Torenvalk

Gestart door Jacob Molenaar, juli 22, 2017, 14:10:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: canoorlander op juli 27, 2017, 10:42:04 AM

Je snapt volgens mij nog steeds niet dat de determinatie van de waarnemer niet ter discussie staat. De vraag is of de foto voldoende kenmerken toont om er ook daadwerkelijk een Torenvalk van te maken. Ik, en meerdere met mij, ben er heel stellig in dat die foto dat niet toont en heb dat beargumenteert terwijl jij heel stellig bent dat het er wel een is. Beargumenteer dat dan ook eens zonder steeds niet-ter-zake-doende argumenten te leveren. Maar zoals ik al stellig beweerde kan je dat niet. Vertel mij maar is waarom je bijvoorbeeld op basis van de foto een Kleine Torenvalk kan uitsluiten.

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=401108.msg2129856#msg2129856

Ik sluit niets uit, en de waarnemer en de admin(s) ongetwijfeld ook niet, maar daarvoor zal je toch echt met iets beter moeten komen dan met dat jij het niet ziet.
Je ongefundeerde stelligheid dat er geen kenmerken van Torenvalk op de foto's te zien zijn wordt wel heel erg merkwaardig nu je vraagt hoe Kleine torenvalk is uit te sluiten. Kleine torenvalk niet uit kunnen sluiten maar geen kenmerken van Torenvalk zien?
Herman van der Meer

HPM

Citaat van: jeroen vinke op juli 27, 2017, 11:14:51 AM

Nogmaals, niemand zegt hier dat de waarneming hier niet correct is, maar de vraag is of het uit de foto's te halen valt.
Het antwoord daarop is al lang bevestigd en is 'nee', tenzij er iemand anders komt die het ontkracht.

Omdat anderen het wél zien kan kan het antwoord nooit 'nee' zijn. Het enig mogelijke antwoord is dan 'Ik zie het niet' en dat is alleen door jezelf te ontkrachten, iets wat Albert Noorlander impliciet al gedaan heeft.
Ik ben niet met twijfels gekomen dus ik heb niets te bewijzen of te ontkrachten.
Herman van der Meer

canoorlander

Citaat van: HPM op juli 27, 2017, 11:37:27 AM
Citaat van: canoorlander op juli 27, 2017, 10:42:04 AM

Je snapt volgens mij nog steeds niet dat de determinatie van de waarnemer niet ter discussie staat. De vraag is of de foto voldoende kenmerken toont om er ook daadwerkelijk een Torenvalk van te maken. Ik, en meerdere met mij, ben er heel stellig in dat die foto dat niet toont en heb dat beargumenteert terwijl jij heel stellig bent dat het er wel een is. Beargumenteer dat dan ook eens zonder steeds niet-ter-zake-doende argumenten te leveren. Maar zoals ik al stellig beweerde kan je dat niet. Vertel mij maar is waarom je bijvoorbeeld op basis van de foto een Kleine Torenvalk kan uitsluiten.
Ik sluit niets uit, en de waarnemer en de admin(s) ongetwijfeld ook niet, maar daarvoor zal je toch echt met iets beter moeten komen dan met dat jij het niet ziet.
Je ongefundeerde stelligheid dat er geen kenmerken van Torenvalk op de foto's te zien zijn wordt wel heel erg merkwaardig nu je vraagt hoe Kleine torenvalk is uit te sluiten. Kleine torenvalk niet uit kunnen sluiten maar geen kenmerken van Torenvalk zien?

Je stelligheid dat mijn stelligheid ongefundeerd is wordt nu wel heel merkwaardig. Lees terug en zie dat ik daar niet alleen in sta (m.u.v. alleen jou mening). En dan wil je dat ik met iets beters moet komen terwijl jij nog niet één kenmerk hebt genoemd waarom het wel een Torenvalk is.

Laatste poging om het je duidelijk te maken. Tot welke soort behoort volgens jou de eend op de bijgevoegde foto? je kunt je hierbij dus alleen op de foto baseren.
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

jeroen vinke

Citaat van: HPM op juli 27, 2017, 11:53:01 AM
Citaat van: jeroen vinke op juli 27, 2017, 11:14:51 AM

Nogmaals, niemand zegt hier dat de waarneming hier niet correct is, maar de vraag is of het uit de foto's te halen valt.
Het antwoord daarop is al lang bevestigd en is 'nee', tenzij er iemand anders komt die het ontkracht.

Omdat anderen het wél zien kan kan het antwoord nooit 'nee' zijn. Het enig mogelijke antwoord is dan 'Ik zie het niet' en dat is alleen door jezelf te ontkrachten, iets wat Albert Noorlander impliciet al gedaan heeft.
Ik ben niet met twijfels gekomen dus ik heb niets te bewijzen of te ontkrachten.
Wat mij beterft hoef je helemaal niks te bewijzen. Maar je zegt nu zelf: anderen kunnen het wellicht wel zien, en dan komen we bij de kern van de vraag: waaraan dan?
Een andere mogelijkheid is nog steeds dat het aan de foto niet te zien is, maar d.m.v. de omschrijving (of ander bewijsmateriaal) wel te bevestigen is.

Over dat het alleen voor jezelf te ontkrachten is wil ik je wel gelijk in geven. Maar de nee van Albert Noorlander is vooralsnog het enige echte antwoord op de vraag. Dan is het wachten op iemand die wel weet of je het aan de foto kan zien of dat het op andere basis is goedgekeurd.
Dat je zelf ook geen antwoord op de vraag hebt, is niet erg, want men kan niet alles weten. Maar ga dan niet voor de vraagsteller bepalen dat hij de vraag niet mag stellen, omdat je zelf vind dat je maar genoegen moet nemen met het feit dat hij goedgekeurd is als zijnde torenvalk en de staat van dienst van de waarnemer als belangrijke graadmeter voor de determinatie van vogels ziet.

Met vriendelijke groet,

Jeroen
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

HPM

Citaat van: canoorlander op juli 27, 2017, 11:54:09 AM
Citaat van: HPM op juli 27, 2017, 11:37:27 AM
Citaat van: canoorlander op juli 27, 2017, 10:42:04 AM

Je snapt volgens mij nog steeds niet dat de determinatie van de waarnemer niet ter discussie staat. De vraag is of de foto voldoende kenmerken toont om er ook daadwerkelijk een Torenvalk van te maken. Ik, en meerdere met mij, ben er heel stellig in dat die foto dat niet toont en heb dat beargumenteert terwijl jij heel stellig bent dat het er wel een is. Beargumenteer dat dan ook eens zonder steeds niet-ter-zake-doende argumenten te leveren. Maar zoals ik al stellig beweerde kan je dat niet. Vertel mij maar is waarom je bijvoorbeeld op basis van de foto een Kleine Torenvalk kan uitsluiten.
Ik sluit niets uit, en de waarnemer en de admin(s) ongetwijfeld ook niet, maar daarvoor zal je toch echt met iets beter moeten komen dan met dat jij het niet ziet.
Je ongefundeerde stelligheid dat er geen kenmerken van Torenvalk op de foto's te zien zijn wordt wel heel erg merkwaardig nu je vraagt hoe Kleine torenvalk is uit te sluiten. Kleine torenvalk niet uit kunnen sluiten maar geen kenmerken van Torenvalk zien?

Je stelligheid dat mijn stelligheid ongefundeerd is wordt nu wel heel merkwaardig. Lees terug en zie dat ik daar niet alleen in sta (m.u.v. alleen jou mening). En dan wil je dat ik met iets beters moet komen terwijl jij nog niet één kenmerk hebt genoemd waarom het wel een Torenvalk is.
...

Het wordt steeds gekker
Jij bent niet de enige die zegt het niet te zien maar je bent wel de enige die zegt dat het er niet is. Dat laatste is domweg niet waar omdat meerder mensen het wel zien en omdat je het zelf al bewijst door Kleine torenvalk niet te willen of te kunnen uitsluiten.
Ik ben ook niet de enige die het wel ziet. Ik heb de waarnemer en een of meerdere admins al genoemd en misschien mag ook Jacob Molenaar tellen omdat die dit topic met de titel 'torenvalk' en zonder het uiten van twijfel is begonnen.
Het is niet aan mij om iets te bewijzen of ontkrachten, dus stop nou eindelijk eens met mij aan te vallen.
En die eend doe je maar lekker zelf, maar dan wel in een ander topic. Dan zal ik komen vertellen dat er in de foto geen enkel kenmerk te zien is.
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Blijft de vraag: waar zie je het in dit geval dan aan?

Ik geloof direct dat dit een torenvalk is, zie ook niks om het tegendeel te bewijzen, maar zie ook geen harde bewijzen voor. Als iemand die wel ziet, ben ook benieuwd. Kan nog nuttig zijn ook, eens op een geheel andere manier (naar andere kenmerken) moeten kijken van een bekende soort.

Groeten, Arjen

canoorlander

#36
Citaat van: HPM op juli 27, 2017, 12:35:47 PM
Het wordt steeds gekker
Jij bent niet de enige die zegt het niet te zien maar je bent wel de enige die zegt dat het er niet is. Dat laatste is domweg niet waar omdat meerder mensen het wel zien en omdat je het zelf al bewijst door Kleine torenvalk niet te willen of te kunnen uitsluiten.

Jij bent ook de enige die wel ziet maar niet wil zeggen waar je het dan aan ziet. Ook nog beweren dat er meerdere mensen zijn die het (de determinatie van de Torenvalk op basis van de foto) wel zien terwijl iedereen die begrijpt waar de vraag over gaat het er over eens is dat het niet te zien is. Ik bewijs niets met mijn vraag of je een Kleine Torenvalk kan uitsluiten op basis van de foto. Maar als je op basis van de foto er van overtuigd bent dat het een Torenvalk is dan moet je o.a. een Kleine Torenvalk kunnen uitsluiten.

Citaat van: HPM op juli 27, 2017, 12:35:47 PM
Ik ben ook niet de enige die het wel ziet. Ik heb de waarnemer en een of meerdere admins al genoemd en misschien mag ook Jacob Molenaar tellen omdat die dit topic met de titel 'torenvalk' en zonder het uiten van twijfel is begonnen.

De waarnemer heeft de valk in het veld gezien en dat is heel wat anders dan alleen een foto. En daar gaan we weer... het gaat puur om het beoordelen van de foto zonder gehinderd te worden door wat de admin of de waarnemer zegt. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen. En wat valt er niet te begrijpen als er gezegd wordt dat niet de waarneming in twijfel getrokken wordt?

Citaat van: HPM op juli 27, 2017, 12:35:47 PM
Het is niet aan mij om iets te bewijzen of ontkrachten, dus stop nou eindelijk eens met mij aan te vallen.

Niemand valt jou aan. Jij vraagt aan mij waarom niet, ik vraag aan jou waarom wel. Tot dusver heb ik antwoord gegeven. Nu jij nog. Zo hoor het toch?

Citaat van: HPM op juli 27, 2017, 12:35:47 PM
En die eend doe je maar lekker zelf, maar dan wel in een ander topic. Dan zal ik komen vertellen dat er in de foto geen enkel kenmerk te zien is.

Jammer van zo'n reactie. Ik wilde met de foto aantonen dat je je oordeel niet altijd op een foto kan baseren als je het verhaal of beschrijving er om heen niet weet. Maar het nu wel duidelijk dat je heel slecht leest. Ik vraag immers niet of er kenmerken op de foto te zien zijn. Ik vraag aan jou of jij weet welke soort het is.

Je komt nu een beetje over als een slecht verliezer. oh en even voor het geval je die laatste opmerking ook verkeerd leest. Er staat dat je zo over komt. Er staat niet dat je het bent. 
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

OlivierO

Duidelijk een Torenvalk. Klaar.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

ArjenDrost †


canoorlander

Twee vogelaars staan over zee te turen als heel in de verte een juveniele Drieteenmeeuw aan komt vliegen;
A: he, daar gaat iets leuks naar Zuid, bij die boei.
B: Ja, een Vorkstaartmeeuw.
A: leuk, dat is een nieuwe soort voor me. Hoe zie je dat zo snel?
B:
A: ik zie het niet zo snel.
B:

In het veld kom ik zulke gesprekken zelden tegen. Op internet juist heel vaak. Jammer toch.
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

migratorius

Ik vind het anders heel vermakelijk, ga vooral door.

Een foto van een biddende witte Torenvalk had vermoedelijk niet voor deze discussie gezorgd.

JanHein

OlivierO

Citaat van: ArjenDrost op juli 28, 2017, 01:10:57 AM
Citaat van: OlivierO op juli 27, 2017, 20:38:33 PM
Duidelijk een Torenvalk. Klaar.
Waar zie je dat aan?

Hier is de vorm van de kop, indruk in het algemeen, snavel, manier van houding, ... wat mij betreft zeker een Torenvalk. Als er twijfel zou kunnen zijn, dan wat mij betreft enkel met Kleine Torenvalk. Een witte Fuut zou je toch ook herkennen denk ik, of een andere soort die plots een andere kleur heeft. Allicht is de ene wat makkelijker dan de andere, maar ik vind dit eigenlijk echt duidelijk een Torenvalk.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

canoorlander

Citaat van: OlivierO op juli 28, 2017, 20:48:49 PM
Citaat van: ArjenDrost op juli 28, 2017, 01:10:57 AM
Citaat van: OlivierO op juli 27, 2017, 20:38:33 PM
Duidelijk een Torenvalk. Klaar.
Waar zie je dat aan?

Hier is de vorm van de kop, indruk in het algemeen, snavel, manier van houding, ... wat mij betreft zeker een Torenvalk. Als er twijfel zou kunnen zijn, dan wat mij betreft enkel met Kleine Torenvalk. Een witte Fuut zou je toch ook herkennen denk ik, of een andere soort die plots een andere kleur heeft. Allicht is de ene wat makkelijker dan de andere, maar ik vind dit eigenlijk echt duidelijk een Torenvalk.

Grotendeels ben ik het met je eens. De kenmerken die je noemt zijn echter vrij subjectief. Maar los daar van noem je ook de Kleine Torenvalk als eventuele optie. Dus terugkomend op de vraag, toont de foto voldoende kenmerken om er een zekere Torenvalk van te maken, is het enige antwoord dus nee. Helder. Klaar.
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

OlivierO

Citaat van: canoorlander op juli 28, 2017, 21:20:46 PM
Citaat van: OlivierO op juli 28, 2017, 20:48:49 PM
Citaat van: ArjenDrost op juli 28, 2017, 01:10:57 AM
Citaat van: OlivierO op juli 27, 2017, 20:38:33 PM
Duidelijk een Torenvalk. Klaar.
Waar zie je dat aan?

Hier is de vorm van de kop, indruk in het algemeen, snavel, manier van houding, ... wat mij betreft zeker een Torenvalk. Als er twijfel zou kunnen zijn, dan wat mij betreft enkel met Kleine Torenvalk. Een witte Fuut zou je toch ook herkennen denk ik, of een andere soort die plots een andere kleur heeft. Allicht is de ene wat makkelijker dan de andere, maar ik vind dit eigenlijk echt duidelijk een Torenvalk.

Grotendeels ben ik het met je eens. De kenmerken die je noemt zijn echter vrij subjectief. Maar los daar van noem je ook de Kleine Torenvalk als eventuele optie. Dus terugkomend op de vraag, toont de foto voldoende kenmerken om er een zekere Torenvalk van te maken, is het enige antwoord dus nee. Helder. Klaar.

Klaar.  B)

Nee, op basis van deze foto's, zoals op waarneming.nl weergegeven (mindere details) is dát verschil niet te zien vrees ik. Misschien dat we met hogere resolutie foto's nog wel wat meer van de snavel kunnen zien en daarmee iets aanvangen? Op basis van verspreiding (je weet echter nooit) is de Kleine Torenvalk wel uit te sluiten schat ik (ja, ik ben zelf nogal tegen dat argument).
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

canoorlander

Citaat van: OlivierO op juli 28, 2017, 22:26:50 PM
Citaat van: canoorlander op juli 28, 2017, 21:20:46 PM
Citaat van: OlivierO op juli 28, 2017, 20:48:49 PM
Citaat van: ArjenDrost op juli 28, 2017, 01:10:57 AM
Citaat van: OlivierO op juli 27, 2017, 20:38:33 PM
Duidelijk een Torenvalk. Klaar.
Waar zie je dat aan?

Hier is de vorm van de kop, indruk in het algemeen, snavel, manier van houding, ... wat mij betreft zeker een Torenvalk. Als er twijfel zou kunnen zijn, dan wat mij betreft enkel met Kleine Torenvalk. Een witte Fuut zou je toch ook herkennen denk ik, of een andere soort die plots een andere kleur heeft. Allicht is de ene wat makkelijker dan de andere, maar ik vind dit eigenlijk echt duidelijk een Torenvalk.

