Spitsmuis in het laagveen

Gestart door boogey55, juli 25, 2017, 14:37:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/141879286
Spitsmuis onbekend - Soricidae spec. gezien op 2017-07-21 De Deelen
Foto's:




bij voorbaat dank Pim Frijling
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Rob Koelman

Qua lokatie spannend!

Toch lukt het mij niet om hier een waterspitsmuis van te maken en hou ik het op een bosspitsmuis spec. Zie oa het formaat van de achterpoten (te klein voor waterspitsmuis). Ook de kleurverdeling van de vacht is niet typisch voor waterspitsmuis (hoewel er best wel wat variatie bestaat bij deze soort). Tenslotte oogt de rugvacht erg bruinig (m.n. op de eerste foto), wat ook al tegen waterspitsmuis pleit (bij deze soort zou je een donkergrijze / zwartgrijze rugvacht willen zien).
Met vriendelijke groet, Rob

boogey55

Dank je Rob. De kleur was zeker donkerbruin.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Rob Koelman

Bij tweede blik ga ik nu twijfelen over dwergspitsmuis. De vachtkleur komt goed overeen met die van deze soort. Bij bosspitsmuis zou je toch iets van een driedeling in de vachtkleur willen zien (donker bovenop, smallere wat lichter gekleurde band daaronder en wittige buikvacht). Bij dwergspitsmuis is de overgang tussen bruine rugvacht en wittige buikvacht veel diffuser. De foto's laten echter niet alle kenmerken goed zien.

Ben benieuwd wat anderen hier van maken...
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Ik vermoed ook dwergspits, staart lijkt ook vrij dik en ik meen iets van een insnoering aan de basis te zien..
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 25, 2017, 18:10:15 PMstaart lijkt ook vrij dik en ik meen iets van een insnoering aan de basis te zien..

Klopt, maar helaas net niet overtuigend genoeg te zien op de foto's.

Zou deze daarom (voorlopig) invoeren als onzekere dwergspitsmuis.
Met vriendelijke groet, Rob

boogey55

Ik heb er zelf geen verstand van, maar het diertje was erg klein, met naar het leek volwassen zoekgedrag naar eten.  De donkere kleur liep ver door naar beneden.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

whmvb

Vachtkleur is niet wat je bij Dwergspits verwacht. Lijkt me eerder een jonge Bosspits. Waterspits is het zeker niet.

Wim
Wim van Boekel