Hoofdmenu

Geen Ruigpoot

Gestart door boogey55, november 24, 2007, 19:58:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Geen eindband, wel donkere borst. Misschien een tussenvorm?

Plaats van waarneming omstreken van Mastbroek.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

JaapHennevanger

Waarom dacht je aan Ruigpoot, ik neem aan dat je dat eerst dacht?, het is idd gewoon een buizerd en tussenvormen die zijn er wel genoeg!
Jaap Hennevanger



Jeroen Nagtegaal

Gewoon buizerd, Zo denk ik erover.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

BWoets

#3
CiteerGeen eindband, wel donkere borst. Misschien een tussenvorm?

Plaats van waarneming omstreken van Mastbroek.
Een tussenvorm? Ruigpootbuizerd en Buizerd zijn niet dezelfde soort hoor.. dus een tussenvorm kun je er niet van maken.

Deze vogel heeft vrijwel niets van een Ruigpoot.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

boogey55

Citeer
CiteerGeen eindband, wel donkere borst. Misschien een tussenvorm?

Plaats van waarneming omstreken van Mastbroek.
Een tussenvorm? Ruigpootbuizerd en Buizerd zijn niet dezelfde soort hoor.. dus een tussenvorm kun je er niet van maken.

Deze vogel heeft vrijwel niets van een Ruigpoot.
Ik neem aan dat hybriden tussen roofvogels niet bestaan?

Overigens ging ik er van uit dat het een Buizerd was, maar ik ben te veel leek om er zeker van te zijn.

Bedankt.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

P1234

Citeer
Ik neem aan dat hybriden tussen roofvogels niet bestaan?
Toch wel. Ik heb in Dutch Birding wel eens een artikel gelezen over een gemengd broedgeval van Buizerd en Zwarte Wouw in Italië. Er stonden fraaie plaatjes en een prima beschrijving van de vruchten van de buienechtelijke escapade. Voor zover ik weet is het bij roofvogels wel een extreem zeldzaam verschijnsel.

Overigens is de door jou gefotografeerde foto een doodgewone Buizerd. Die heb je inderdaad in allerlei kleurvariëteiten, maar 't blijven Buizerds...
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

boogey55

:duim:

Nooit een Ruigpoot gezien nog. Vandaag ook mislukt.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

BramtK

Ik heb een keer een bericht in het hybriden-topic geplaatst over Buizerd x Ruigpootbuizerd. Staat op de site van Dick Forsman.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Thijs Fijen

CiteerGeen eindband, wel donkere borst. Misschien een tussenvorm?
Denk dat hier een fout gemaakt word: een Ruigpootbuizerd hoort (in de meeste gevallen in Nederland (want vaak juveniel)) een donkere BUIK te hebben. In sommige gevallen heeft een Ruigpootbuizerd inderdaad wel een donkere BORST, maar dat is niet een kenmerk voor Ruigpootbuizerd (heeft Buizerd bijvoorbeeld ook)

No offense hè! En ik kan het me voorstellen dat je de donkere buik ook borst noemt, maar die term is dus niet juist (zelfde als met stuit en staart).

Thijs

Thijs Fijen

Bram Rijksen

Citeer:duim:

Nooit een Ruigpoot gezien nog. Vandaag ook mislukt.
Die zijn ook gewoon vies zeldzaam tegenwoordig. Dit jaar misschien iets minder, maar normaal gesproken is de kans dat je 's winters bijvoorbeeld Slechtvalken tegenkomt vele malen groter dan dat je een RPB ziet vliegen.

frankneijts

CiteerDie zijn ook gewoon vies zeldzaam tegenwoordig. Dit jaar misschien iets minder,
Dat 'iets minder' is een beetje een understatement: op bijv. trektellen.nl is te zien dat deze herfst met 103 exx. (1 sept. t/m 24 nov.) ver uitsteekt boven 2006 (7 exx. in dezelfde periode) en 2005 (39 exx.). Zelfs als je rekening houdt met verkeerde determinaties zijn de verschillen duidelijk.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankmeer

CiteerIk neem aan dat hybriden tussen roofvogels niet bestaan?
Overigens, in de Veldgids Roofvogels van Benny Gensbol worden ook 2 hybrides tussen Rode en Zwarte Wouw afgebeeld (Skagen, juni 1973 en mei 1982), met als begeleidende tekst:
Hybrides tussen beide soorten zijn zeldzaam en verwarren het beeld uiteraard nog meer. Hun uiterlijk is een onvoorspelbare mengeling van de kenmerken van beide soorten.
En bij valkeniers schijnen ook wel eens hybrides tussen grotere valken voor te komen. <_<  
Frank van der Meer

Bram Rijksen

Citeer
CiteerDie zijn ook gewoon vies zeldzaam tegenwoordig. Dit jaar misschien iets minder,
Dat 'iets minder' is een beetje een understatement: op bijv. trektellen.nl is te zien dat deze herfst met 103 exx. (1 sept. t/m 24 nov.) ver uitsteekt boven 2006 (7 exx. in dezelfde periode) en 2005 (39 exx.). Zelfs als je rekening houdt met verkeerde determinaties zijn de verschillen duidelijk.
uiteraard, maar ik doelde eigenlijk meer op vogels die voor langere of kortere tijd ter plekke zijn; dat blijven buitenkansjes, buiten de gangbare overwintergebieden.

