boleet onbekend = Netstelige heksenboleet

Gestart door sjaakvantiel, juli 21, 2017, 21:31:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Er zijn enkele mogelijkheden, nl. Pronksteel-, Gewone Heksen-, Netstelige-, Pracht-, en Netstelige Heksenboleet. Deze staan langs onze oprit voor de 1e keer. Uitgaande van de minst zeldzame soort moet ik denken aan de Gewone Heksenboleet (Henk?), maar toch denk ik voorzichtig aan de Prachtboleet omdat de porien klein en geel zijn, het netwerk boven aan de steel geel is en naar beneden roodachtig, een snel en sterk blauw zwarte verkleuring optreedt bij aanraking, de hoed geelbruin en licht rood kleurt.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/141888144
Boleet p.p. - Boletus spec. gezien op 2017-07-21 Toldijk - Bakermarksedijk e.o.
Foto's:


















bij voorbaat dank sjaak van tiel

xenion

Kijk eens naar het netwerk op de steel en de kleur van de buisjes, dan hou je vast niet veel meer over.
Groeten,
Martin

sjaakvantiel

Prachtboleet gaat het dus niet worden, buisjes zijn meer geel. De aanhechting is niet rond toch. Blijft dan Netstelige Heksenboleet over? De steel lijkt me niet bolvormig genoeg voor de Gewone Heksenboleet. Is Linde ook niet een factor?

a.klos

 :duim:

In Zoetermeer ook onder Linde gevonden inderdaad.
Al staat in de Verspreidingsatlas Beuk.

Mvg. Anneke.

sjaakvantiel

Bedankt voor je reactie Anneke. Elders wordt Beuk, Eik en Linde genoemd. Dan wordt het wachten op een  :right: Mooie boleet trouwens. Mvrg. Sjaak.

Marian Jagers

Dag Sjaak,

Ik heb de Netstelige heksenboleet een paar dagen geleden ook zien staan bij Linde.
Groeten Marian

sjaakvantiel

Onder Linde komt deze boleet dan blijkbaar toch ook veel voor. Goed om te weten. Nu er een koppeling ligt met de waard, zal het wel duidelijker worden. Bedankt voor je reactie Marian. Mvrg. Sjaak.

xenion

En het onderscheid met de Gewone heksenboleet is natuurlijk het aanwezig zijn van een net op de steel :) Ik vind hem trouwens meestal bij beuk.
Groeten,
Martin

sjaakvantiel

#8
Dat "net" op de steel t.o.v. de 'Gewone' is nu wel duidelijk Martin. Nu nog een keer de Prachtboleet vinden om dat verschil onder de knie te krijgen. Beuk (haag) staat hier op relatief grote afstand van de vindplaats en heeft daar nooit gestaan voor zo ver ik weet. Daar is dus nmm (op deze plek) geen connectie mee. Wel staat er 1 Eik op afstand (geschat 60 m). Bedankt voor je meedenken en sturen. Mvrg. Sjaak.

Gulistan

Ik vind hem meestal onder eik en haagbeuk.
Groeten van Christiane

sjaakvantiel

Haagbeuk (Carpinus) staat nog niet in de waarneming-lijst :blink:. Beuk (Fagus), Eik en Linde wel.