Welke kijker?

Gestart door frankhaan, juli 28, 2017, 09:36:08 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankhaan

Hallo,

Ik heb moeite om een keuze te maken voor een nieuwe verrekijker voor vogel spotten.
Welke vinden jullie de beste?

Bynolyt buzzard 3 8x42
Zeiss terra ED 8x42
Vortex Viper 8x42.

Groeten
Frank Haan

Jaap van Steensel

Over kijkers in dit segment zijn al heel wat vragen gesteld, even zoeken in dit board en je vindt behoorlijk wat tips. Als je keuze al is teruggebracht tot deze drie zou ik vervolgens gaan kijken welke ED/HD glas heeft, en vervolgens welke kijker het breedste blikveld heeft. Die twee parameters bepalen veel van je kijkplezier. Even kijken naar de eye-relief (voor het geval je brildragend bent) is ook wel handig. Staar je in ieder geval niet blind op de Zeiss kijker vanwege het merk, de Terra is een instapmodel en haalt het optisch en mechanisch uiteraard niet bij de topkijkers van dat merk. Gewoon vergelijkbaar met andere kijkers in dit segment.
Mocht je toch nog andere merken overwegen, dan kun je ook nog een Nikon Monarch 7 overwegen, zelfde prijsklasse, breed beeld en ED glas. Heb zelf de 10x variant en die bevalt uitstekend (na een zoektocht langs zo'n beetje alle modellen in deze prijsklasse).
Succes met je keuze.

Wilfred

Zoals Jaap aangeeft zou ik zeker de Nikon Monarch 7 toevoegen aan het rijtje. Met een zeer royale beeldhoek, het lichte gewicht , een hele fijne focussing, de van Nikon bekende goede optische eigenschappen en relatief lage prijs misschien wel de meest interessante van de vier. Het is qua uiterlijk misschien niet de meest sexy kijker maar wel een degelijk werkpaard dat tegen een stootje kan. Ik heb zelf sinds kort de lichte en compacte 8x30 uit de Monarch 7 serie en die gaat steeds vaker mee in plaats van mijn tot nu toe altijd zeer gewaardeerde Kite Pallas 8x42 (vergelijkbaar met Bynolyt Buzzard serie 1).
Met de genoemde type's van Zeiss en Vortex heb ik verder geen ervaring.

frankhaan

Hallo,

Bedankt voor de reacties! Nikon had ik inderdaad nog niet aan gedacht, misschien omdat het niet typisch een verrekijker merk is. Ik heb een swift audubon 8,5 z 44( 820t) gehad en die had een FOV van 144 meter!  Ik zoek dus iets soortgelijks weer. Ik heb een aantal occasion getest bij foto spikes in Groningen, vooral de albatross vond ik geweldig van bynolyt, maar een bakbeest van een ding, erg zwaar en tweedehands nog 500 euro! Zijn de 32 mm kijkers ook geschikt voor vogels kijken trouwens, ik lees overal dat het meer voor hiking en reizen is.

Gr Frank

Wilfred

Op het wereldwijd gelezen Birdforum blijkt Nikon een van de populairste verrekijkermerken te zijn en wordt zeker zo goed gewaardeerd als Leica, Swaro en Zeiss.  Ik begrijp ook niet waarom dit befaamde merk in Nederland nauwelijks een positie heeft, althans op verrekijker gebied (zit er dan zo weinig marge op dat geen dealer het wil verkopen?).

Wat betreft het formaat: omdat ik permanent een compacte telescoop en een eveneens compacte systeemcamera met telelens bij me draag zocht ik ook een compacte kijker als vervanger van mijn hele fijne Kite Pallas 8x42 (is als Bynolyt Buzz. serie 1).
De onlangs aangeschafte Nikon M7 8x30 is daarbij een schot in de roos. Hij weegt circa 480 gram en heeft net zulke grote en comfortabele occulairs als mijn grote Kite maar met een veel bredere FOV van maar liefst 145 mtr !!!. Hij is net zo helder als de Kite, zelfs tegen de schemering. Ook de scherpte is net zo goed maar dan wel met een veel grotere sweetspot als de Kite. Wel ontstaan bij tegenlicht wat vaker dan bij de Kite lichte vlekken (glare/flare?) aan de beeldrand maar nooit hinderlijk of in de sweetspot en met een beetje oogverplaatsing verdwijnen ze. Tesamen met de brede zachte nekband heb je nauwelijks in de gaten dat je een kijker om je nek hebt. Ik vreesde vooraf dat ik meer last zou krijgen van trillingen vanwege het lichte gewicht i.c.m. met mijn onvaste hand maar daarvan is niets te merken.

Ik heb overigens ook enkele minikijkertjes, waaronder een swaro 8x20, maar dan lever je echt flink in qua kijkcomfort, hoe scherp ze ook zijn. Die zijn alleen nuttig als het louter compact moet zijn (broekzak, beenzak, jaszak, colbert, handtas).
Midsize verrekijkers (30+) zijn echt van een heel ander kaliber dan de minikijkertjes, en zitten veel dichter tegen de 40+ kijkers aan qua eigenschappen en kijkcomfort. Niet voor niets dat de Swarovski 8x32 Sv steeds populairder wordt ten koste van z'n grotere broers. Waarom zou je met groter en zwaarder lopen als het nagenoeg even goed kijkt (wat vooral geldt in het topsegment).         

Jaap van Steensel

30mm of 32mm met een 8x vergroting voldoet prima voor het gewone vogelkijkwerk. Zelf vind ik 10x prettig voor vogels kijken vandaar dat ik daarom een 42mm kijker heb, dan heb je ongeveer dezelfde uittreepupil als met een 8x32. Heel grote diameters zijn alleen nodig als je vaak in de schemer of in het bijna donker kijkt. Maar ook dat is niet altijd nodig. Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je ouder wordt worden je pupillen minder groot bij minder licht, dus heb je ook niet altijd wat aan een grote uittreepupil.
Wat betreft het merk Nikon, dat is inderdaad erg onderbelicht qua optiek. Dat was 20 jaar geleden wel anders, toen stond het ook volop in het assortiment bij de Vogelbescherming. Het dealernetwerk is nu om de één of andere reden in Nederland veel kleiner en ook qua PR richten ze zich veel meer op de fotobranche. Neemt niet weg dat ze prima spul maken, beetje onbekend, maar daarom zeker niet verkeerd. Populair is op dit moment wel de 50mm ED scope, die is echt ongekend goed in zijn klasse en ook de grotere niet ED-scopes zijn voor instapscopes echt heel goed.
Overigens heeft ook de iets goekopere Monarch 5 tegenwoordig ED glad, dat was bij de vorige 5 serie niet het geval. Maar ik zou zeker de 8x32 of 42 uit de Monarch 7 serie overwegen. Ik heb uiteindelijk de Monarch 7 verkozen boven de Zeis Terra en de ook heel goede Bushnell Legen Ultra HD.