3doornsmallijf? = Gewone smallijf

Gestart door sjaakvantiel, juli 27, 2017, 11:43:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Lijkt, gelet op de ogen, een blindwants. 3doorn komt nmm het dichtst bij.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/142095187
Driedoornsmallijf - Stenodema trispinosa gezien op 2017-07-26 Toldijk - Bakermarksedijk e.o.
Foto's:

bij voorbaat dank sjaak van tiel

Frank van de Putte

Ik zie eigenlijk geen doorntjes op de achterdij, heb je nog foto's waar de achterpoot scherper op staat?
Groetjes,

Frank van de Putte

sjaakvantiel

Nee , dat lukte niet door de diepte-achtergrond instelling Frank. Maar ik zal kijken of ik er nog 1 kan spotten.

sjaakvantiel

Klopt Frank. Inmiddels door Berend gezet op Gewone smallijf (S. Leavigatum). Mvrg. en bedankt. Sjaak.

Frank van de Putte

:duim: Overigens, blindwantsen zijn niet blind, dus aan de ogen valt niets te zien.
Maar ze hebben geen ocelli, dat zijn de puntjes/bolletjes die meestal tussen de ogen zitten bij veel insecten.
Veel insecten hebben er 3, wantsen meestal 2 volgens mij (?)

groetjes,
Groetjes,

Frank van de Putte

sjaakvantiel

Dat ze niet blind zijn wist ik, dat van de bolle en puntogen ook. Dat de ocelli tussen de ogen zitten heb ik eigenlijk niet naar gekeken. In ieder geval spelen ze verstoppertje door steeds achter de stengel te gaan zitten; kijken kunnen deze wantsen dus prima. Bedankt voor je uitleg. Mvrg. Sjaak.