Goed jaar voor ruigpootbuizerd?

Gestart door JohanvantBosch, november 26, 2007, 17:10:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Het valt me op dat er vrij veel ruigpootbuizerds worden gemeld, ook van plaatsen waar ze normaal niet worden gemeld. Bijgaande statistiekjes lijken dat te ondersteunen (maar natuurlijk versterkt door toegenomen aantal invoeringen op waarneming.nl)

http://waarneming.nl/soort.php?id=321&tab=...r=9999&maand=10
http://waarneming.nl/soort.php?id=321&tab=...r=9999&maand=11

Heeft de ruigpootbuizerd een goed broedjaar achter de rug?
Ik neem aan dat dit te maken heeft met een goed lemmingen jaar, net als de extreme aantallen middelste jagers.
Weet iemand hoe het er aan toe gegaan is in het hoge noorden dit jaar?
Groeten,
Johan

Rein Genuït

Johan,

ff uit m'n hoofd, dit najaar ruim 1800 overtrekkende ruigpoten langs Falsterbo tegen 600 gemiddeld over de laatste tien jaar.
Dit zou het grote aantal waarnemingen moeten verklaren.
Helaas kan je getallen op dit moment niet checken omdat ze daar een of andere bug in hun computersysteem hebben.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Jeroen Nagtegaal

Maar die moeten toch ook ergens vandaan komen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rutger

Lang niet alle ruigpootbuizerds trekken weg lijkt mij... Het is volgens mij niet een hele schaarse broedvogel in noord-scandinavië.  
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

P1234

Mag ik ook hier, in alle (on)bescheidenheid, uw aandacht vragen voor de soorttekst en kenmerken? Voor deze soort is het misschien wel handig om er even de aandacht op te vestigen. Opmerkingen/aanvullingen etc verneem ik graag.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

redmar_woudstra

CiteerLang niet alle ruigpootbuizerds trekken weg lijkt mij... Het is volgens mij niet een hele schaarse broedvogel in noord-scandinavië.
Ik heb er wel geteld 1 gezien in Noord Noorwegen / Zweden... Dus dat valt nogal mee vind ik.
groet,
Redmar

heuvelsdoorn

#6
CiteerHet valt me op dat er vrij veel ruigpootbuizerds worden gemeld, ook van plaatsen waar ze normaal niet worden gemeld.

Ik denk dat de ruigpootbuizerd het zelfde probleem heeft als de taigaboomkruiper, namelijk ze worden veel te vaak verward met de "gewone". Getuige het feit dat vrijwel elke RPB-waarneming dat aan het forum word voorgelegd, als "gewoon" wordt ontmaskert. Dan hebben we het alleen nog maar over de "bespreekbare" waarnemingen. Als je deze bevinding extrapoleert naar alle waarnemingen van RPB dan zal er een veel kleiner aantal " echt" zijn.

Gr.Gerard
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

JohanvantBosch

Citeer
CiteerHet valt me op dat er vrij veel ruigpootbuizerds worden gemeld, ook van plaatsen waar ze normaal niet worden gemeld.

Ik denk dat de ruigpootbuizerd het zelfde probleem heeft als de taigaboomkruiper, namelijk ze worden veel te vaak verward met de "gewone". Getuige het feit dat vrijwel elke RPB-waarneming dat aan het forum word voorgelegd, als "gewoon" wordt ontmaskert. Dan hebben we het alleen nog maar over de "bespreekbare" waarnemingen. Als je deze bevinding extrapoleert naar alle waarnemingen van RPB dan zal er een veel kleiner aantal " echt" zijn.

Gr.Gerard
ja, degene die op het forum worden gemeld zijn meestal gewone.
Bij de waarnemingen komt dat ook voor en we zijn daar als admins over het algemeen erg op bedacht. Uiteindelijk glippen denk ik weinig tot geen doorheen die geen echte zijn.
Er is ook juist een opvallend aantal met foto's, waar het uit  blijkt dat het om echt rpb's gaat.  

heuvelsdoorn

#8
CiteerEr is ook juist een opvallend aantal met foto's, waar het uit blijkt dat het om echt rpb's gaat.

Maar vaak dezelfde vogel (oostvaarders plassen, nieuwe pekela), van nieuwe vogels erg weinig .Sommige foto's (van nieuwe vogels) zouden de toets van het forum niet doorstaan denk ik. (......verplicht voor zeldzaamheden?? :o ) .
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

falco

Die verwarring kan een verklaring zijn, maar als ze er op Falsterbo ook meer dan normaal hebben lijkt het mij aannemelijk dat er ook daadwerkelijk meer dan normaal zijn.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Guus Peterse

Citeer(......verplicht voor zeldzaamheden??)
Deze suggestie kom ik de laatste tijd vaker tegen en ik voel me nu toch geroepen daar even iets van te zeggen: als je alleen nog maar met dure fotoapparatuur op zak een zeldzame vogel mag claimen, voel ik me als fiets- en openbaarvervoervogelaar zonder dure fotoapparatuur wel een beetje een verschoppeling worden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

heuvelsdoorn

CiteerDie verwarring kan een verklaring zijn, maar als ze er op Falsterbo ook meer dan normaal hebben lijkt het mij aannemelijk dat er ook daadwerkelijk meer dan normaal zijn.

Maar dan wel naar ratio.
Een rondzwervende RPB blijft naar mijn mening niet lang ongezien. Hij moet toch eten. Als iemand een RPB meldt (zonder foto), dan zou binnen afzienbare tijd, in die omgeving, meerdere waarnemingen en zelfs foto's van die vogel moeten verschijnen. Dit is een indicatie dat meerdere onafhankelijke waarnemers de RPB hebben gezien en gedetermineerd. Als vervolgwaarnemingen uitblijven is er waarschijnlijk sprake van verwarring en betreft het een gewone buizerd.  
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Guus Peterse

#12
CiteerAls vervolgwaarnemingen uitblijven is er waarschijnlijk sprake van verwarring en betreft het een gewone buizerd.
Die conclusie gaat mij toch een stapje te ver. Er zijn natuurlijk vogelaars die ook zonder fotoapparatuur uitstekend in staat zijn een ruigpootbuizerd te determineren, en als er geen vervolgwaarnemingen zijn, kan het ook een kortstondig verblijvende doortrekker zijn geweest. De scherpte van de admins is volkomen terecht, maar vooringenomen conclusies lijken me misplaatst.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

pinky111nl

#13
CiteerEen rondzwervende RPB blijft naar mijn mening niet lang ongezien. Hij moet toch eten. Als iemand een RPB meldt (zonder foto), dan zou binnen afzienbare tijd, in die omgeving, meerdere waarnemingen en zelfs foto's van die vogel moeten verschijnen.
Lang niet alle vogelaars voeren hun waarnemingen in op internet. Dus het feit dat er een gezien wordt, wil nog niet altijd zeggen dat die ook geregistreerd wordt.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

heuvelsdoorn

CiteerDeze suggestie kom ik de laatste tijd vaker tegen en ik voel me nu toch geroepen daar even iets van te zeggen: als je alleen nog maar met dure fotoapparatuur op zak een zeldzame vogel mag claimen, voel ik me als fiets- en openbaarvervoervogelaar zonder dure fotoapparatuur wel een beetje een verschoppeling worden.

Je moet niet denken in termen van "claimen" maar "determineren". Ik vind het belangrijk dat de determinatie van een zeldzame soort "volledig" moet zijn, waarmee ik bedoel dat meerdere waarnemers overtuigd zijn van de waarneming.
Dit kan trouwens ook als ik zeg "RPB gezien in nieuwe pekela". Men weet dat er een rpb rondvliegt dus, niks vreemds. (...ik ben aan het claimen) :angel:

Maar wat als er nu een in het park zit? Vreemde biotoop, dus moeilijk aannemelijk te maken. Oplossing: Beeld en/of geluid digitaal vastleggen, voor latere analyse.( ....ik ben aan het determineren) :unsure:

Dit hoeft niet zo duur te zijn als je denkt, bovendien kost een goede kijker/scoop soms nog meer. Het is maar  waar je voor kiest. ;)


Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

heuvelsdoorn

CiteerDie conclusie gaat mij toch een stapje te ver. Er zijn natuurlijk vogelaars die ook zonder fotoapparatuur uitstekend in staat zijn een ruigpootbuizerd te determineren, en als er geen vervolgwaarnemingen zijn, kan het ook een kortstondig verblijvende doortrekker zijn geweest. De scherpte van de admins is volkomen terecht, maar vooringenomen conclusies lijken me misplaatst.


Natuurlijk zijn er vogelaars die geen foto nodig hebben om een rpb te determineren. Maar wat ik bedoel is dat rpb's niet zomaar kunnen verdwijnen. Ik weet niet hoeveel km's/dag ze kunnen afleggen, maar om nederland te doorkruisen (N-Z = ca 300km) toch wel enkele dagen denk ik (incl fourageren enz).

Citeer
Lang niet alle vogelaars voeren hun waarnemingen in op internet. Dus het feit dat er een gezien wordt, wil nog niet altijd zeggen dat die ook geregistreerd wordt.

Daar heb je ook gelijk in, maar afhankelijk van de dichtheid van waarnemers per regio zal de vogel toch gespot worden als hij de regio verlaat en een regio betreedt met een hogere dichtheid van waarnemers.

Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

JohanvantBosch

Overigens heb ik net alle waarnemingen van 1 oktober tot nu doorgenomen en ik zal je zeggen: dat valt allemaal behoorlijk mee met die niet kloppende meldingen. Er zit nog een enkele waarneming tussen waarbij nog commentaar gevraagd kan worden (zal ik doen) en een enkele waar nog geen antwoord is gekomen, maar de meeste 'enkele' waarnemingen zijn voorzien van goede tot voldoende beschrijvingen.

Guus Peterse

#17
CiteerJe moet niet denken in termen van "claimen" maar "determineren". Ik vind het belangrijk dat de determinatie van een zeldzame soort "volledig" moet zijn, waarmee ik bedoel dat meerdere waarnemers overtuigd zijn van de waarneming.

Maar wat als er nu een in het park zit? Vreemde biotoop, dus moeilijk aannemelijk te maken. Oplossing: Beeld en/of geluid digitaal vastleggen, voor latere analyse.

Dit hoeft niet zo duur te zijn als je denkt, bovendien kost een goede kijker/scoop soms nog meer. Het is maar  waar je voor kiest. ;)
Het is al vaker gezegd op dit forum: goed determineren begint met goed kijken en goed kenmerken vaststellen, en niet met een foto maken. Foto's kunnen ter ondersteuning dienen voor het overtuigen van anderen, maar ook zonder foto is uiteraard een goede en volledige determinatie mogelijk. En als je zegt: 'Het is maar waar je voor kiest' suggereer je lijkt me toch dat jouw keuze zou zijn goede fotoapparatuur in plaats van verrekijker en telescoop, ofwel: foto's nemen in plaats van zelf kijken. Nou, da's in elk geval niet mijn keuze.
Overigens, het gaat me niet in de eerste plaats om het geld, maar om het mee te sjouwen gewicht en volume, het aantal aanhangsels dat je hebt omhangen. Want meestal ben ik lopend of fietsend.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

CiteerMaar wat ik bedoel is dat rpb's niet zomaar kunnen verdwijnen. Ik weet niet hoeveel km's/dag ze kunnen afleggen, maar om nederland te doorkruisen (N-Z = ca 300km) toch wel enkele dagen denk ik (incl fourageren enz).

