Hoofdmenu

Vogels voeren

Gestart door Geert-Jan Kroon, november 27, 2007, 19:48:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Heb ik ook wel eens gedaan, maar laatst hoorde ik dat frituurvet niet goed was en dat je rundervet moest gebruiken.  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

frankw

mezen ed. moeten hun jongen eiwitrijk voedsel voeren, ik denk dat ze zelf wel weten dat ze daarvoor rupsen ed. moeten hebben ipv vogelzaad, vetbollen ed. En dat ze het door ons voor gelegde voer wel links laten liggen.

Aan de andere kant zag ik vorig jaar wel pimpelmezen af en aan vliegen van mijn voerplek naar het nest..

grunsven

Als de jongen wat groter zijn kunnen ze dat soort dingen ook hebben, dan hebben ze ook veel energie nodig.
Verder kun je ook eivoer geven. Dit is heel eiwitrijk en een goede aanvulling op het gewone vogelvoer. Met name mussen lijken hier heel sterk van te profiteren.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Dutchbird

Een paar keer heb ik geprobeerd pindanetjes op te hangen op mijn balkon (4 hoog, stad).

Alleen ik verbaasde me erover dat die aan het einde van de dag compleet waren verdwenen. Na 3x (scheepsrecht) ben ik in het weekeind voor het raam gaan posten.

Na een tijdje kwamen er twee halsbandparkieten aan. De ene (1) ging naast het pindanetje zitten. De ander (2) op de stok waaraan het netje hing. Nummer 2 knabbelde het touwtje door, nummer 1 hield het netje vast. En samen vlogen ze er met pindanetje en al vandoor! Verderop zag ik ze in een boom zitten smullen.

Door de hoogte van mijn flat en de ligging van het balkon (in de felle westenwind) komen er niet veel zangvogels. Wel rust er regelmatig een houtduif of ekster op de ballustrade. En vorige week waren er plotseling twee koolmeesjes in de potten met hei aan het scharrelen.

TIP: je kunt de vogels ook een plezier doen door nu een nestkast op te hangen. De vogels kunnen daarin schuilen bij guur weer, 's avonds in slapen en ze kijken in deze wintermaanden alvast uit naar een mooie broedplek voor in het voorjaar. Een leuk sint/kerstgeschenk :duim:.
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

vuurvlinder

CiteerTIP: je kunt de vogels ook een plezier doen door nu een nestkast op te hangen. De vogels kunnen daarin schuilen bij guur weer, 's avonds in slapen en ze kijken in deze wintermaanden alvast uit naar een mooie broedplek voor in het voorjaar. Een leuk sint/kerstgeschenk :duim:.
Ik heb meerdere nestkastjes hangen, maar bij mij broeden de vogels liever in de klimop. :rolleyes:  
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

dutchway

Ik ben ook weer begonnen met het voeren van de vogels in mijn tuin.
Oud brood, zonnenpitten, vetbolletjes e.d.
Bij mij komen er veel houtduiven op af.
Terwijl ik toch in Rotterdam woon.
Vanochtend telde ik er zelfs 12 tegelijk.
Verder komt er altijd een koppeltje tortelduifjes.
Spreeuwen, kokmeeuwen, zilvermeeuwen, kauwtjes, pimpelmezen. koolmezen, soms staartmezen, een winterkoninkje, roodborstje.
De lijsters en de merels storten zich op de bessen in mijn vuurdoorn. Daar zijn ze verzot op.
Verder hebben we nog eksters, kraaien, vlaamse gaaien.
Vorig jaar vaak ook vinken, maar die heb ik dit jaar nog niet gezien.
En soms een specht.
Mussen zie ik hier zelden of nooit.....komt waarschijnlijk door al die kraai achtige die hier in de omgeving verblijven.
Ik zelf heb twee katten, maar die komen niet alleen in de tuin.
(Ik bedoel dat het geen buiten katten zijn.)
Groeten van Lia

vuurvlinder

CiteerMussen zie ik hier zelden of nooit.....komt waarschijnlijk door al die kraai achtige die hier in de omgeving verblijven.
Ook hier zitten veel kraaien, eksters, gaaien en kauwtjes, maar ik heb dagelijks zeker 30 tot 40 mussen in de tuin. De voersilo is binnen anderhalf uur leeg.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

