Meeuw met witte handpennen

Gestart door frankw, november 30, 2007, 11:07:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

ik zat mijn foto's van afgelopen dinsdag te bekijken en toen viel mij deze op:


close up:



Ik heb een aantal boeken door gekeken maar kan nergens zulke witte handpennen vinden. Of is dit rui ofzo?


ruud_altenburg

CiteerOf is dit rui ofzo?
Ja, als meeuwen handpennen ruien worden deze natuurlijk wit.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

frankw

dus toch. ik had het nog niet eerder gezien, of het was met niet opgevallen :wub:  

ruud_altenburg

Frank dat was een geintje!  :o

Stond er in geen van jouw boeken wanneer eerste winter Zilvermeeuwen met de rui beginnen? Dan zal ik je verklappen dat dit bij de meeste pas in april volgend jaar is. Zo te zien is er bij deze vogel sprake van leucisme.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

frankw

#4
CiteerFrank dat was een geintje!  :o

Stond er in geen van jouw boeken wanneer eerste winter Zilvermeeuwen met de rui beginnen? Dan zal ik je verklappen dat dit bij de meeste pas in april volgend jaar is. Zo te zien is er bij deze vogel sprake van leucisme.
:wub: goedmorgen.. natuurlijk, helemaal niet aan gedacht... :wub: . :whistle:

ik snapte er al niets meer van.. leek me al vreemd dat ze eerst helemaal wit zouden worden..

edit: ik ben dan ook niet al te scherp vandaag maar wel goed van vertouwen :grin:  

Mars Muusse

Ruud, Ruud, jij bent me d'r eentje!
Zo van onderen tonen de handpennen inderdaad erg wit, maar het is toch wel verstandig even de bovenzijde te zien van de veren. De andere vleugel is net zichtbaar, half opengevouwen en die toont de handpennen van boven. Donker bruin, zoals we gewend zijn.
Nu kan het zijn dat er 1 vleugel met lichte pennen is, maar dat denk ik niet. De komma's van P6-P8 zijn goed zichtbaar, op de onderzijde. Mogelijk 'lijken' de handpennen wit, door de lichtval en/of de hoek waaronder we op de veren kijken. Misschien dat in deze foto het normale 'zilverwit' van de onderzijde van de handpennen wat is uitgebeten tot 'wit'?

Mars

JohanvantBosch

Wat doet die andere meeuw daar trouwens, met zijn kop op de grond... ? :P

(Sorrie.... was even afgeleid van het handpennengeweld  :wub: )

frankw

oh. ze waren aan het rellen om brood  :D  

ruud_altenburg

#8
Ja Mars, dat dacht ik ook, maar het contrast met de ondervleugeldekveren is wel erg groot. Het zou me ook vreemd lijken dat de subterminale donkere komma's op P6-8, die onder vrijwel dezelfde hoek gefotografeerd zijn, wel ineens opvallend donkerbruin zijn? De donkere veren die je in de andere vleugel ziet zouden trouwens ook de handdekveren kunnen zijn, de buitenste handpennen raken de grond naast z'n poot! Misschien heeft Frank nog een plaatje in een minder hectische situatie?

Maar goed, wel of geen optisch bedrog, rui is het in ieder geval niet... ;)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

frankw

#9
ik heb er nog 2 foto's bij geplaatst:'
ervoor:


hele foto:


Ik ben gister aan het puzzelen geweest welke meeuw het is maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.. ik denk die van rechts aan komt vliegen


ik denk ook niet dat ze wit lijken maar dat ze dat zijn. zie idd ook de donkere toppen.

Ies Meulmeester

#10
Ik heb het idee dat het toch door het lichtinval komt, zie onderstaande foto van 13 Oktober 2007 te Westkapelle.

Die hybride op de achtergrond vind ik veel leuker eingelijk ;)  

Thijs Fijen

Zo te zien was het die dag bewolkt. Dus denk niet dat het aan de lichtinval ligt.

Thijs
Thijs Fijen

frankw

#12
CiteerIk heb het idee dat het toch door het lichtinval komt, zie onderstaande foto van 13 Oktober 2007 te Westkapelle.

Die hybride op de achtergrond vind ik veel leuker eingelijk ;)
deze is uitgebleekt/overbelicht door zon oid. bij mij was het idd bewolkt


en ja die Nelson is best een leuk beest


frankw

Citeer
Maar goed, wel of geen optisch bedrog, rui is het in ieder geval niet... ;)
'hehehe nee dat had ik acheraf in principe zelf ook wel mogen inzien. Maarja soms staar je je blind op sommige dingen.. :rolleyes:  

Mars Muusse

#14
CiteerZo te zien was het die dag bewolkt. Dus denk niet dat het aan de lichtinval ligt.
Waarom zou het af moeten hangen van de zon? Het is toch bekend dat een meeuwenvleugel, van onderaf bekeken, een zilverwitte/zilvergrijze weerschijn heeft? En dat er patroon duidelijk op een bovenvleugel zichtbaar kan zijn, maar dat je daar weinig van terugziet aan de onderzijde? Bewolkt of niet, maakt helemaal niet uit.
Ies komt met een mooi voorbeeld. Wil je jezelf overtuigen van zoiets soortgelijks onder bewolkte omstandigheden: nu is daar een mooi weekend voor. Of kijk eens naar bijvoorbeeld de 2e foto op deze link...

Net geen tatus ;-)

frankmeer

CiteerNet geen tatus ;-)
Leuke site, zie ook http://www.helsinki.fi/~rauste/gulls/hype4.html
CiteerFrom left to right Markku Kangasniemi, Jussi Lindström, "Grote Burgemeester" and Jörgen Palmgren, the brave Gull-catcher!
:D  
Frank van der Meer

ruud_altenburg

Geloof het of niet maar al dat bloed komt omdat de vogel vlak daarvoor gepakt was door een Havik!
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam