Psylloidea?

Gestart door Arp, november 29, 2007, 05:28:12 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Kweenie of deze überhaupt hier thuishoort, maar als ik het juist heb zou het in elk geval wel een Hemiptera zijn ...

Kwam dit tegen terwijl ik even door m'n Psocoptera keek en vermoed dattie daar niet thuishoorde. Zit ik met familie Psyllidae in de goede richting?

Nlsrt heeft ze geloof ik helaas nog niet (of ik ben scheel - kan ook :gap: ), maar volgens Fauna Eur zouden deze in NL kunnen voorkomen:

Arytaina genistae (Latreille 1804)
Arytainilla spartiophila (Foerster 1848)
Baeopelma foersteri (Flor 1861)
Cacopsylla hippophaes (Foerster 1848)
Cacopsylla mali (Schmidberger 1836)
Cacopsylla moscovita (Andrianova 1948)
Cacopsylla nigrita (Zetterstedt 1828)
Cacopsylla parvipennis (Löw 1878)
Cacopsylla pyricola (Foerster 1848)
Cacopsylla saliceti (Foerster 1848)
Cacopsylla zetterstedti (Thomson 1877)
Chamaepsylla hartigii (Flor 1861)
Craspedolepta nervosa (Foerster 1848)
Livia junci (Schrank 1789)
Psylla alni (Linnaeus 1758)
Psylla buxi (Linnaeus 1758)
Psyllopsis fraxini (Linnaeus 1758)
Psyllopsis fraxinicola (Foerster 1848)
Strophingia ericae (Curtis 1835)

Iemand een suggestie? Ik heb nu even geen zin meer om ze allemaal bij google in te kloppen (het is ook maar een zijspoortje  -_- )

Als het idd zoiets is klopt het dan dat deze op wrn nog niet kunnen worden ingevoerd? Of heb ik verkeerd gezocht?

(Hengelo Ov., 7 augustus 2007)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Volgens mij zit je wel goed met Psyllidae !

En ik heb wel wat gevonden wat er op lijkt en dan vooral gezien de twee gelige bulten op het borststuk en het gele vlakje bij de nek.
En dat zou dan de Psylla buxi moeten zijn.......maarja de alni zou ook natuurlijk kunnen.
Hier zie je dan alvast een matige foto van de buxi Psylla buxi

Maar zal nog effe verder kijken, voor beter resultaat.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

CiteerEn dat zou dan de Psylla buxi moeten zijn.......maarja de alni zou ook natuurlijk kunnen.
Leuk, lijkt idd ook wel, bedankt voor het meekijken Joke!

Ik heb gisteren op de één of andere manier je reactie over het hoofd gezien, sorry. Zelf was ik inmiddels een beetje richting Cacopsylla mali (of aanverwant) gaan denken, maar dat is ook alleen van oppervlakkig foto's vergelijken. Ik ben ook een paar redelijke sites tegengekomen, maar ga er nog even niet echt werk van maken - was eigenlijk met heel andere dingen/dieren bezig en kwam hem alleen toevallig tegen tussen de Psocoptera (waar ie dus idd wrschnlk niet thuis hoorde).

Jammer dat er voor al dit soort ukkies (Psocoptera, Psylloidea, Colembola, maar zelfs gewone Bladluizen enzo) toch maar heel mondjesmaat goede info en foto's op internet te vinden is. Ik krijg dan al snel de neiging daar maar eens wat aan te gaan doen, want tja - de zoveelste vlinder- of libellefoto is zeker met mijn fotokwaliteit nou niet echt een "aanvulling". Probleem is alleen wel dat juist die kleintjes eigenlijk met mijn speelgoedcamera ook niet echt goed te doen zijn. Beter dan deze en die stofluis bij jouw topic zit er in prinipe wel in (deze waren niet heel bewust gekiekt), maar echt mooi scherp wordt het toch nooit.

Enfin, heb sowieso voorlopig ook nog genoeg andere projecten liggen ... heb net weer een voor mij nieuwe pissebeddensoort gevonden, die nu eerst maar eens fatsoenlijk op de foto krijgen duurt met dit weer/licht nu ook al twee dagen zonder fijn resultaat ... wie weet ... later ... als ik groot ben  :blink:

javanerkelens

Citeerdie kleintjes eigenlijk met mijn speelgoedcamera ook niet echt goed te doen zijn
ha ha ha :D
Als ik miljonair was , dan kreeg je van mij een heeeeeeeele mooie camera..............maar ben ik niet, dus helaas  :P

Maar inderdaad de info over deze kleine (maar toch zeer mooie) beestjes is eigenlijk maar matig.
Maar ben ondertussen toch aan het kijken of er wel iets moois te vinden is.
Ik fotografeer zoveel als mogelijk en probeer zo een hele verzameling aan te leggen en dan kijken of ik ze toch op naam kan krijgen ........en dan op het Net te zetten (voor geinteresseerden).

Ben trouwens erg benieuwd naar je nieuwe pissebed.....erg spannend hoor !!
Ik ben ook heel voorzichtig bezig met de determinatie van pissebedden en binnenkort doe ik weer even een poging op de site, om te kijken of ik er wat van gebrouwen heb  :wacko:

Mocht ik toch nog onverhoopt, meer info krijgen over jouw Psyllidae, dan meld ik mij hier wel weer !!

Groetjes Joke  :duim:  
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

CiteerBen trouwens erg benieuwd naar je nieuwe pissebed.....erg spannend hoor !!
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3227307  B)

Of hier met wat oude onbijgewerkte klad-info over de soort.