meike

Alleen in de winter hang ik extra vet en pinda's op. Voeren zorgt dat vogels naar je tuin komen. Het is leuker, als je ruimte hebt, te zorgen dat vogels het jaarrond je tuin gebruiken: fourageren (niet alleen van pinda's snoepen), beschutting zoeken (heg of dichte struik), nestelen (kastjes of op diverse hoogten in de begroeiing), op een uitkijkpunt zitten zingen (op je spa!) of gebruiken als veilige pleisterplaats. Tuinplanten en hun zaden zijn vaak geschikt als vogelvoer, ook om insecten te lokken, waar insectenetende vogels op af komen. In vermolmd hout kunnen insecten zich verstoppen, waar de spechten goed bij kunnen. Door wintervoer uit de winkels lok je vogels van hetzelfde soort, met zo nu en dan een leuke uitschieter. Door je tuin anders in te richten trek je meer verschillende soorten. Lok vogels niet slechts met wintervoer, zorg voor jaarrond mogelijkheden.


dutchway

Inderdaad, met speciale beplanting kan je ook vogels in je tuin lokken.
Mijn vuurdoorn is zeer populair in de herfst/winter vanwege de rode bessen.
Merels en houtduiven zijn er gek op.
Maar deze struik met scherpe stekels word ook graag gebruikt om in te nestellen.
Dit jaar is er o.a een broedsel van vier merels groot geworden.
En er zitten ook vaak winterkoninkjes in.
Dit is dan maar een van de voorbeelden.
Bovendien heb ik ook een vijver (met veel kikkers) waar vogels graag drinken en badderren.
Ik heb ook nestkastjes hangen, pimpelmezen waren druk doende in het voorjaar om er een echt nestje in te maken.
Maar helaas werd het nest toch afgekeurd en vertrokken ze naar een ander onderkomen in de buurt.
Misschien toch te veel katten hier.
Groeten van Lia

JRoosma

#69
Wij hebben ook 2 katten, maar na verloop van tijd wennen de vogels aan de katten, ze weten dat die grote rooie dikke te lui is om vogels te pakken.Soms zitten er maar een paar meter tussen de Vinken op de grond en onze katten. De andere kat is wat actiever, maar altijd te laat en heeft zijn interresse al lang verloren. Wat we wel doen, is de katten vanaf half 3 's middags binnen houden omdat het hier achterhuis vanaf 3 uur elke dag erg druk wordt en de vogels dan ongestoort kunnen eten voor de nacht.
Vreemde katten jaag ik standaard weg, vooral nieuwe katten zodat ze weten dat ze hier niet welkom zijn.
Groeten Jaring
Jaring Roosma

BramtK

Vogels voeren in het voorjaar moet je maar liever niet doen. Niet alleen voeren die vogels hun eigen jongen (mogelijk) met het verkeerde voedsel (zoals al werd aangehaald), maar bovendien bevoordeel je bepaalde soorten wel en andere niet. Mezen zijn bijvoorbeeld hartstikke lief en leuk, maar ze halen wel nesten van andere vogels leeg. Leuk, voer je de Koolmezen tot ze een ons wegen, gaan ze erop uit om nesten van Zwartkoppen, Tuinfluiters en Tjiftjaffen leeg te halen die geen baat hebben bij het vogelvoer dat je rondstrooit.

Ik zeg niet dat het zal gebeuren, maar soms moet je even niet aan je eigen plezier denken en dit soort risico's vermijden omdat het niet aan jou is ze wel te nemen.

(Hetzelfde geldt trouwens voor Blauwstaarten voeren, iets wat door iedere jandoedel met nul veldervaring lacherig wordt weggewoven (en vaak wel met een twitchlijst van jewelste), maar ondertussen wel allemaal in het veld zien dat de Roodborsten zo territoriaal worden van al die meelwormen...)

(Ander mooi voorbeeld is het ophangen van Bosuilenkasten. Bosuilen erg geholpen om zich te vestigen in bossen waar ze alleen nog nestgelegenheid missen, maar andere uilen hebben daar minder baat bij en worden zelfs door de nieuwkomer gepredeerd.)

