wat steekt en wat niet?

Gestart door robin, november 22, 2005, 09:07:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

robin

hallo,

ik vroeg mij af welke insecten in nl nou eigelijk steken. de alom bekende stekende dieren ken ik wel maar steken bijvoorbeeld bladwespen, sluipwespen, solditaire bijen enz? ook andere insecten zoals bootsmannetjes(aan den lijve ondervonden :mellow: ) ben ik erg benieuwd naar
alvast bedankt
groeten robin kraaij

Mark van Veen

#1
Steken kan met de monddelen gebeuren of met een angel, die aan de punt van het achterlijf zit.

Monddelen: steekmuggen, knutjes, kriebelmuggen, luizen, vlooien, luisvliegen steken om bloed te zuigen bij een zoogdier of vogel. Soorten als wantsen (bv bootsmannetje) en roofvliegen bemachtigen de prooi met hun steeksnuit. Als je ze vastpakt zullen ze het ter verdediging gebruiken.

Angel: alleen een groep bijen en wespen, de aculeaten genoemd, hebben een angel. Daartoe behoren alle bijen, hommels, graafwespen en plooivleugelwespen. Ze steken ter verdediging. Andere insekten hebben geen angel, zoals bladwespen of sluipwespen. Die kunnen alleen maar bijten, de vervaarlijk uitziende legboor dient bij hen alleen om eieren te leggen.

Mark
groet,

Mark van Veen

tekenaar

#2
Ik dacht dat technisch gezien muggen, wantsen enz niet steken maar bijten (zelfde niveau als dat een roos geen stekels heeft maar doorns).

Zijn er niet ook een aantal mieren met een angel?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

AvanderHeijden

CiteerIk dacht dat technisch gezien muggen, wantsen enz niet steken maar bijten (zelfde niveau als dat een roos geen stekels heeft maar doorns).

Zijn er niet ook een aantal mieren met een angel?
Inderdaad, er zijn ook angeldragende mieren. Mieren zijn verwant aan bijen en wespen en gedrieen vormen ze de orde Hymenoptera.

Mark van Veen

#4
CiteerInderdaad, er zijn ook angeldragende mieren. Mieren zijn verwant aan bijen en wespen en gedrieen vormen ze de orde Hymenoptera.
Naast bladwespen en parasitaire wespen. Mieren, bijen en wespen vormen de groep Aculeaten binnen de Hymenoptera. Aculeaten kun je losjes vertalen als de angeldragers. De meeste mieren steken overigens niet meer, maar spuiten mierenzuur. De knoopmieren hebben een goed functionerende angel en kunnen een picknick nog ernstig verstoren.
Overigens: ook technisch gezien steken steekmuggen en wantsen. Hun monddelen zijn tot een 'injectnaald' (beter: uitjectienaald) omgevormd.  
groet,

Mark van Veen

AvanderHeijden

Je hebt gelijk Mark, my bad. Is ook wel een beetje verwarrend, zeker omdat in de aculeatenatlas dan weer geen bijen staan (dat wordt een apart deel, om practische redenen).