in Nederland broedende, aan kokar verwante eendensoorten is bekend dat ze hybridiseren met kokardezaagbekken?
En dat van een groot deel van de kokardezaagbekken die in Nederland rondzwemmen (en getuige nogal wat foto's op wrn.nl, -vliegen), onduidelijk is of ze geringd zijn of niet, is begrijp ik geen zorg voor de CDNA, maar een voorbeeld van 'goede documentatie'?
Uiteraard is het de CDNA niet om twitcherslijstjes te doen, maar het zal ze niet slecht uitkomen om in één dubbelklapper (aanvaarden Broekbosvogel + broedgeval) van een hoofdpijnsoort af te zijn

Wat je overigens ook had kunnen bereiken door de handelswijze (niet beoordelen, voor mijn part ook een generaal pardon) waar ik mijn verhaaltje mee begon ...