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Als je het geen wat je nu zegt doortrekt zou je dus niet meer mogen voeren, en ook geen nestkasten mogen ophangen. Want, er overleven zo meer mezen, zij krijgen door de nestkasten meer jongen en kunnen dan dus zo ook de tuinfluiter e.d. beconcureren.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BramtK

#72
Wat ik wil zeggen is dat je moet nadenken over hetgeen je doet en dat je je bewust moet zijn van de (mogelijke) gevolgen. Vervolgens moet je een afweging maken tussen die mogelijke gevolgen en je motivatie om iets te doen en tot een beslissing komen of je het wel of niet moet doen (nestkasten voor mezen is trouwens een goed voorbeeld). Dat moet een ieder vooral voor zichzelf doen, maar je moet er ook rekening mee houden dat wanneer je een en ander deelt op een forum als deze, dat anderen daar een mening over zullen hebben. Bijvoorbeeld, mijn mening is dat je in het voorjaar niet meer moet voeren omdat je daarmee bepaalde soorten wel en andere niet bevoordeeld. Dat doe je tot op zekere hoogte misschien ook door 's winters te voeren, maar ik vind dat de mogelijke gevolgen daarvan opwegen tegen de baten, namelijk dat mensen plezier hebben van vogels, zich zullen inzetten voor behoud van vogels en dat plezier misschien overbrengen op anderen (iets waar, als ik de krantenberichten lees, met name kinderen voor in aanmerking mogen komen).

Dat 'rekening houden met mogelijke gevolgen' is naar mijn bescheiden mening nog wel eens een ondergeschoven kindje. Overigens niet alleen bij hobby-vogelaars, maar ook bij de pro's die zich met (quasi-)onderzoek bezighouden.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

#73
Ik snap het wel maar vind je argumentatie wat zwak, Maar dat maakt niet zoveel uit. Het is mijn bedoeling in elk geval niet om een lange discusie uit te lokken.
Ik denk in elk geval niet dat heel veel zal uitmaken, ook denk ik dat beesten die binnebebouwde kom leven, ook iets anders leven dan de beesten die buitenbebouwde kom leven, de huismezen, om ze zo maa te noemen, zullen weinig kwaad doen denk ik, er zijn namelijk weinig geschikte biotopen voor tuinfluiter e.d. in veel tuinen. deze soorten zullen veel meer buietn bebouwde kom leven daar waar er niet gevoerd is, het maakt dus denk ik niets uit, of je nou alleen in de winter aan het voeren bent of het gehele jaar door. Ik geef de voorkeur aan jaarrond voeren om de mens een plezier te doen. En dan is brood of witte rijst al voldoende denk ik. Je hoeft er helemaal geen speciaal voer voor te kopen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hannie Luijten

De laatste tijd heb ik her en der gelezen dat het dus juist wel goed is om in het voorjaar de vogels door te voeren omdat het de oudervogels zijn die het eten terwijl ze hun jongen voeren wat die nodig hebben. De ouders kunnen dan meer tijd en energie steken in het zoeken naar geschikt babyvoer als ze voor zichzelf kunnen snacken van de voertafel/silo.

Hier vooral pinda's (onlangs een speciale pindasilo gekocht omdat anders de kauwtjes binnen een dag het hele netje soldaat maken), zadenmix (ik neem altijd tortelduivenvoer, dat eten de kleintjes ook en dat bevat niet zoveel onkruidzaden die ze hier niet eten en dus massaal opslaan in het voorjaar (zoals bijv. de Brassicaceae-zaadjes). Alle broodkruimeltjes/korstjes.
Rijst eten ze hier niet, restje gekookte aardappelen ook niet, heb ook wel eens een restje cous-cous geprobeerd lieten ze ook liggen.
Zonnebloempitten meng ik nog extra door de zadenmix, want die zijn altijd erg in trek. Als het echt wintert maak ik grote schalen met vet die ik volstop met zaden, pinda's, havermoutvlokken, die zijn bij alle bezoekers in trek.
Dan strooi ik ook rozijntjes en kaassnippers (deze laatste onder de struiken speciaal voor het roodborstje, maar ik weet niet of die het ook echt opeet) en dan koop ik goedkope appeltjes die ik in tweeën snijdt en neerleg.
Ik heb nu ook een zadensilo opgehangen, die hangt er nu al een maand maar daar wordt zo goed als niet van gegeten. Dus strooi ik het ook nog  steeds in de rondte.
In het najaar vlierbessen, die laat ik hangen voor de spreeuwen en de tortelduiven, en lijsterbessen, daar eten de merels van en dit jaar ook een lijster.
Verder hangen er een aantal mezenkasten en ook een boomkruiperkast. De boomkruiper zie ik regelmatig in de tuin, vooral in de winter, maar de kast hangt er al jaren en is nog nooit in gebruik genomen. Wel is de kast gebruikt om in te slapen, maar door wie?
Soms heb ik een mezennest. Niet elk jaar. Dit voorjaar een pimpelmezen nest maar dat is fout gegaan. Op een gegeven moment was er geen activiteit meer. Van het najaar is de kast schoongemaakt en er bleek een keurig nestje in te zitten compleet met eitjes. Sneu.
Groet, Hannie

