Hoofdmenu

Vogels voeren

Gestart door Geert-Jan Kroon, november 27, 2007, 19:48:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Inge van der Wulp

Ik hang bewust geen voer op in de tuin juist omdat er zoveel katten zitten. Zou dineren voor ze worden als er allemaal vogels op een voedertafel zouden gaan zitten. Dat zie ik liever niet.

Ik heb enkele vetbollen in de voortuin in de hoge coniferen hangen. Veel kool en pimpelmezen zitten daarin en een enkele keer een kauw die niet echt houvast heeft.  :lol:  
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Ted van der Knaap

Citeer
Citeer(eten en gegeten worden!)  :whistle:
In de natuur ja, katten horen daar niet bij.
..katten zijn voor mij ook "natuur"..!

hoe doen mensen met een tuin dat, katten verjagen.. ..of de "natuur" z'n gang laten gaan??
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Adri Clements

#32
De grote bonte specht bij ons in de buurt houdt nogal van kokos, waar we 'm dan ook iets van 9 jr. mee voeren.
En met suc6 :lol: afgelopen voorjaar kwamen ze met 4 jongen aangevlogen, jawel.... allemaal kokos eten! Leuk om te zien, en ze gaan er niet dood van. :duim:
Oja, spek werkt ook, alleen zijn daar teveel liefhebbers voor (de 3 katten uit de buurt bijv.) om het leuk te houden.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Volstrekt Ridicuul

Citeer
Citeer
Citeer(eten en gegeten worden!)  :whistle:
In de natuur ja, katten horen daar niet bij.
..katten zijn voor mij ook "natuur"..!

hoe doen mensen met een tuin dat, katten verjagen.. ..of de "natuur" z'n gang laten gaan??
Dan kun je alles natuur noemen, inc. stropers
Gegroet L. van der Weide

Volstrekt Ridicuul

Niet dat ik direct een link daartussen leg, maar voor mij zijn gedomesticeerde dieren geen ''echte'' natuur..
Gegroet L. van der Weide

vuurvlinder

#35
Citeer
hoe doen mensen met een tuin dat, katten verjagen.. ..of de "natuur" z'n gang laten gaan??
Ik heb zelf 3 katten die de deur niet uitkomen. De katten van de buren zitten gezellig in mijn tuin en bloembakken te schijten. Ik jaag die (vele) katten niet weg, behalve als er 1 het op een nestje voorzien heeft, dan gooien we wel eens een klomp er achteraan.

De plek waar ik de vogels voer is achter huis, op het terras. Dat is met gaas omheind (vanwege mijn hond) maar het helpt ook heel goed tegen de katten.
Edit: ik bedoel om de voederplaats veilig te houden.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

peter66

#36
Misschien sta ik hierin alleen, maar katten laat ik hun gang gaan. Ze zijn meer geïnteresseerd in muizen dan vogels. Zeker als je de tuin inricht conform de natuurlijke omgeving, vormen katten niet echt een gevaar. Vluchtroutes creëren, struiken en bomen zo plaatsen dat ze weg kunnen als er een kat nadert en dan houdt de kat ze scherp. Vogels die genoeg te eten hebben, zijn fit genoeg om katten te slim af te zijn. Degene die gepakt wordt, was anders wel het slachtoffer van een sperwer geworden.
Groetjes. Peter

Zie door de lindebomen het bos niet meer

panterans

Vaak strooi ik wat brood voor de merels en de huismussen.
Ooit zat een merel in de winter met veel genoegen aan t brood te eten alleen had hij hierdoor een sperwer (of andere predatoren!) over het hoofd gezien!!!
Tja dan sta je binnen: de merel zit te genieten van jouw gestrooide brood en de sperwer zit even later de merel te plukken.

Tja dat is de kringloop!

Groet Ans

JohnvR

#38
Twee filmpjes met div. mezen en boomklever op zonnebloempitten. Overigens is het niet mijn tuin en wel nabij het bos.

http://s52.photobucket.com/albums/g11/psav...nt=SH101558.flv

http://s52.photobucket.com/albums/g11/psav...nt=SH101557.flv

In mijn eigen tuin in de stad met succes mussen teruggekregen (stuk of twintig) door nagenoeg het hele jaar strooivoer en gebroken rijst in een silo aan te bieden.

pinky111nl

#39
Citeer
hoe doen mensen met een tuin dat, katten verjagen.. ..of de "natuur" z'n gang laten gaan??
Zelf heb ik best een aanzienlijke hoeveelheid katten. Daarom heb ik mijn tuin afgezet. Kippengaas tegen de schuttingen, een stellage van een paar latten erboven op en een vijvernet eroverheen. Dit voorkomt dat mijn katten (waaronder een aantal raskatten), gaan zwerven, gaan poepen in de tuin van de buren, gestolen worden en het voorkomt ook dat er vogeltjes in mijn tuin komen, die anders wellicht ten prooi zouden vallen aan mijn katten.

Vogeltjes voeren is er dus voor mij helaas niet bij. Maar ik leef in elk geval in de zekerheid dat mijn katten lekker naar buiten kunnen in de tuin en dat de vogeltjes geen gevaar te duchten hebben van mijn katten.

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

vuurvlinder

Nog een reden waarom ik mijn katten binnen houd, zo worden ze ook niet dood gereden en ze brengen geen schade toe aan de wildstand.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

JanF

CiteerMisschien sta ik hierin alleen, maar katten laat ik hun gang gaan. Ze zijn meer geïnteresseerd in muizen dan vogels. Zeker als je de tuin inricht conform de natuurlijke omgeving, vormen katten niet echt een gevaar. Vluchtroutes creëren, struiken en bomen zo plaatsen dat ze weg kunnen als er een kat nadert en dan houdt de kat ze scherp. Vogels die genoeg te eten hebben, zijn fit genoeg om katten te slim af te zijn. Degene die gepakt wordt, was anders wel het slachtoffer van een sperwer geworden.
Nee hoor, je staat hier niet alleen.
De vogels worden hier bijgevoerd en van nestkasten voorzien, maar verder moet het allemaal zo natuurlijk mogelijk verlopen.
Hetzelfde geldt voor de kat. Die heeft onderdak ( als 'ie dat wil, want hij kan erin en eruit wanneer 'ie maar wil ) , z'n brokjes, z'n blikjes en z'n eendagskuikens, maar soms wil 'ie toch wel 'ns buiten de deur gaan snacken.
Plukt wel 'ns een houtduif uit de boom of presteert het om na twee dagen absentie volgevreten onder een braamstruik aan te worden getroffen naast een opgevreten konijnenkarkas.
Geen moeite mee. Laat de natuur haar gang gaan.
Alleen als de vogels extra kwetsbaar zijn ( bij strenge vorst of net uitgevlogen ) houden we hem wel eens ( zeer tegen z'n zin ) wat vaker en langer binnen.

met vr. groeten, Jan
met vr. groeten
Jan van de Fliert

vuurvlinder

Citeer
CiteerMisschien sta ik hierin alleen, maar katten laat ik hun gang gaan. Ze zijn meer geïnteresseerd in muizen dan vogels. Zeker als je de tuin inricht conform de natuurlijke omgeving, vormen katten niet echt een gevaar. Vluchtroutes creëren, struiken en bomen zo plaatsen dat ze weg kunnen als er een kat nadert en dan houdt de kat ze scherp. Vogels die genoeg te eten hebben, zijn fit genoeg om katten te slim af te zijn. Degene die gepakt wordt, was anders wel het slachtoffer van een sperwer geworden.
Nee hoor, je staat hier niet alleen.
De vogels worden hier bijgevoerd en van nestkasten voorzien, maar verder moet het allemaal zo natuurlijk mogelijk verlopen.
Hetzelfde geldt voor de kat. Die heeft onderdak ( als 'ie dat wil, want hij kan erin en eruit wanneer 'ie maar wil ) , z'n brokjes, z'n blikjes en z'n eendagskuikens, maar soms wil 'ie toch wel 'ns buiten de deur gaan snacken.
Plukt wel 'ns een houtduif uit de boom of presteert het om na twee dagen absentie volgevreten onder een braamstruik aan te worden getroffen naast een opgevreten konijnenkarkas.
Geen moeite mee. Laat de natuur haar gang gaan.
Alleen als de vogels extra kwetsbaar zijn ( bij strenge vorst of net uitgevlogen ) houden we hem wel eens ( zeer tegen z'n zin ) wat vaker en langer binnen.

met vr. groeten, Jan
Tsja, klinkt allemaal erg logisch, tenminste als je uit gaat van de behoeftes van een kat. Maar ik vind dat katten niet echt in het kleine beetje natuur dat we nog hebben thuis horen. Daarom blijven mijn katten binnen. Het is heel natuurlijk voor een kat om af en toe een vogeltje te vangen, maar als je kijkt hoeveel huiskatten er in NL wonen, zijn dat op jaarbasis wel heel veel vogeltjes!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

JanF

Als je het zo stelt.
Laten we dan maar de soort even onderscheiden in huiskatten en boerderijkatten.
Die van ons valt in de 2e kategorie ( zowel kwa geboorte (genen ) als waar hij nu bij ons verblijft ), en wat hij in deze omgeving weg weet te plukken zal nooit invloed hebben op de aantallen alhier.  ;)

met vr. groeten , Jan
met vr. groeten
Jan van de Fliert

vuurvlinder

#44
CiteerAls je het zo stelt.
Laten we dan maar de soort even onderscheiden in huiskatten en boerderijkatten.
Die van ons valt in de 2e kategorie ( zowel kwa geboorte (genen ) als waar hij nu bij ons verblijft ), en wat hij in deze omgeving weg weet te plukken zal nooit invloed hebben op de aantallen alhier.  ;)

met vr. groeten , Jan
Nou, voor zover ik weet wel op de weidevogelstand! Er worden heel wat pullen van kievit, grutto, tureluur e.d. gegrepen door boerderijkatten. Eigenlijk alle katten die 's nachts buiten zijn. Heb ik niet eens zelf bedacht, daar is onderzoek naar gedaan!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

JanF

Citeer
CiteerAls je het zo stelt.
Laten we dan maar de soort even onderscheiden in huiskatten en boerderijkatten.
Die van ons valt in de 2e kategorie ( zowel kwa geboorte (genen ) als waar hij nu bij ons verblijft ), en wat hij in deze omgeving weg weet te plukken zal nooit invloed hebben op de aantallen alhier.  ;)

met vr. groeten , Jan
Nou, voor zover ik weet wel op de weidevogelstand! Er worden heel wat pullen van kievit, grutto, tureluur e.d. gegrepen door boerderijkatten. Eigenlijk alle katten die 's nachts buiten zijn. Heb ik niet eens zelf bedacht, daar is onderzoek naar gedaan!
In onze omgeving zal dat meevallen. Grutto en tureluur worden hier nooit gesignaleerd. Te Droog. Mogelijk pakt'ie ooit 'ns een kievitjong maar daar moet'ie wel een halve kilometer voor op pad.
Geen problemen mee. Is natuurlijk.
Wordt pas gevaarlijk als homo sapiens zich ermee gaat bemoeien. Heb diverse aanvaringen met jagers achterde rug die menen dat zij de aangewezen personen zijn om de aantallen op peil te houden ( tja, wordt nu wel erg off-topic )
Schieten "kraaiennesten" door zonder enig benul te hebben van wie die takkenbouwsels nou wel eigenlijk zijn. Heb ze menigmaal aangesproken op het doorschieten van buizerdnesten. En als je mij echt kwaad wil hebben dan moet je zoiets doen :angry:

met vr. groeten, Jan
met vr. groeten
Jan van de Fliert

vuurvlinder

Jan,
ik had mijn bericht ook alweer ge-edit. Als Grutto en Tureluur bij jouw niet voorkomen woon je waarschijnlijk niet in Groningen of Friesland. Predatie is hier een probleem, helaas moeten de natuurlijke vijanden er hier aan geloven. Vos en kraai! Ik zag afgelopen zaterdag nog 12 "stoere" mannen met jachthonden een terrein doorkruisen, waar geeneens honden in mogen!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

JanF

CiteerJan,
ik had mijn bericht ook alweer ge-edit. Als Grutto en Tureluur bij jouw niet voorkomen woon je waarschijnlijk niet in Groningen of Friesland. Predatie is hier een probleem, helaas moeten de natuurlijke vijanden er hier aan geloven. Vos en kraai! Ik zag afgelopen zaterdag nog 12 "stoere" mannen met jachthonden een terrein doorkruisen, waar geeneens honden in mogen!
Sorry, nog even nuanceren.
Ik zie zeker het nut in van natuurbeheer met jacht als een onvermijdelijk deel daarvan. Heb helaas een aantal malen moeten constateren dat ook deze bezigheid nogal foute personen aantrekt die het verpesten voor diegenen die het wel met de juiste overtuiging en correct uitoefenen.
En nu maar weer on-topic naar het voeren van de vogels want daar ging het toch over ?    ;)  
met vr. groeten
Jan van de Fliert

vuurvlinder

#48
Ik heb ook wel eens gehoord dat roodborstjes dol zijn op rijstepap. Klopt dat?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Inge van der Wulp

Ik heb wel eens gehoord dat je in het voorjaar je pinda netten en vetbollen moet weg halen. De reden was dat de koolmezen (en andere kleine vogels) de grote pinda stukken en zaden aan hun jongen in het nest geven die erin kunnen stikken. Ik haal dus ieder voorjaar braaf mijn pinda netten weg.
Groeten, Inge van der Wulp

Mijn eigen website: http://ingevanderwulp.nl

Sjouke Scholten

Denk eerder dat de vogels dan lui worden, ook de jongen...Die gaan niet eens meer opzoek naar eten, als het dan toch in een netje aan een vogelhokje hangt..
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Ted van der Knaap

..voor de knutselaars en doe-het-zelvers onder ons...

http://www.vitaal.nl/content.jsp?objectid=54879

uiteraard ook naar eigen inzicht met andere ingrediënten samen te stellen!!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

vuurvlinder

Over het al dan niet voeren in het voorjaar hoor je verschillende dingen. Wat ik wel eens gehoord heb is, niet meer voeren na eind februari/begin maart, anders zijn de vogels te dik en kunnen ze in legnood komen.
Weer een ander verhaal is, voeren kan het hele jaar door, maar vanaf het voorjaar geen hele pinda's meer, want daar in kunnen de jongen stikken.
Zelf bouw ik het voeren in maart langzaam af, de meeste vogels gaan in het voorjaar immers weer over op een dieet van insecten.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Volstrekt Ridicuul

CiteerDenk eerder dat de vogels dan lui worden, ook de jongen...Die gaan niet eens meer opzoek naar eten, als het dan toch in een netje aan een vogelhokje hangt..
Dat idee had ik ook, maar heb elders weer gelezen dat onderzoek uitwees dat het geen verschil uitmaakt.. weet het ook allemaal niet meer..
Gegroet L. van der Weide

Iolaire

#54
Los van alle vetbollen, pindasnoeren en zaadsilo's kun je (als je een beetje tuin hebt) verschillende planten neerzetten die grote hoeveelheden zaad produceren. Als je de uitgebloeide planten in najaar/winter laat staan hebben veel vogels er een extra voedselvoorziening bij. Een paar voorbeelden:

Middelste teunisbloem: zaad trekt bij mij putter, groenling, diverse mezen en vinken.
Kaardenbol (dipsacus): vooral putters weten de zaadbollen te waarderen.
Distelsoorten (oa speer- en akker-): wederom een paradijs voor mn putters.
Citroenmelisse: vink, keep, groenling en mezen.
Lavendel, guldenroede, verbena, eupatorium: idem
Daarnaast heb je natuurlijk de vele besdragende struiken: vlier (wordt massaal door spreeuwen aangevallen, eind zomer/begin herfst), meidoorn, lijsterbes, etc.

Een andere tip is om de gevallen bladeren niet in de groen bak te gooien maar ze als hoopjes te laten liggen: er gaan veel beestjes (kevers, wormen, rupsen, etc) in zitten en merels, heggemussen. lijsters vroeten er graag in!
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

Frank van der Wielen

CiteerWaar komen die goudvinken bij jullie op dan? Bij mij blijven ze altijd een beetje in de boom hangen...
Ik heb zelf een zak rijpe rozenbottels in de vriezer liggen. Als het echt winter is, ga ik die neerleggen. Goudvinken schijnen er -net als Groenlingen-  gek op te zijn. Ik hoorde via via dat iemand er met succes Goudvinken mee vangt en in kooitjes stopt. Dat is natuurlijk minder leuk  :(  

grunsven

Hetidee datje niet mag voeren in het voorjaar of zomer is achterhaald. Vogels voeren hun jongen geen dingen die ze niet kunnen verteren. Dit eten ze zelf waardoor ze meer tijd hebben om voedsel te zoeken voor de jongen.

Stoppen in eind februari of begin maart is funest voor zaadeters. Begin voorjaar is er het minste zaad, het zaad van vorig jaar is bijna op en nieuw zaad wordt nog niet gevormd.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

panterans

Als aanvulling op de planten:
Liatris: trekt in de lente en zomer vlinders aan en in het najaar zijn huismussen verzot op de zaden.

Groet Ans

Jeroen Nagtegaal

Sierappel, Mooi in het voorjaar, vol met bloemen, dan gaan de mezen er nog rupsen en ander grut uithalen, en in het najaar vol met appeltjes waaar lijsters gek op zijn, maar een verdwaalde pestvogel zal ze zeker niet laten liggen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

pieternella

Bij mij eten de eekhoorns ook vetbollen. Ze knagen het touwtje door en nemen de hele bol mee..
Ik heb met m'n tulbandvorm een krans gemaakt van frituurvet met muesli en in de spar gehangen, het roodborstje en ook de goudhaantjes zijn er dol op.
Vriendelijke groeten, Petra vd Brink