boleet onbekend

Gestart door sjaakvantiel, juli 21, 2017, 21:50:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/141889892
Boleet p.p. - Boletus spec. gezien op 2017-07-21 Toldijk - Bakermarksedijk e.o.
Foto's:














Toelichting:
Deze boleet groeit hier al verschillende jaren op dezelfde plaats onder inlandse Eik (Q. Robur). Tot op heden niet op naam gesteld, wel aan het forum voorgelegd. Wellicht geven nieuwe foto's duidelijkheid. Lang vezelig (geen netwerk) en voor zover ik heb kunnen zien een gelige rode verkleuring. Grove hoekige porien. Geur onbestemd. De vorige boleten op die plek hadden nmm een blauwige verkleuring. Dat verbaast.
bij voorbaat dank sjaak van tiel

Gert Kremer

Sjaak, de steel doorsnijden en kijken of er ook hele kleine rode puntjes te zien zijn? (loep)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

sjaakvantiel

Eerder gezet op (roodgesteelde) Fluweelboleet, maar die haalde de eindstreep niet. Ik zal morgen een exemplaar opnieuw doorsnijden en de foto's toevoegen. Blijft moeilijk, de boleten. Bedankt voor je reactie Gert. Mvrg. SJaak.

Gert Kremer

Citaat van: sjaakvantiel op juli 21, 2017, 23:08:03 PM
Eerder gezet op (roodgesteelde) Fluweelboleet, maar die haalde de eindstreep niet. Ik zal morgen een exemplaar opnieuw doorsnijden en de foto's toevoegen. Blijft moeilijk, de boleten. Bedankt voor je reactie Gert. Mvrg. SJaak.

Tja... :right: is zeer zeldzaam. Mijn Wijnrode zit ook nog zonder, al jaren.  ;D
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

sjaakvantiel

#4
't Valt ook niet mee, ben er ook nog niet uit Gert. Misschien staat er nu een andere soort dan de vorige jaren, toen was de hoed meer grijs. Het is daar ook wel erg droog, wat wellicht invloed heeft op de - snelheid=  van de verkleuring. Ik duik er zo nog wat verder in.

Nadere info: de smaak is, met een beetje fantasie, licht bitter. Wat nu eigenlijk wordt bedoeld met mild weet ik niet, is dat niet scherp? Dan is deze boleet mild van smaak. geur is onbestemd voor mij. De verkleuring was erg langzaam. Zo het er nu uitziet bij een vers exemplaar, een heel erg lichte -groen- blauwe verkleuring en ietwat rossig rood onder hoed. Verkleuring in volgorde van de foto's in een tijdbestek van 10 minuten. 1 Rood spikkeltje gezien, dus dat is niet noemenswaardig.

img]https://waarneming.nl/fotonew/1/14342261.jpg[/img]