grunsven

CiteerDe laatste tijd heb ik her en der gelezen dat het dus juist wel goed is om in het voorjaar de vogels door te voeren omdat het de oudervogels zijn die het eten terwijl ze hun jongen voeren wat die nodig hebben. De ouders kunnen dan meer tijd en energie steken in het zoeken naar geschikt babyvoer als ze voor zichzelf kunnen snacken van de voertafel/silo.

Inderdaad het idee dat ouders hun jongen dood voeren is achterhaald.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

BramtK

#76
Jeroen, zoals ik al zei, een ieder moet voor zichzelf de afweging maken. Of er andere soorten bij iemand in de buurt broeden, dat kan hij/zij dan natuurlijk zelf meenemen in zijn afweging. Dat mezen nesten van andere vogels vernielen, is algemeen bekend, ik snap niet waarom die argumentatie zwak zou zijn. Dat is een opmerking waar we m.i. niks aan hebben, noem dan man en paard i.p.v. in algemeenheden te blijven steken. Mijn verhaal lijkt me gewoon steekhoudend, doe ermee wat je wil.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

grunsven

Het is inderdaad zeker zo dat je specifieke soorten bevoordeeld met voeren en daarmee "oneerlijke" concurentie krijgt.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Iolaire

Het is vreemd te noemen dat over het voeren van vogels zoveel uiteenlopende visies bestaan. Zoals ik via diverse programma's op m.n. de BBC heb mogen constateren is het beeld in England hierover al in een veel verdergevorderd stadium: daar hangen hele verzamelingen silo's e.d. het hele jaar door in de tuinen en wordt het "hele-jaar-doorvoeren" overtuigend gepromoot. Wat dat betreft zijn "wij" een stuk genuanceerder. En dat is wel zo doordacht! :)

Feit blijft dat het in mijn ogen gaat om "bijvoeren" (met de nadruk op "bij"). Niet het hele jaar door dus, maar gewoon alleen tijdens de koude(re) winterdagen. Zeker als je een beetje tuin hebt kun je dmv het toepassen van bepaalde planten, struiken en bomen al heel veel betekenen voor veel (verschillende) overwinterende vogels. Er zijn daarvan in dit topic al heel veel goede voorbeelden genoemd, maar ook zat nog niet. Velen van ons zouden zich juist dáár meer op mogen richten, vind ik. En dan is het prima als er in de winter ook nog een silootje of pindanetje hangt.... Voor mensen met een balkon ligt dat natuurlijk alweer anders, maar ook daar zou ik zeggen: alles met mate.

Dus: zorg voor veel natuurlijke voedselvoorzieningen in de tuin en voer swinters met mate bij!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

meike

Met alles wat je toevoegt, pinda's of vetbollen, lok je een groter aantal vogels naar een bepaalde plek. Als je dat consequent doet, heeft dat in korte tijd een groot effect in de aantallen eters. Het lijkt mij structureler als je op natuurlijker wijze (zaden en bessen aan struiken) verspreid over het jaar doet. Ik hang per week drie vetbolletjes op, twee zakjes pinda's, en een streng doppinda's. Het aantal mezen (kool, pimpel, matkop, kuif, staart) dat in mijn tuin komt is bijna verdubbeld in een week! Een cultuuschok, want nu is er ieder moment ruzie onder de vogels. Ik zie er meer, leuk, maar ik zorg daarmee voor extra stress, al hang ik de voertjes tien meter uit elkaar. Wat ik ze bijvoer, stressen ze er meteen weer af...

grunsven

ach wat is natuurlijk, een of andere gekweekte struik of plant neerzetten of het voer ophangen. Maakt mij niet uit.

CiteerWat dat betreft zijn "wij" een stuk genuanceerder. En dat is wel zo doordacht!