Afhankelijk van de dichtheid van waarnemers per regio zal de vogel toch gespot worden als hij de regio verlaat en een regio betreedt met een hogere dichtheid van waarnemers.
Het blijft natuurlijk gissen hoeveel vogels die Nederland aandoen er niet worden opgemerkt, maar vermoedelijk zullen dat er vele zijn. En natuurlijk zullen dat naar verhouding vaker siberische sprinkhaanzangers zijn dan ruigpootbuizerden, maar ook een ruigpootbuizerd kan als hij niet langere tijd op één plek verblijft heel gemakkelijk onopgemerkt blijven, of na één keer opgemerkt te zijn weer 'verdwijnen'.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

heuvelsdoorn

CiteerOverigens heb ik net alle waarnemingen van 1 oktober tot nu doorgenomen en ik zal je zeggen: dat valt allemaal behoorlijk mee met die niet kloppende meldingen. Er zit nog een enkele waarneming tussen waarbij nog commentaar gevraagd kan worden (zal ik doen) en een enkele waar nog geen antwoord is gekomen, maar de meeste 'enkele' waarnemingen zijn voorzien van goede tot voldoende beschrijvingen.

Het is ook mogelijk dat meerdere 'enkele' waarnemingen, chronologisch (naar tijd) gesorteerd, de weg aangeeft die een enkele buizerd heeft afgelegd.

CiteerEn als je zegt: 'Het is maar waar je voor kiest' suggereer je lijkt me toch dat jouw keuze zou zijn goede fotoapparatuur in plaats van verrekijker en telescoop, ofwel: foto's nemen in plaats van zelf kijken. Nou, da's in elk geval niet mijn keuze.

Astrid kijkt de met kijker, en ik fotografeer.  
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Vincent Hart

Citeer
Citeer(......verplicht voor zeldzaamheden??)
Deze suggestie kom ik de laatste tijd vaker tegen en ik voel me nu toch geroepen daar even iets van te zeggen: als je alleen nog maar met dure fotoapparatuur op zak een zeldzame vogel mag claimen, voel ik me als fiets- en openbaarvervoervogelaar zonder dure fotoapparatuur wel een beetje een verschoppeling worden.
AMEN!  :duim:  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JohanvantBosch

CiteerHet is ook mogelijk dat meerdere 'enkele' waarnemingen, chronologisch (naar tijd) gesorteerd, de weg aangeeft die een enkele buizerd heeft afgelegd.
Dan ga ik er maar even vanuit dat dat vorig jaar procentueel ongeveer even vaak is gebeurd...  ;)  

heuvelsdoorn

CiteerDan ga ik er maar even vanuit dat dat vorig jaar procentueel ongeveer even vaak is gebeurd... 

Dan heb je in ieder geval één constante factor. :lol:

Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

BramtK

#23
Citeer
CiteerHet valt me op dat er vrij veel ruigpootbuizerds worden gemeld, ook van plaatsen waar ze normaal niet worden gemeld.

Ik denk dat de ruigpootbuizerd het zelfde probleem heeft als de taigaboomkruiper, namelijk ze worden veel te vaak verward met de "gewone". Getuige het feit dat vrijwel elke RPB-waarneming dat aan het forum word voorgelegd, als "gewoon" wordt ontmaskert. Dan hebben we het alleen nog maar over de "bespreekbare" waarnemingen. Als je deze bevinding extrapoleert naar alle waarnemingen van RPB dan zal er een veel kleiner aantal " echt" zijn.

Gr.Gerard
Nog even hierop reagerend; ik dank dat dit gewoonweg niet waar is. Ruigpootbuizerd wordt onwaarschijnlijk vaak geclaimed door beginnende vogelaars en dan ook nog eens meestal volkomen ten onrechte. Kennelijk is het een interessante en op de een of andere manier aantrekkelijke verschijning, zelfs als je 'm alleen nog maar in het boekje hebt gezien. Overigens niks mis mee, maar wel iets om te accepteren en (hopelijk) van te leren.

Ik denk dat de meeste meer ervaren vogelaars weinig moeite zullen hebben met het determineren van de soort. Het zal dan nog steeds wel eens misgaan, maar dat is een factor waar je altijd rekening mee moet houden bij de beoordeling van waarnemingen.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Guus Peterse

En, om het nog even af te ronden, al die vermeende ruigpootbuizerden die op het forum worden afgewezen zijn natuurlijk aan het forum voorgelegd juist door onervaren vogelaars. Juist de vermeende ruigpootbuizerden op het forum zijn twijfelgevallen. Ervaren vogelaars leggen hun ruigpootbuizerden niet voor aan het forum.
Kortom: de bevindingen op het forum kun je dus niet extrapoleren naar alle waarnemingen van ruigpootbuizerd.
Ik zou maar een beetje vertrouwen op de admins dat het redelijk goed zit, al zal er altijd wel iets tussendoor glippen. Zie de reactie van Johan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

steenl

Maar toch worden er meer Ruigpoten dit jaar in Nederland gezien.
In Overijssel al diverse waarnemingen (geen determinatie-fouten).
Andere jaren nul komma nul betrouwbare waarnemingen.
Kortom er worden inderdaad veel determinatie-fouten gemaakt, maar er zijn dit jaar echt wel meer waarnemingen van Ruigpoten.

frankneijts

CiteerMaar toch worden er meer Ruigpoten dit jaar in Nederland gezien.
In Overijssel al diverse waarnemingen (geen determinatie-fouten).
Andere jaren nul komma nul betrouwbare waarnemingen.
Kortom er worden inderdaad veel determinatie-fouten gemaakt, maar er zijn dit jaar echt wel meer waarnemingen van Ruigpoten.
Een goede indicatie zijn de waarnemingen op Falsterbo en trektellen.nl omdat die nu eenmaal systematischer worden verzameld. Op trektellen.nl zijn voor deze herfst al ruim 100 waarnemingen ingevoerd tegen 7 vorig jaar en 39 in 2005. Ook hierbij natuurlijk verkeerd gedetermineerde vogels maar dan nog zijn de verschillen significant.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rinie van Reenen

Beste Gerard (en Astrid),

Ik kan me voorstellen dat je het gevoel krijgt dat het gros van de lastige vogels verkeerd gedetermineerd wordt, als je de ervaring hebt dat je determinatie op het forum vaak gecorrigeerd moet worden. Het lijkt me echter erg belangrijk om je te realiseren, dat er zeer veel ervaren vogelaars zijn waarvoor het toch wat anders ligt dan voor vogelaars die net beginnen. Op www.trektellen.nl bijvoorbeeld kun je er van uit gaan dat het gros van de waarnemers zijn determinatie van een Ruigpoot wel adequaat doet.
Natuurlijk wordt vaak gezegd: 'de betrouwbaarheid van de waarnemer is geen determinatiekenmerk', maar goed beschouwd is dit natuurlijk wel iets dat de admins meenemen; als je dat niet doet, dan is het onbegonnen werk. En: er zullen voldoende ervaren waarnemers zijn die het idee hebben: als ik mijn waarneming telkens moet verdedigen, dan zet ik wel niets meer op waarneming.nl.  
Groet, Rinie van Reenen

heuvelsdoorn

Beste allemaal,

Het is geenzins mijn bedoeling geweest de integeriteit van admin's of trektellers in twijfel te trekken. Integendeel, zij zijn in mijn ogen juist de experts die je aanspreekt als je twijfelt. Bovendien was de trend hen ook al opgevallen, vandaar dit topic.

Ik was ook geïnteresseerd in het onderwerp en besloot olie op het vuur te gooien met als doel het onderwerp flink uit te koken. Dat daarbij mensen het vuur aan de schenen werd gelegd en de vlam in de pan dreigde te slaan kon ik op dat moment helaas niet overzien. :D  :lol:  :D

Door het slechte weer ben ik meer naar cijfers gaan kijken dan naar vogels. :(
Ik moet er maar weer eens uit...

Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

hiskodevries

Gerard discussie is altijd leuk. Daarbij komen altijd weer onverwachte feiten naar boven
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0