Hoofdmenu

Vogels voeren

Gestart door Geert-Jan Kroon, november 27, 2007, 19:48:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zonnekoning

Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Gert Veurink

De megavetbollen van de Tuinland zijn echt superpopulair in mijn tuin, lijkt wel of ze er coke in gedaan hebben of zo... zodra ik die ophang is er geen interesse meer in gewone vetbollen, pinda's etc.
groet!
Gert Veurink



Herman Bouman

CiteerDe megavetbollen van de Tuinland zijn echt superpopulair in mijn tuin, lijkt wel of ze er coke in gedaan hebben of zo... zodra ik die ophang is er geen interesse meer in gewone vetbollen, pinda's etc.
Mmmmh interessante vergelijking Gert. Vertel waarom coke?

:wacko:  

Dorine

#93
Even een vraag over drinken en "badderen" van vogels in mijn tuin.

In mijn tuin heb ik een klein vijvertje waarvan de pomp het hele jaar door aanstaat.
Dus in vorstperiodes blijft het water (gedeeltelijk) ijsvrij.
De vogels maken hier gebruik van door te drinken en om zich te wassen.
Nu vertelde me laatst iemand dat wanneer het echt gaat vriezen het slecht is voor
de vogels als ze zich kunnen wassen.
Ik kon beter de pomp uitzetten of ervoor zorgen dat de vogels niet bij het water kunnen om zich te wassen.
Dus mijn vraag is, wat moet ik doen.
Dorine van Asten
peregrines.nl

eline1234

En alle stromende riviertjes/beekjes/watervalletjes dan ook maar meteen afdammen? Lijkt mij dat de vogels zelf goed genoeg weten wat ze moeten doen en laten toch?
(of krijg ik nu zometeen de wind van voren van iemand die er meer vanaf weet?  ;) )
Eline

meike

Vogels hebben in de winter ook water nodig, om te drinken en om hun veren goed te houden. Kleine drinkbakjes kun je afdekken met kippegaas, zodat ze niet kunnen badderen, maar wel drinken. Je kunt een aquariumpompje in het drinkbakje doen, zodat het minder snel bevriest. De pomp aanlaten zodat het deels ijsvrij blijft is prima. Geen stoffen toevoegen aan het water!
Ik neem een stuk ijs en vergruis dat op de bestrating en leg dat op de voederplank. Dat kunnen vogels zonder problemen tot zich nemen als ze willen drinken.

lexie

Zoals eerder gezegt zit ik niet echt gunstig om vogels te voeren. 3 hoog, zonder balkon en in de stad.
Wel heb ik een plat dakje waar ik zelf niet echt bij kom.
Sinds een week strooi ik daar zaden en rozijnen waar vooral duiven en Kauwen op af komen.
Verder heb ik beneden in de openbare tuin wat vetbolletjes opgehangen.
En aan mijn raamkozijnen hangt allerlij etenswaar voor de vogels, waar vooral Kauwen en Pimpelmezen van eten.

In de openbare tuin kwam ik er al snel achter dat de mezen hun weg gevonden hadden, voornamelijk Kool en Pimpelmezen.
Daar ook een Roodborst en een Vink gezien, waarschijnlijk scharrelend op de left-overs op de grond.
Vannochtend 2 ( Hegge? ) mussen gezien in de tuin en in de dakgoot.
Nu de kou erger wordt komen er steeds meer soorten op mijn voedsel af.

Hoewel ik in het begin ( doordat er weinig vogels op het voedsel afkwamen ) zo mijn twijfels had, beginnen ik en de vogels er steeds meer plezier in te krijgen.
Lex Vermeend

Jeroen Nagtegaal

Ik merk nu we ook veel voer (Brood en zonnepitten) op de grond hebben dat ze er graag via de planten heenwillen. Omdat we een stuk open hebben heb ik er Bamboestokken neergezet die wat schuin staan, gewoon lekker wild door mekaar, en daar maken ze veel gebruik van. Je kan ze dan net wat langer zien zitten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

TjeerdBurger

het onderzoek naar de voederkeuze van tuinvogels voor mijn profielwerkstuk is inmiddels in volle gang. Het gaat best goed, al best wat verrassende dingen gezien, maar nu ben ik nog op zoek naar literiare bronnen over voedsel keuze van vogels. Heb al even wat gegoogled maar kon niet heel veel vinden. Weet iemand waar ik die informatie wel kan vinden, en is er misschien al eerder een voedsel keuze onderzoek gedaan naar bijvoorbeeld een koolmees of andere tuinvogel??  

peter66

Vogels over de vloer (ISBN 90-246-4700-2).  
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

J&L

Wij voeren altijd Mussen en Mezen in de Winter! ;)  :P  

snwja3

#101
Geplukt van Belgian Birds (misschien iets voor Tjeerd):
Winter feeding of birds increases productivity in the subsequent breeding season Robb et al. 2008:
Supplementary food given to birds can have contemporary effects by reducing the risk of starvation, increasing survival and altering movements and reproductive performance. There is, however, a widely held perception that birds benefit from extra food over winter, but that it is better that they 'look after themselves' during breeding. Here we describe a landscape-scale experiment showing for the first time that the effects of increasing food availability only during the winter can be carried over to the subsequent breeding season. Even though food supplementation stopped six weeks prior to breeding, birds living on sites provisioned over winter had advanced laying dates and increased fledging success compared with birds living on unprovisioned sites. Thus, supplemental feeding of wild birds during winter, in a manner mimicking householders provisioning in gardens and backyards, has the potential to alter bird population dynamics by altering future reproductive performance. With levels of bird feeding by the public continuing to increase, the impacts of this additional food supply on wild bird populations may be considerable.
http://journals.royalsociety.org/content/g652272185j117w0/
Wietze Janse