Kleine vliegenvanger of Roodborstje

Gestart door HansenLisanne, november 26, 2007, 17:22:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

HansenLisanne

Kleine vliegenvanger of Roodborstje? Dankzij de vele reacties lukt het aardig om de diverse, voor mij, onbekende vogels een naam te geven. Over deze twijfel ik ook nog.. Heb gelezen dat deze soorten vaker door elkaar worden gehaald. Rood/Oranje vlek op keel en borst zouden toenemen bij de vliegenvanger naarmate hij ouder wordt. De cirkel rond het oog geeft me ook geen duidelijkheid.
Vr gr Hans Langerijs

frankmeer

Dit lijkt me gewoon een eerstejaars Roodborst die langzaamaan de oranje borst aan het verkrijgen is.
Frank van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Het lijkt me een doorruiende juveniele roodborst naar adult te zijn,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rutger

roodborst. Jonge vogel ruiend naar volwassen kleed. Kleine vliegenvangers hebben minder rood op de borst en een kenmerkende staarttekening: zwart met witte zijkanten. Bovendien zijn kleine vliegenvangers veel zeldzamer en zul je ze daarom niet snel tegenkomen in Nederland, zeker niet in zomerkleed.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

HansenLisanne

Ik ben de volgende foto tegengekomen. Hier en daar las ik al dat ze zo nu en dan worden verward. Vandaar dat er nog wat twijfel was. De foto is overigens gemaakt in Hahnenklee, Duitsland. Ik zet zo nu en dan een foto op dit forum om ze een naam mee te kunnen geven. Bedankt voor de reacties iig.
Vr gr Hans Langerijs

Jan2002

#5
Dit (tweede foto) lijkt me een kleine vliegenvanger (witte oogring, wat rozige ondersnavel). Heel mooie foto trouwens.
Groet,
Jan

Vincent Hart

CiteerDit lijkt me een kleine vliegenvanger (witte oogring, wat rozige ondersnavel). Heel mooie foto trouwens.
inderdaad (in alle opzichten)... alleen is dit een foto die hans en lisanne 'ergens gevonden' hebben. De vogel op hun foto is een onvervalste roodborst.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Wielstra

Wanneer is de foto van de Roodborst eigenlijk genomen? Volgens mij zien ze er maar kort zo uit en vind de rui veel eerder in het jaar plaats.

HansenLisanne

De foto van de Roodborst is begin augustus al genomen. Gr Hans
Vr gr Hans Langerijs