Grotendeels ben ik het met je eens. De kenmerken die je noemt zijn echter vrij subjectief. Maar los daar van noem je ook de Kleine Torenvalk als eventuele optie. Dus terugkomend op de vraag, toont de foto voldoende kenmerken om er een zekere Torenvalk van te maken, is het enige antwoord dus nee. Helder. Klaar.
Op basis van verspreiding (je weet echter nooit) is de Kleine Torenvalk wel uit te sluiten schat ik.

Maar de locatie is niet te zien op de foto ;-)
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

HPM

Citaat van: canoorlander op juli 28, 2017, 21:20:46 PM

Grotendeels ben ik het met je eens. De kenmerken die je noemt zijn echter vrij subjectief. Maar los daar van noem je ook de Kleine Torenvalk als eventuele optie. Dus terugkomend op de vraag, toont de foto voldoende kenmerken om er een zekere Torenvalk van te maken, is het enige antwoord dus nee. Helder. Klaar.

Jij was heel erg stellig dat er op basis van de foto's geen torenvalk van is te maken. Dat is waar ik mij tegen verzette, waarvoor het kennelijk nodig was om mij aan de schandpaal te nagelen.
Daarna sprak je jezelf tegen door kleine torenvalk niet te kunnen of willen uitsluiten en nu zeg je dat ze niet voldoende zijn om er een zekere torenvalk van te maken.
Had je dat niet eerder kunnen bedenken of verveelde je je?
Herman van der Meer

canoorlander

Citaat van: HPM op juli 29, 2017, 08:11:20 AM
Citaat van: canoorlander op juli 28, 2017, 21:20:46 PM

Grotendeels ben ik het met je eens. De kenmerken die je noemt zijn echter vrij subjectief. Maar los daar van noem je ook de Kleine Torenvalk als eventuele optie. Dus terugkomend op de vraag, toont de foto voldoende kenmerken om er een zekere Torenvalk van te maken, is het enige antwoord dus nee. Helder. Klaar.

Jij was heel erg stellig dat er op basis van de foto's geen torenvalk van is te maken. Dat is waar ik mij tegen verzette, waarvoor het kennelijk nodig was om mij aan de schandpaal te nagelen.
Daarna sprak je jezelf tegen door kleine torenvalk niet te kunnen of willen uitsluiten en nu zeg je dat ze niet voldoende zijn om er een zekere torenvalk van te maken.
Had je dat niet eerder kunnen bedenken of verveelde je je?

Herman, even voor alle duidelijkheid: hoe kom je er bij dat ik jou aan de schandpaal wil nagelen? Dat kun je zelf veel beter. En ik kan je gerust stellen dat ik me niet verveel. Alleen jij begint me een beetje te vervelen omdat je noch reageert op vragen, noch goed leest wat er staat. Zolang je dat niet kan/wil is elke vorm van discussie onmogelijk met jou. Klaar!
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

HPM

Citaat van: canoorlander op juli 29, 2017, 08:29:25 AM
Citaat van: HPM op juli 29, 2017, 08:11:20 AM
Citaat van: canoorlander op juli 28, 2017, 21:20:46 PM

Grotendeels ben ik het met je eens. De kenmerken die je noemt zijn echter vrij subjectief. Maar los daar van noem je ook de Kleine Torenvalk als eventuele optie. Dus terugkomend op de vraag, toont de foto voldoende kenmerken om er een zekere Torenvalk van te maken, is het enige antwoord dus nee. Helder. Klaar.

Jij was heel erg stellig dat er op basis van de foto's geen torenvalk van is te maken. Dat is waar ik mij tegen verzette, waarvoor het kennelijk nodig was om mij aan de schandpaal te nagelen.
Daarna sprak je jezelf tegen door kleine torenvalk niet te kunnen of willen uitsluiten en nu zeg je dat ze niet voldoende zijn om er een zekere torenvalk van te maken.
Had je dat niet eerder kunnen bedenken of verveelde je je?

Herman, even voor alle duidelijkheid: hoe kom je er bij dat ik jou aan de schandpaal wil nagelen? Dat kun je zelf veel beter. En ik kan je gerust stellen dat ik me niet verveel. Alleen jij begint me een beetje te vervelen omdat je noch reageert op vragen, noch goed leest wat er staat. Zolang je dat niet kan/wil is elke vorm van discussie onmogelijk met jou. Klaar!

Jij schreef:
"Ik zal er nog maar eens op wijzen dat de vraag is of er op basis van de foto een torenvalk van te maken is. Het antwoord daarop is duidelijk nee."
En
"Dus terugkomend op de vraag, toont de foto voldoende kenmerken om er een zekere Torenvalk van te maken, is het enige antwoord dus nee."

Wat staat daar dan anders dan wat ik er in lees?
En als jij dingen in twijfel trekt of volledig afwijst moet jij vragen beantwoorden, niet ik, maar je hebt geen enkel argument gegeven waarom het geen Torenvalk is of kan zijn. Zelfs als het mijn waarneming was geweest zou ik om die reden mijn determinatie tegenover jou niet hebben verdedigd. En dat zou ik al helemaal niet gedaan hebben vanwege de houding die je aanneemt.

Draaikonten, negeren en beledigen. Meer kan je niet.
Herman van der Meer

canoorlander

Citaat van: canoorlander op juli 29, 2017, 10:04:23 AM


Jij schreef:
"Ik zal er nog maar eens op wijzen dat de vraag is of er op basis van de foto een torenvalk van te maken is. Het antwoord daarop is duidelijk nee."
En
"Dus terugkomend op de vraag, toont de foto voldoende kenmerken om er een zekere Torenvalk van te maken, is het enige antwoord dus nee."

Wat staat daar dan anders dan wat ik er in lees?



Daar staat duidelijk twee keer dat op basis van de foto er geen zekere Torenvalk van te maken is. Je kunt dat negeren, om heen draaien of op welke manier dan ook om draaikonten maar dat is wat ik constant zeg en dat is wat er staat! Pak je leesbril of vraag het eens aan iemand anders.
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

frankneijts

Ik denk dat het nu wel even genoeg is: veel inhoudelijks t.a.v. beestje dit komt er niet meer uit.. We houden het op een kleurafwijkende ('witte') Torenvalk op basis van foto's + ondersteunend commentaar van de waarnemer. Wellicht duikt er ooit nog ander bewijsmateriaal op dat die ID in twijfel kan trekken maar dat zien we dan wel..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: canoorlander op juli 29, 2017, 10:06:07 AM
Citaat van: canoorlander op juli 29, 2017, 10:04:23 AM


Jij schreef:
"Ik zal er nog maar eens op wijzen dat de vraag is of er op basis van de foto een torenvalk van te maken is. Het antwoord daarop is duidelijk nee."
En
"Dus terugkomend op de vraag, toont de foto voldoende kenmerken om er een zekere Torenvalk van te maken, is het enige antwoord dus nee."

Wat staat daar dan anders dan wat ik er in lees?



Daar staat duidelijk twee keer dat op basis van de foto er geen zekere Torenvalk van te maken is. Je kunt dat negeren, om heen draaien of op welke manier dan ook om draaikonten maar dat is wat ik constant zeg en dat is wat er staat! Pak je leesbril of vraag het eens aan iemand anders.

Geen anwoord op de vraag. Alleen weer ad-hominems.
Ik zal het nog even uitleggen. Als je zegt dat je het niet ziet laat je in het midden bij wie het probleem ligt. Je laat dan in ieder geval de mogelijkheid open dat het aan jou ligt. Daar zal niemand over struikelen.
Maar als je zegt dat het er niet is dan verklaar je bijvoorbeeld de goedkeurende admin voor gek omdat die dingen ziet die er volgens jou niet zijn. En dat ook nog eens zonder enig argument.
Herman van der Meer

ArjenDrost †

Citaat van: frankneijts op juli 29, 2017, 20:28:51 PM
We houden het op een kleurafwijkende ('witte') Torenvalk op basis van foto's + ondersteunend commentaar van de waarnemer.
@Herman: ik zie niet hoe iemand de admin in twijfel trekt, aangezien hij zich ook op 'ondersteunend commentaar van de waarnemer' kan baseren (waar deze discussie niet over ging).

canoorlander

#52
Beste Herman, mijn laatste poging en dan kap ik er mee.

Citaat van: HPM op juli 29, 2017, 21:55:41 PM
Als je zegt dat je het niet ziet laat je in het midden bij wie het probleem ligt. Je laat dan in ieder geval de mogelijkheid open dat het aan jou ligt. Daar zal niemand over struikelen.
Maar als je zegt dat het er niet is dan verklaar je bijvoorbeeld de goedkeurende admin voor gek omdat die dingen ziet die er volgens jou niet zijn. En dat ook nog eens zonder enig argument.
Als ik zeg dat ik het niet zie dan lieg ik en als ik zeg dat het niet op de foto te zien is dan doe ik daar nog de waarnemer noch de admin te kort in want zij baseren zich op andere feiten die niet op de foto staan. En het ging om de feiten die wel op de foto staan.

