Hoofdmenu

Otter

Gestart door peter66, november 29, 2007, 18:16:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

peter66

Het topic over de uitgezette otters is gesloten. Ik had daar graag op gereageerd zonder aan te sluiten bij de politieke discussie en doe dat maar op deze wijze. Let wel, dat er geen reacties worden gegeven, die eigenlijk refereren naar het echte onderwerp van het gesloten topic.

Ongeacht wat je vindt van het herintroduceren van de otter in Nederland, blijft er een afgeleide vraag bij mij opborrelen. Als ik nu zo'n beestje waarneem is het dan een "esc" ?
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

frankmeer

Ik vind het sowieso vreemd dat het andere topic (al zo snel, <4 uur) gesloten is. Niet echt democratisch enzo!
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Ik vind dat het een escape is, Mja ik twijfel er zelf ook over, Net als de limburgse zwijnen, en limburgse bevers,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

peter66

#3
In "Vogels" zijn er natuurlijk al meerdere topics over geweest. Fazanten worden naar mijn weten niet meer uitgezet en toch is dat een "esc". Eigenlijk geef ik antwoord op mijn eigen vraag.

Graag een reactie van een admin.
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

redmar_woudstra

CiteerIn "Vogels" zijn er natuurlijk al meerdere topics over geweest. Fazanten worden naar mijn weten niet meer uitgezet en toch is dat een "esc". Eigenlijk geef ik antwoord op mijn eigen vraag.

Graag een reactie van een admin.
Escape moet je niet te letterlijk nemen. Dit betekent (op waarneming.nl) namelijk niet per sé dat een dier / vogel ontsnapt is. Dit symbool geeft aan, dat het gaat om een organisme dat niet van nature in Nederland voorkomt, danwel niet op eigen kracht hier gekomen is. Dit kan dus opgaan voor bijvoorbeeld een Valkparkiet (ontsnapt uit een kooitje: de "echte" escape), de nakomelingen van de ooit ontsnapte Nijlganzen, de nakomelingen van de ooit uitgezette Fazant en tot slot de uitgezette dieren, zoals Moeflons, Otters en Bevers. Ook al behoorden tot de inheemse fauna van Nederland, de nu aanwezige dieren zijn hier niet op eigen kracht gekomen, maar afstammelingen van ooit uitgezette exemplaren. In wezen zijn ze vergelijkbaar met andere uitgezette, niet inheemse diersoorten.

Stel: er worden zwijnen uitgezet in Drenthe. Dat zijn dus, net als de otters en bevers van tegenwoordig escapes. Hetzelfde geldt voor de Korhoenders die nu uitgezet zijn op de Veluwe.

Wat de fazant betreft: dat is een verhaal apart. De escape-status gaat erg ver terug. Fazanten zijn heel vroeger (late middeleeuwen ofzo? misschien 1600) uitgezet als potentieel jachtobject. Kennelijk waren een paar de jagers te slim af en sindsdien leven ze dus in Nederland. Het dichtsbijzijnde natuurlijke verspreidingsgebied van de Fazant ligt in de Kaukasus (zie bijvoorbeeld Heinzel et.al.)

Ik hoop dat ik een beetje volledig ben geweest en dat je het nu een beetje snapt. Er is vast wel een admin die dit zo nodig kan aanvullen.
groet,
Redmar

tekenaar

esc. = afkorting voor ESCAPE/EXOOT = soort die door menselijk toedoen op de huidige vindplaats terecht is gekomen

herintroducties zijn soorten die door menselijk toedoen TERUGKOMEN op plaatsen waar ze vroeger voorkwamen em dus geen escapes/exoten.

Ergo: de otters (en zwijnen in Drenthe) hoeven niet te worden aangemerkt als ESC.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

mlahaye

#6
De kwestie Escape & inheems is redelijk ingewikkeld, maar ik zal een korte poging doen.

Inheems (definitieve Ministerie van LNV):
- alle soorten die zich met of zonder hulp van de mens zowel voor als na 1900 in NL hebben voortgeplant,
- alle soorten die zich vanaf 1900 zonder hulp van de mens gedurende minimaal tien aaneengesloten jaren hebben voortgeplant.

Escape (definitie waarneming.nl):
- een organisme dat niet van nature in NL voorkomt,
- een inheemse soort die per ongeluk uit gevangenschap is ontsnapt.

De fazant is dus als een inheemse soort te beschouwen en het Esc-symbool is voor die soort eigenlijk onnodig. Het (automatisch) toepassen van het Esc-symbool is dan ook een beetje het gevoel wat de betreffende admins erbij hebben. Bij de fazant zou het symbool wat mij betreft wegmogen.

Bij geherintroduceerde diersoorten is het weer wat anders, dan heb je het niet over Escapes, maar 'al of niet wild'. Waarbij ik er vanuit ga dat alleen herintroductie van inheemse soorten plaats vinden (de wisent is in dit geval een interessant geval waar ik nog eens goed in moet duiken). De eerste lichting uitgezette exemplaren (al dan niet uit gevangenschap) is 'niet wild', maar hun in het wild geboren nakomelingen zijn wel weer 'wild'.

De eerste lichting uitgezette exemplaren van een diersoort is dus geen Escape, is niet wild, maar wel inheems....

Hoe je zelf de waarneming van zo'n soort omgaat is een persoonlijke afweging. Als je nu een korhoen op de Veluwe ziet, heeft dat voor mij toch een andere 'gevoelswaarde' dat het zien van een korhoen op de Sallandse Heuvelrug. Dat zal, wellicht, anders worden als de populatie op de Veluwe zich daadwerkelijk gaat voortplanten en de dieren zich (hopelijk) net zo schuw gaan gedragen als elders.

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

tekenaar

#7
De definitie van LNV wordt niet breed gedragen (zeker internationaal niet), en is feitelijk een Nederlandse uitvinding (mogelijk om mensen gerust te stellen: als de soort er maar lang genoeg zit wordt hij vanzelf inheems en lief en onschadelijk...)

In het kader van de biodiversiteitsconventie zijn andere internationale afspraken gemaakt, die ik liever aanhoud omdat ze eenduidiger zijn:

Alien species = soort die door menselijk toedoen op de huidige vindplaats is terechtgekomen, om het even wanneer dat gebeurd is (konijnen zijn immers NIET inheems in australie ook al zaten ze er voor 1900 al. )

Naturalized Alien species (nog steeds exoot, dus) soort die voor 1498 door mensen op de huidige vindplaats terecht is gekomen (ontdekking van Amerika = start van intercontinentaal transport van soorten = een arbitrair gekozen datum)

Invasive Alien species = soort die na 1498 door menselijk toedoen op de huidige plek is terecht gekomen, stand houdt en schade aanbrengt aan natuur of aan gewassen.

Maar dit heb ik al een paar keer opgeschreven op dit forum. ..
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

huysse

CiteerMaar dit heb ik al een paar keer opgeschreven op dit forum. ..
Ja Paul, en toen heb ik ook gereageerd op het jaartal.  :D
Ik heb altijd geleerd dat Columbus in 1492 Amerika ontdekte.
Hoe zit dat nu met 1498?
Of is men tot andere inzichten gekomen?
groet,
Marijke

Leon Olsthoorn

#9
Citeer
CiteerMaar dit heb ik al een paar keer opgeschreven op dit forum. ..
Ja Paul, en toen heb ik ook gereageerd op het jaartal.  :D
Ik heb altijd geleerd dat Columbus in 1492 Amerika ontdekte.
Hoe zit dat nu met 1498?
Of is men tot andere inzichten gekomen?
groet,
Marijke
Columbus ontdekte in 1492 Noord-Amerika en in 1498 Zuid-Amerika
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

tekenaar

Je hebt volkomen gelijk. In de praktijk komt het zelden voor dat de datum van een introductie zo precies bekend is, en maakt het du wat minder uit.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

huysse

En het is al zo lang geleden.....
Dus zo precies zal het allemaal wel niet doorgevoerd worden.

Heeft Vespucci nu definitief afgedaan?

Marijke