Maar de kiekjes moeten dus nog beter. Heb gisteren in de regen nog een handjevol opgehaald om vandaag kiekjes te maken, maar het wordt niks zo, ze zijn een stuk kleiner dan de bekende gewone oprolpissebed (A. vulgare), maar juist wel mooi gekleurd, alleen dat krijg ik er niet goed op met het licht van de afgelopen middagen - het is ook al zo vroeg donker. Als het morgen ook niks is gaan ze eerst maar weer terug (kweenoutochwaarkzehalekan).

Ben overigens best heel tevreden met m'n cameraatje hoor, lekker klein en handzaam en er komen soms best heel aardige dingen uit - heeft alleen wel z'n beperkingen, maar dat hebben grote, zware dure apparaten ook (maar dan anders).

javanerkelens

Hmmmm......die foto's op het duitse forum zijn mooi (overzicht trouwens van waarneming.nl ook hoor)
Ik zal het gebruiken als determinatie materiaal !!

Nou viel mij eentje op .....Platyarthrus hoffmannseggii .....een erg leuke en lijkt haast wel op een netwants.

Maar het gekke is.....ik heb nog nooooooit een "oprolpissebed" gezien !!
Ze rennen bij mij altijd weg.....ha ha

Maar ik zal wel naar het pissebedden forum gaan met mijn vragen, want anders krijg ik op mijn kop , dat ik pissebedden zit te bespreken bij het forum voor Wantsen enz.  :grin:

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

Citeer...die foto's op het duitse forum zijn mooi ... Ik zal het gebruiken als determinatie materiaal !!
Let wel op dat lang niet alle soorten erop staan. Het is ooit begonnen als kladje, toen ik zelf nog niet eens het verschil tussen Porcellio scaber en Oniscus asellus wist en intussen erg onoverzichtelijk, rommelig en groot/traag geworden. Ik moet het hoognodig eens anders in gaan delen en "updaten" (een hoop pissebedden van het forum staan er nog niet in), maar ben ondertussen ook een Nederlandse site over pissebedden aan het voorbereiden (in samenwerking met stippen.nl) - wil het alleen weer eens iets te compleet/goed hebben dus dat komt maar langzaam vooruit :wacko: (ik hoop rond nieuwjaar een fatsoenlijk beginnetje online te kunnen hebben).

CiteerMaar het gekke is.....ik heb nog nooooooit een "oprolpissebed" gezien !!
Ik was zelf in het begin ook erg ongelukkig omdat ik echt alleen maar Ruwe-, Kelder- en Mospissebedden tegenkwam. Ik moet ook zeggen dat ik zelfs de (heel erg) gewone oprolpissebed in Twente ook maar sporadisch vind - die kleuroproller hier "pal om de hoek" is dus een echte opsteker voor me  :lol:

Voor veel andere pissebedden moet je ook tamelijk gericht in de juiste "habitat" zoeken - vaak erg nat langs beek of rivier, in greppels, onder stenen (diep) in de grond etc etc. Maar wat klets ik nou alsof ik er wat vanaf weet ... ik moet zelf de helft ook eerst nog maar eens zien te vinden  :rolleyes:

Edit/P.S.: kzienet dat ik het misschien wat ongelukkig zeg. Dat nat enzo, sloeg meer op de rivierbegeleiders en op de kleinere en bodembewonende soorten die je eigenlijk niet vindt tenzij je er echt op dat soort plekken naar zoekt. Oprolpissebedden zitten juist gemiddeld (!) eerder wat droger (opgerold kunnen ze ook hun vochthuishouding beter op peil houden). Opvallend van deze kleuroproller vond ik dat ik ze in die ene houtwal alleen in heeeel erg extreem verrotte stronkjes tegenkwam, maar dan juist weer wel in de  relatief droge delen daarvan (terwijl het buiten flink regende ;) )

Arp

Om weer even bij het originele topic terug te komen. Ik verdenk deze er ook van Psylloidea te zijn ... voor het geval er nog iemand met ideetjes komt  :P

Deze en het volgende stelletje zaten samen op één blad en volgens mij dezelfde soort:
(Leeuwarden, 26 maart 2007)

Deze lijkt wel wat op de eerste van dit topic (maar toch een beetje anders?):

(Hengelo Ov, 15 mei 2007)

javanerkelens

Het is toch echt zielig gesteld met deze beestjes met info.......maar goed.
Bij de eerste foto dacht ik aan Psyllopsis fraxini (heel zielig uit toch de Insectengids van Chinery en ik heb daar één foto van kunnen vinden http://www.insecte.org/forum/image-vp155981.html
Misschien herken je daar het insect uit, of misschien zijn er meerdere soorten van Psyllopsis.....maar deze heeft ook een donkere kleuring op de vleugels.

Misschien al iets........ :blink:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

CiteerHet is toch echt zielig gesteld met deze beestjes met info.......
Op basis van deze pagina en de vleugeladering van mijn laatste kom ik in elk geval op familie Psyllidae.

Ga ik nou weer verder kijken met jouw tip  :gap:

Edit: Tjee, die vind ik dan ook wel weer best wel een beetje op mijn Psocoptera Graphopsocus cruciatus lijken - is 'm natuurlijk niet, maar mijn "blik" moet duidelijk nog wennen aan al dat grut  :wacko:  

javanerkelens

CiteerOp basis van deze pagina en de vleugeladering van mijn laatste kom ik in elk geval op familie Psyllidae.

Had mij al uitgelogd.....maar dit is alvast iets !!!! :duim:
We komen al een stukje verder !

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)