Leptopus marmoratus Rotterdam - Kooiwalbos (Nieuw in Nederland)

Gestart door harry60, juli 23, 2017, 20:25:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

harry60

Vandaag deze mooie tegen gekomen.
Via FB kreeg ik te horen dat het de Leptopus marmoratus is.
Kan deze nog niet invoeren op waarneming.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

thijsdegraaf

Ook niet in het Nederlands Soortenregister. Mooie vondst Harry! Gefeliciteerd! :duim: Misschien een mailtje naar Berend?

harry60

M.Vr.Gr. Harry de Koning

arpwifi

Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

harry60

#4
Ik heb mijn connecties Arp :)
volgens mij is dat een andere Arp want heb die van mij al ingevoerd onder dezelfde naam ???
Volgens mij klopt het nu al

Marco de Haas ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

arpwifi

@Harry: Nee hoor, is er maar eentje - duurt soms even voordat waarnemingen/foto's verschijnen.

@All: Gaan we doen met de naam?

Duitsers noemen 'm "Steinläufer" (heb ik alvast ingevuld) ... maar een Steenloper is voor mij een Duizendpoot (Lithobiidae).

Iets doen met de enorme ogen? Grootoog-dinges komt al heel veel voor : https://waarneming.nl/search_advanced.php?q=Grootoog&exact=0

Is Kogeloog wat ?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

harry60

ja goede vraag... familie stekelpoot ? wantsen de engelse familie heet stekelpootwantsen - spinned legged bugs

M.Vr.Gr. Harry de Koning

harry60

#7
Kogeloog-stekelwants ?

Van de 4 soorten van deze familie die ik bekeken heb
Erianotus lanosus
Leptopus Hispanus
Leptopus marmoratus
Patapius spinosus

Is dit de enigste die stekels rond te vleugels heeft ?
M.Vr.Gr. Harry de Koning

arpwifi

#8
Leptopodidae is letterlijk zoiets als "Dunpooten"

De Engelse naam die ik ervoor tegenkom is "Spiny legged bug" - dat kan dus ook op de poten als geheel duiden die zo dun zijn, niet per se op de stekels aan de voorpoten. Zoiets als "spillebeen" dus, maar dat hebben we al voor Phytocoris sp. - zelf vind ik voor de hele familie dus juist die grote kogelvormige ogen ehhh in het oog springen ;)

Zat dus te denken aan iets als "Gemarmerde Kogeloog"  of "Rotskogeloog" of "Steenkogeloog" ofzo ...

ik roep ook maar wat hoor  :angel:  :blink:

P.S. Die andere drie lijken niet dezelfde haren/stekels op de vleugels te hebben inderdaad
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

harry60

de gemarmerde kogeloog lijkt me wel goed, steen en rots doet me weer gelijk aan bergen denken.
Kwa kleur gemarmerd is deze ook wel goed te herkennen volgens mijn.

Gr Harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

arpwifi

De soort leeft in/onder/tussen stenen/rotsen - vandaar die associatie (zie ook de Duitse naam). Ik ben zelf wat meer voorstander van namen uit één woord, ipv een bijvoegelijk naamwoord ervoor, dus ik gooi ook nog even deze in de groep:

Marmerkogeloog :)

Maar laten we vooral ook nog op andere meningen wachten en misschien heeft Berend of Vincent er nog een (heel andere) mening over. We hebben al eerder Nederlandse namen voor nieuwe soorten bedacht die vervolgens later onder een andere naam door EIS als nieuw werden geïntroduceerd, dus in elk geval met een voorstel van ons eerst met hen afstemmen voordat we 'm op waarneming invoeren.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

harry60

Uiteraard wachten we even af, haastige spoed is zelden goed.
Deze zat wel op een stenen muur :) in dit geval een betegeld fietstunneltje door het kooiwalbos heen.

Gr harry
M.Vr.Gr. Harry de Koning

jck


blaauw7

Groeten,
Dick Belgers

arpwifi

Citaat van: jck op juli 23, 2017, 23:02:11 PM
PS Mooie steenloper voor Arp: https://waarneming.nl/foto/view/8535550
Steenloper? Tssss ... rare vogel zul je bedoelen ;)

Nee hoor, die had ik ook wel op m'n radar, maar om nou nog een "Steenloper" aan de mix toe te voegen  ...  :angel:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]


arpwifi

James, Thijs, Dick ...wiemaar ... nog ideetjes voor een naam?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

thijsdegraaf

#17
Voor me zelf alles nog eens op een rijtje gezet.

http://www.discoverlife.org/mp/20q?search=Leptopodidae: Spiny shore bugs  (een link naar oeverwants, vind ik wel leuk, maar maakt de naam lang)
http://bugguide.net/node/view/610818: Spiny-legged bug

marmolatus = gemarmerd.

https://faunedefrance.org/faune-77/ Les Saldidae sont de petites punaises prédatrices très vives qui se rencontrent quasi exclusivement au bord des eaux douces ou salées. Les Leptopodidae ressemblent beaucoup au précédentes mais sont plus discrètes vivant sous les pierres ou courant rapidement sur le sol. (vrij vertaald: De Saldidae zijn kleine roofwantsen, die bijna uitsluitend op de oever van zoet en zout water worden gevonden. De Leptopodidae lijken er zeer veel op. maar leven onder stenen of rennen snel over de bodem.)

Saldidae: Oeverwants Leptopodidae: Steenwants Dan heb je bij beide soorten de ondergrond in de naam. Ik twijfel. Aan de andere kant... we hebben ook een Zandschildwants - Sciocoris cursitans.
Leptopus marmoratus: gemarmerde steenwants of marmersteenwants.

Naar de Duitse naam: Gemarmerde steenloper. Is het erg als een naam vaker voorkomt. Bij een uiltje vind ik het ook niet storend, dat het een vogel en mot kan zijn. Hoewel....Arp heeft gelijk. dat het jammer is dat de duizendpoten ook al zo heten https://waarneming.nl/familie/view/12531



gbeersma

Bij het woord kogel denk ik eerder aan de niet-bolvormige variant in een wapen dan aan kogeltjes uit een kogellager. Het beestje zou ook marmerboloog genoemd kunnen worden.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?


arpwifi

Gerard heeft gelijk natuurlijk qua "kogel" maar ik vond de alliteratie in kogeloog zo lekker  :P  ... en hij komt nog niet voor ;)

@James: Rarevogelkogeloog?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

bas.drost96

Mijn suggestie is moeraswantsen voor Leptopodidae omdat de meeste soorten in vochtige habitats voorkomen, en voor de Leptopus marmoratus gemarmerde moeraswants?
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

arpwifi

Citaat van: bas.drost96 op juli 24, 2017, 21:28:52 PM
Mijn suggestie is moeraswantsen voor Leptopodidae omdat de meeste soorten in vochtige habitats voorkomen...
Uh ..  :huh: ... ben je niet in de war met Saldidae ?

Dit is hele andere info dan ik tot nu toe ben tegengekomen. Thermofiel, soms tussen stenen aan oevers, maar net zo goed veel droger ... dus stenen typerender voor het biotoop dan het vocht.

Waar komt jouw info vandaan?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

thijsdegraaf

http://bugguide.net/node/view/610818 
Citeermost live along streams and other wet areas, but our species (the adventive Patapius spinosus) can be found far from water in semiarid conditions(3)
Viel mij ook al op, dat ze hier de steenachtige bodem achterwege lieten.

Josee

Mooie vondst  :duim: Van harte en ben nu wel erg nieuwsgierig hoe deze zal gaan heten  ;)
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

GerardL

Mooie vondst Harry  :duim: erg mooi beestje ook nog !


Ook erg benieuwd naar zijn naam dadelijk.


Grtzzzz

Gerard

Th.Heijerman



Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

thijsdegraaf

#29
CiteerJongens, en meisje, zij heeft al een naam!
Toch werkt het Theodoor en door er wat structuur in aan te brengen is het makkelijker over te brengen. Alleen niet vergeten, vooral voor echt geïnteresseerden, om altijd ook de wetenschappelijke naam te vermelden. Maar die discussie hebben we wel vaker gehad.  ;)
Complimenten en bedankt voor je haarscherpe foto's in de gids en op de posters.  :duim: :duim: