Welke Kleine Mantelmeeuw op Spitsbergen?

Gestart door ArjenDrost †, juli 28, 2017, 13:08:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Op Spitsbergen kwam ik deze (2) Kleine Mantelmeeuwen tegen. Op zich al bijzonder, zo algemeen zijn ze daar niet, maar om de een of andere reden vind ik ze er gek uitzien. Weinig wit op de vleugelpunt (slechts 2 veren) en het 'voelt' anders (lastig te omschrijven).

Is er op basis van deze (niet bijster goede foto's) wat te zeggen? Ik heb al sterk gecropt om tot dit beeld te komen, denk niet dat ik er nog veel meer uit kan halen.

Alvast bedankt!

Groeten, Arjen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/141997560
Kleine Mantelmeeuw - Larus fuscus gezien op 2017-07-15 Svalbard - Nordvest-Spitsbergen NP
Foto's:






bij voorbaat dank Arjen Drost

ErikJansen

Puur naar de verspreidingskaartjes in mijn ANWB-gids kijkend kom ik tot de voorlopige conclusie dat dit heuglins meeuwen moeten zijn. Die hebben uiterlijk èrg weinig verschil met kleine mantelmeeuwen... Een expert kan er vast wat nuttigers over zeggen!
Hartelijke groet,
Erik Jansen

ArjenDrost †

Citaat van: ErikJansen op juli 28, 2017, 13:15:04 PM
Puur naar de verspreidingskaartjes in mijn ANWB-gids kijkend kom ik tot de voorlopige conclusie dat dit heuglins meeuwen moeten zijn. Die hebben uiterlijk èrg weinig verschil met kleine mantelmeeuwen... Een expert kan er vast wat nuttigers over zeggen!
Als ik kijk naar de verspreidingskaartjes dan kan dit geen Kleine Mantelmeeuw-achtige soort zijn. Die komen namelijk niet voor op Spitsbergen ;)

Mars Muusse

In het meest noordelijke deel van Noorwegen broeden intermedius-type Kleine Mantels. Wellicht maakt een deel van die populatie zo nu en dan een uitstapje naar Spitsbergen? Leuk detail: complete rui is nog niet aangevangen.

ArjenDrost †

Dank je Mars. Het zal in ieder geval eentje zijn die een uitstapje naar Spitsbergen gemaakt heeft (of beter: het waren er 2).

Kun je aan de hand van de foto's ook kenmerken eruit halen dat het intermedia beesten zijn? Ergens anders werd de suggestie van heuglini gedaan...

Of misschien iemand anders?

Alvast bedankt,

Arjen