Citaat van: canoorlander op juli 26, 2017, 22:26:15 PM
Citaat van: HPM op juli 25, 2017, 22:24:15 PM
Citaat van: canoorlander op juli 25, 2017, 22:01:55 PM
Citaat van: milvusmilvus op juli 24, 2017, 11:25:02 AM

Hoe kan je uit deze foto's zeker opmaken dat het een torenvalk is?

Dat kun je niet. Er zijn geen specifieke kenmerken van een Torenvalk te zien.

Noem de redenen waarom dit op basis van de foto's geen Torenvalk kan zijn.

Dat is duidelijk, de kenmerkende tekening van de kop, vleugels, boven- en onderdelen, de kleur van de nagels en de vleugelprojectie zijn niet te zien?

En Herman, jammer dat we in deze discussie rondjes blijven lopen. En voel je niet zo gauw beledigd of aan de schandpaal genageld. Ik geloof niet dat hier iemand die intenties heeft gehad. Net zo min als iemand de intenties heeft gehad om de waarneming in twijfel te trekken.

Wat mij betreft klaar. Slotje ;-)
Albert Noorlander

Mijn website met natuurfoto's uit Nederland en Thailand
http://www.pbase.com/albert_noorlander

HPM

Citaat van: canoorlander op juli 29, 2017, 22:56:33 PM
Beste Herman, mijn laatste poging en dan kap ik er mee.

Citaat van: HPM op juli 29, 2017, 21:55:41 PM
Als je zegt dat je het niet ziet laat je in het midden bij wie het probleem ligt. Je laat dan in ieder geval de mogelijkheid open dat het aan jou ligt. Daar zal niemand over struikelen.
Maar als je zegt dat het er niet is dan verklaar je bijvoorbeeld de goedkeurende admin voor gek omdat die dingen ziet die er volgens jou niet zijn. En dat ook nog eens zonder enig argument.

Als ik zeg dat ik het niet zie dan lieg ik en als ik zeg dat het niet op de foto te zien is dan doe ik daar nog de waarnemer noch de admin te kort in want zij baseren zich op andere feiten die niet op de foto staan. En het ging om de feiten die wel op de foto staan.
...

Hoewel het onwaarschijnlijk is dat de admin zich op ander bewijsmateriaal heeft gebaseerd, presenteer je dat als een feit. Jij beoordeelt de foto's niet als van een onbekende soort maar als foto's van een witte torenvalk. Volgens jou staan er geen kenmerken van een torenvalk op de foto's. Behalve dat je een wel erg onwaarschijnlijke witte Kleine torenvalk niet uit wil sluiten, heb je ook geen idee wat het dan anders dan een torenvalk zou moeten zijn.
Dus ja, je trekt het oordeel van de admin en van anderen in twijfel, met als enig argument dat er volgens jou(!) geen kenmerken van Torenvalk op de foto's zijn te zien.
Nu blijk je ook nog eens van het slotjeroeperstype te zijn, maar dat zal je hier niet uit kunnen redden.

("Als ik zeg dat ik het niet zie dan lieg ik")
Herman van der Meer

jeroen vinke

'Specifieke' kenmerken voor torenvalk zijn kenmerken die alleen voor torenvalk gelden en niet gedeeld worden met welke andere vogel dan ook. Als dat nou een pinguin is of een kleine torenvalk. Dus als een kenmerkt gedeeld wordt met kleine torenvalk, is het niet specifiek voor torenvalk. Dus als alleen! van de foto geen kleine torenvalk valt uit te sluiten zijn er geen 'specifieke' kenmerken van torenvalk zichtbaar.
Nogmaals, niemand hier heeft ooit een statement gemaakt dat het geen torenvalk is en dus niemand trekt de waarnemer, nog de admin in twijfel. De waarneming bestaat uit meer dan een foto alleen, (omschrijving en locatiegegevens). De admin heeft zijn oordeel waarschijnlijk op meer dan alleen de foto gebaseerd.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

OJGoreng

Klopt het dat de discussie feitelijk alleen over de kleur van het vinkje en niet die van het valkje gaat?
Met vriendelijke groet, Zainal