JanF

Citeer
Citeer
CiteerDie zijn ook gewoon vies zeldzaam tegenwoordig. Dit jaar misschien iets minder,
Dat 'iets minder' is een beetje een understatement: op bijv. trektellen.nl is te zien dat deze herfst met 103 exx. (1 sept. t/m 24 nov.) ver uitsteekt boven 2006 (7 exx. in dezelfde periode) en 2005 (39 exx.). Zelfs als je rekening houdt met verkeerde determinaties zijn de verschillen duidelijk.
uiteraard, maar ik doelde eigenlijk meer op vogels die voor langere of kortere tijd ter plekke zijn; dat blijven buitenkansjes, buiten de gangbare overwintergebieden.
Deze doet aardig z'n best om op zo'n " buitenkansje " te lijken.
Hayman beschrijft de geschubde bovenzijde door lichte veertoppen als typerend voor ruigpoot. Er lijkt bandering op de staartveren aanwezig en de staartbasis is wit zoals ANWB beschrijft.
Helaas de vogel nog niet in vlucht kunnen waarnemen.



groeten, Jan
met vr. groeten
Jan van de Fliert

frankneijts

De staartbasis is niet wit: wat je ziet zijn witte onderstaartdekveren. De staart is normaal voor een Buizerd: Ruigpoot heeft witte staart met variabele (afhankelijk van leeftijd/geslacht) donkere eindband(en). In de Hayman staat wel dat Ruigpoot geschubd is van boven door lichte veertoppen maar er staat niet bij dat dit typerend is voor Ruigpoot: verwarrend dus maar een goed voorbeeld hoe voorzichtig je om moet gaan met veldgidsen! Overigens zal dit ook in de vlucht geen Ruigpoot worden..........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JanF

CiteerDe staartbasis is niet wit: wat je ziet zijn witte onderstaartdekveren. De staart is normaal voor een Buizerd: Ruigpoot heeft witte staart met variabele (afhankelijk van leeftijd/geslacht) donkere eindband(en). In de Hayman staat wel dat Ruigpoot geschubd is van boven door lichte veertoppen maar er staat niet bij dat dit typerend is voor Ruigpoot: verwarrend dus maar een goed voorbeeld hoe voorzichtig je om moet gaan met veldgidsen! Overigens zal dit ook in de vlucht geen Ruigpoot worden..........
Tja, was te verwachten he, ze zijn nu eenmaal echt zeldzaam.
Had hem daarom al in dit draadje " geen ruigpoot " geplaatst  :grin:

Bedankt en groeten, Jan
met vr. groeten
Jan van de Fliert

heuvelsdoorn

CiteerTja, was te verwachten he, ze zijn nu eenmaal echt zeldzaam.
Had hem daarom al in dit draadje " geen ruigpoot " geplaatst 

Geen RPB maar toch een zeldzaam mooie forse vogel die mogelijk door andere vogelaars wel als RPB gezien zal worden.  
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

frankneijts

Citeer
CiteerTja, was te verwachten he, ze zijn nu eenmaal echt zeldzaam.
Had hem daarom al in dit draadje " geen ruigpoot " geplaatst 

Geen RPB maar toch een zeldzaam mooie forse vogel die mogelijk door andere vogelaars wel als RPB gezien zal worden.
?????????????
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

CiteerGeen RPB maar toch een zeldzaam mooie forse vogel die mogelijk door andere vogelaars wel als RPB gezien zal worden.
Als het goed is nu niet meer ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

heuvelsdoorn

Citeer?????????????

Door de vogel hier ter discussie te stellen is hij ahw "ontmaskerd". Daar is toch enige expertise en tijd voor nodig, die niet iedereen in het veld heeft.
Zou dezelfde vogel (waarneming) zonder foto ingevoerd zijn, hadden we het nooit geweten.
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Guus Peterse

CiteerZou dezelfde vogel (waarneming) zonder foto ingevoerd zijn, hadden we het nooit geweten.
Dan hadden de admins enkele kritische vragen gesteld, had de waarnemer geen enkel kenmerk kunnen noemen dat op ruigpootbuizerd wijst en was de vogel simpel ontmaskerd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citeer
Citeer?????????????