Dat is niet doordacht, dat is achterhaald. Of je 's zomers wil voeren is een keus maar dat het slecht zou zijn is onzin. Bovendien stoppen veel mensen met voeren als het het meest nodig is. Dat is niet midden in de winter maar vroeg in het voorjaar als alle natuurlijke voorraden op zijn en er nog geen nieuwe zaden zijn en de insekten nog niet actief worden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

BramtK

CiteerHet is inderdaad zeker zo dat je specifieke soorten bevoordeeld met voeren en daarmee "oneerlijke" concurentie krijgt.
CiteerOf je 's zomers wil voeren is een keus maar dat het slecht zou zijn is onzin.

Ja zeg, wat is het nu!? Natuurlijk kan je je afvragen "wat is slecht?".  

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Inge van der Wulp

Vogels leren en onthouden ook waar ze voer kunnen krijgen. Of andere dingen zoals goed nest materiaal. Wij hebben jaren een poolhond gehad (helaas is ze van 2 jaar geleden overleden). In het voorjaar kwam daar een niet te overziene hoeveelheid donshaar vanaf. Als ik haar aan het kammen was zaten de kool-, pimpelmezen en mussen al op de schutting te wachten. De haren die ik op de grond liet liggen namen zij allemaal mee. Soms zoveel dat het meer een vliegende hond leek dan een musje. Onze hond was erg gemakkelijk en in de loop van de jaren durfde ze zelfs de haren van de grond te halen als zij er vlak naast lag. Eentje is er ooit zo brutaal geweest om haar uit haar billen te trekken. Dat stelde ze niet op prijs......

Onze hond is in januari 2006 overleden. In het voorjaar van dat jaar zaten er toch weer heel veel vogels op onze schutting te wachten op haar. De jongen van dat jaar hebben geen donzen dekbed gehad en er zijn nu opvallend minder mezen en mussen aanwezig in mijn tuin.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

grunsven

CiteerQUOTE (grunsven @ Dec 3 2007, 14:18 PM)
Het is inderdaad zeker zo dat je specifieke soorten bevoordeeld met voeren en daarmee "oneerlijke" concurentie krijgt. 

QUOTE 
Of je 's zomers wil voeren is een keus maar dat het slecht zou zijn is onzin. 

Ja zeg, wat is het nu!? Natuurlijk kan je je afvragen "wat is slecht?".


Zo moeilijk is dat toch niet. Je moet wel de context lezen:


-Door vogels voeren gaan de jongen niet dood, de ouders "weten" wat de jongen kunnen eten
-Sommige soorten profiteren hier wel van en andere niet waardoor de samenstelling van de avifauna zal veranderen

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

BramtK

Jaja, dat is makkelijk... Zoals ik het lees, we doen het nog maar eens:  

CiteerOf je 's zomers wil voeren is een keus maar dat het slecht zou zijn is onzin.

Is die context behoorlijk beperkt. Sterker nog dit is nogal eenduidig/stellig en hoeft in het geheel niet in context gelezen te worden, het gevolg van je eigen woordkeus.

Het is dan volstrekt niet nodig om anderen te vragen beter te lezen. Wellicht wel om zelf wat meer 'contextueel' te formuleren.

Dank u.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Zonnekoning

Zelf heb ik geen geschikte tuin, maar mijn ouders voeren de vogels wel het hele jaar door en hebben 2 Perzen. Het lange haar worden door de vogels dankbaar als nestmateriaal gebruikt en meelwormen worden aan de jongen gevoerd. Ze wonen in een relatieve nieuwe woonwijk, waar de mussen niet onder de dakpannen kunnen broeden.
Mede daardoor hebben 3 paartjes huismussen al 2 jaar lang meerdere legsels groot gebracht, die in een mussenkast broeden.

Dit idee met een oud vogelkooitje kwam ik tegen op een andere site. En hier een foto met vogels. Lijkt mij een mooie manier om kraaien en eksters bij het voer weg te houden.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Iolaire

Citeerach wat is natuurlijk, een of andere gekweekte struik of plant neerzetten of het voer ophangen. Maakt mij niet uit.

QUOTE 
Wat dat betreft zijn "wij" een stuk genuanceerder. En dat is wel zo doordacht! 

Dat is niet doordacht, dat is achterhaald. Of je 's zomers wil voeren is een keus maar dat het slecht zou zijn is onzin. Bovendien stoppen veel mensen met voeren als het het meest nodig is. Dat is niet midden in de winter maar vroeg in het voorjaar als alle natuurlijke voorraden op zijn en er nog geen nieuwe zaden zijn en de insekten nog niet actief worden.

Tav punt 1: het ligt mi voor de hand om juist wél te kiezen voor inheemse soorten planten (of iig struiken en planten die de vogels "in het wild" ook kunnen benutten). Sterker nog: een groot deel van mijn haag (houtwal) heb ik bijelkaar gekregen door de door vogels uitgepoepte zaden die tussen de stenen en her en der in de tuin ontkiemden, te verplaatsen naar de haag: meidoorn, cornus, vlier, eglantier, etc.

Tav punt 2: je hebt gelijk als je zegt dat je juist in het vroege voorjaar zou moeten bijvoeren. Da's een goede aanvulling. Vwb die insecten: door veel vroege voorjaarsbloeiers te planten trek je al vroeg insecten aan. Dat helpt iig een beetje!

Het gaat mij alleen maar om de gedachte dat je veel kunt doen voor (oa) vogels door je tuin op een goede manier in te delen en te beplanten!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

frankw

Zit ik gisteren de herhaling van Vogels In de Tuin van Nico de Haan te kijken.

Hij geeft aan om wel het hele jaar door te voeren, zoals hierboven ook staat, voor de ouders die dan snel en makkelijk voor zichzelf even wat energie kunnen oppikken zonder daar al teveel energie aan te verspillen. Hij gaf ook aan dat je  absoluut geen gepelde pinda's meer moet voeren vanaf het voorjaar. Niet zo zeer omdat de jongen stikken in de pinda's maar meer omdat deze zeer snel vullen en dat ze dus geen honger meer hebben maar wel langsaam verhongeren door gebrek aan correcte voeding.

Dus de meningen lopen nogal uiteen.

JRoosma

#88
CiteerZit ik gisteren de herhaling van Vogels In de Tuin van Nico de Haan te kijken.

Hij geeft aan om wel het hele jaar door te voeren, zoals hierboven ook staat, voor de ouders die dan snel en makkelijk voor zichzelf even wat energie kunnen oppikken zonder daar al teveel energie aan te verspillen. Hij gaf ook aan dat je  absoluut geen gepelde pinda's meer moet voeren vanaf het voorjaar. Niet zo zeer omdat de jongen stikken in de pinda's maar meer omdat deze zeer snel vullen en dat ze dus geen honger meer hebben maar wel langsaam verhongeren door gebrek aan correcte voeding.

Dus de meningen lopen nogal uiteen.

Volgens Nico is het wetenschappelijk onderzocht
Jaring Roosma

Inge van der Wulp

#89
Mede ook een beetje door dit topic ben ik weer vogels gaan voeren in mijn tuin. Er is de afgelopen jaren veel beplanting weg gehaald in onze tuinen. Wij wonen in een jaren 30 wijk en de huizen staan in een driehoek. Zo hebben wij, zeg maar, binnen tuinen omdat al onze tuinen aan elkaar genzen. Vroeger zat het hier vol met kleine tuinvogels. Maar sinds het snoeien en de behoorlijke populatie eksters en kauwen zijn er veel minder kleine vogels. Zeker mussen. Die zie ik nog zelden. Maar ook het paartje putters heb ik nooit meer gezien na het plunderen van hun nest (ik denk door eksters)

Maar toch heb ik weer een nieuwe voertafel geplaatst en hebben mijn katten sinds 3 weken een beperkt uitgaans verbod (zij mogen 's morgens en aan het einde van de dag naar buiten. De rest van de dag is het luikje dicht maar dan liggen ze toch te maffen). De eerste week zag ik niks maar ineens was er een pimpelmees. Die heeft volgens mij op hun forum geschreven dat er voer was want binnen een paar dagen had ik meer pimpels, enkele koolmezen, turkse tortels, een paartje merels, wat spreeuwen (lawaaimakers), een vlaamse gaai, 2 grote bonte spechten, enkele winterkoninkjes (leuk!) en vanmorgen een boomkruiper.

Voor de kauwen, eksters en meewen gooi ik 's morgen brood op het schuurdakje. Na een week zaten ze te wachten in de boom van de buren :-) Als onze nieuwe schuur geplaatst wordt (vroege voorjaar) plaats ik daar meerdere vogelshuisjes op. Ze zullen er dan wel niet meer in gaan broeden maar wie weet het jaar daarop. Ik heb meer vogels in mijn stadstuin dan ik dacht.

Deze vogels schrok zich rot vanmorgen toen ik de gordijnen open deed. Hij ging in de boom van de buurman zitten (een ruime tuin verder). Ik heb een poging gedaan om een fotootje te maken. Boomkruiper toch?
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl