wie weet welke jonge vogel dit is

Gestart door g.blijleven, juli 25, 2017, 19:45:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

g.blijleven

Wie weet welke jonge vogel dit is?
Deze heb ik gespot in de Biesbosch.

Alvast bedankt,

Gert Blijleven

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

g.blijleven

Was inderdaad niet goed gegaan. Nu staat hij er wel.

Bedankt voor je reactie Rob


Davina Scheper

Lijkt op een tjiftjaf of misschien een fitis.

Oenanthe

Vind je dat echt Davina? Vergelijk de bouw en grootte van de snavel van fitis en tjiftjaf eens met de vogel op de foto?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroen vinke

Ik wil het wel eens proberen.
Kan het een juveniel grote karekiet zijn? Qua kleur komt dat wel goed overeen en qua snavel en poten ook. Ook de snavel lijkt me fors genoeg, en op het vrij onbevederde kopje is wel duidelijk een oogstreep zichtbaar. Maar misschien heb ik de grootte ook niet goed ingeschat en is het een kleine kar of bosrietzanger. Of ik sla de plank volledig mis natuurlijk.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Oenanthe

Een grote karekiet is ongeveer even groot als een spreeuw. De vogel op de foto zit op een rietsigaar (de bloeiwijze van lisdodde, ik ken er werkelijk geen andere naam voor). We weten hoe groot zo'n rietsigaar ongeveer is. Dan kan je de grootte van de vogel ook inschatten. Nog steeds grote karekiet?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroenverburg

Ik vind het er meer uitzien als een adult die (door stress of ziekte) een groot deel van de kopveren kwijt is. Wat er op de foto te zien is van de veerranden toont volgens mij wel slijtage.
Welke soort het is daar waag ik me niet echt aan, maar in elk geval geen tjif of fitis. Kleine kar of bosriet  vermoed ik. Voor grote karekiet lijkt de snavel me te klein.

Oenanthe

De leeftijd is voor de determinatie hier niet erg belangrijk. Slijtage is amper op de foto te zien maar de iris lijkt, ondanks de beperkte belichting, licht te zijn en dat wijst op een volwassen vogel, geen jong. De rui op de kop zie je een enkele keer bij vogels en heeft niets met leeftijd, stress of ander ongemak te maken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroen vinke

Citaat van: Oenanthe op juli 28, 2017, 11:29:10 AM
Een grote karekiet is ongeveer even groot als een spreeuw. De vogel op de foto zit op een rietsigaar (de bloeiwijze van lisdodde, ik ken er werkelijk geen andere naam voor). We weten hoe groot zo'n rietsigaar ongeveer is. Dan kan je de grootte van de vogel ook inschatten. Nog steeds grote karekiet?

Het punt is dat ik niet zo bekend ben in het riet. Ik dacht namelijk dat deze rietsigaren vrij groot konden worden.. als de grootte niet klopt voor grote kar, sluit ik me zo aan bij een kleine of bosriet  ;D
Sowieso heb ik, behalve de grootte, niet echt aanknopingspunten waar ik de verschillen tussen kleinekar/bosriet en grote kar zie. Ik weet alleen dat in de regel bij de grote kar de wenkbrouw- en oogstreep duidelijker aanwezig zijn.

Met vriendelijke groet,

Jeroen
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

g.blijleven

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. :blink:

Groet

Gert Blijleven