Door de vogel hier ter discussie te stellen is hij ahw "ontmaskerd". Daar is toch enige expertise en tijd voor nodig, die niet iedereen in het veld heeft.
Zou dezelfde vogel (waarneming) zonder foto ingevoerd zijn, hadden we het nooit geweten.
Sorry Gerard maar de meest essentiële kenmerken van een Ruigpoot ontbreken op deze foto: de flanken zijn wit (zijn zelfs bij de lichtste ad. man Ruigpoot donker) en géén witte staart met donkere eindband(en). Daar is geen expertise en/of tijd voor nodig: zelfs een tamelijk oppervlakkige blik in een veldgids had de waarnemer/fotograaf (en anderen...) kunnen vertellen dat dit geen Ruigpoot kàn zijn.
Bij een beschrijving zònder foto zou het ontbreken daarin van de genoemde noodzakelijke kenmerken al voldoende moeten zijn om 'm als gewone Buizerd (of in elk geval géén Ruigpoot) te kenmerken.
Voor alle duidelijkheid: een Ruigpoot is niet zo'n hele moeilijke soort (mits je goed kijkt zoals Guus al terecht opmerkte) en qua moeilijkheidsgraad in géén geval vergelijkbaar met Taigaboomkruiper. Da's geen appels met peren maar appels met bananen vergelijken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

heuvelsdoorn

Ik heb enkele controle-gesprekken (commentaren) gevolgd maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat verantwoording geschied op basis van in de literatuur omschreven kenmerken. Het is erg verleidelijk om bij verantwoording het boek ter hand te nemen. ( puur voor geheugenopfrisser natuurlijk...)
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

frankneijts

CiteerIk heb enkele controle-gesprekken (commentaren) gevolgd maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat verantwoording geschied op basis van in de literatuur omschreven kenmerken. Het is erg verleidelijk om bij verantwoording het boek ter hand te nemen. ( puur voor geheugenopfrisser natuurlijk...)
Tja, bij de 'verantwoording' van een Ruigpootbuizerd ontkom je er nu eenmaal niet aan kenmerken te noemen die óók in de literatuur genoemd/afgebeeld zijn (sterker: als je ze níet noemt klopt het sowieso niet). Maar dat geldt voor vrijwel alle vogels.
Er zal best 's gesjoemeld worden maar het aantal waarnemers dat tegen-beter-weten-in blijft volhouden dat hùn determinatie de enige juiste is, is vele malen groter........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

JanF

Citeer
CiteerTja, was te verwachten he, ze zijn nu eenmaal echt zeldzaam.
Had hem daarom al in dit draadje " geen ruigpoot " geplaatst 

Geen RPB maar toch een zeldzaam mooie forse vogel die mogelijk door andere vogelaars wel als RPB gezien zal worden.
Toch leuk dat deze " niet Ruigpoot " het e.e.a. losmaakt.
Vond het zelf ook een bijzonder mooi exemplaar, kwa kleed behoorlijk afwijkend van wat er hier normaal regelmatig rondvliegt.
Een lust om waar te nemen.

Heb nog wel een paar plaatjes van deze beauty .











met vr. groeten, Jan
met vr. groeten
Jan van de Fliert

BramtK

Buizerds zijn voor de gemiddelde waarnemer gewoon veel interessanter dan de zeldzaamheidsindex doet vermoeden. Hulde voor de Buizerd! Weg met die zeldzaamheidsindex!

(Maar ik neem aan dat er geen verwarring bestaat over het feit dat dit geen Ruigpootbuizerd is er zelfs niet op lijkt.)

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Wellicht ten overvloede: de vogel heeft een geel, onbevederd loopbeen (foto 1 van deze laatste reeks).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Dorine

De hele discussie heb ik op de achtergrond met grote belangstelling gevolgd.
Voor een leek als ik is dit allemaal heel erg leerzaam en heb dus ook al vaak met foto's en boeken zitten te vergelijken.
Heel leuk om te doen overigens.
Zelf heb ik twee jaar geleden een buizerd vastgelegd en die foto kwam natuurlijk weer tevoorschijn.
Gewoon om er wat van te leren heb ik de vogel goed bekeken en echt niet met de gedachte dat het misschien een ruigpoot zou zijn, beslist niet.
Met de staart van de vogel had ik toch wel wat problemen.

Toen ik bovenstaan berichtje van frank zag staan herinnerde ik me dat toch al eens eerder gelezen te hebben, alleen ik dacht er niet meer aan.

Vanmorgen weer eens zitten kijken en de buizerd op mijn foto heeft geen enkel veertje op zijn poten,
maar hij is wel mooi.

Doel van dit bericht; even laten weten dat ik er veel van opgestoken heb,
daarvoor mijn dank.

groetjes
Dorine van Asten
peregrines.nl

boogey55

#28
Citeer
CiteerGeen eindband, wel donkere borst. Misschien een tussenvorm?
Denk dat hier een fout gemaakt word: een Ruigpootbuizerd hoort (in de meeste gevallen in Nederland (want vaak juveniel)) een donkere BUIK te hebben. In sommige gevallen heeft een Ruigpootbuizerd inderdaad wel een donkere BORST, maar dat is niet een kenmerk voor Ruigpootbuizerd (heeft Buizerd bijvoorbeeld ook)

No offense hè! En ik kan het me voorstellen dat je de donkere buik ook borst noemt, maar die term is dus niet juist (zelfde als met stuit en staart).

Thijs
Op mijn foto links onder lijkt de vogel een donkere BUIK te hebben. Je hebt gelijk.
Groet, Pim Frijling
Wolvega