boktor-soort of weekschildkever-soort?

Gestart door ccastbroek, juli 20, 2017, 17:27:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

ccastbroek

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/141836224
Boktor onbekend - Cerambycidae indet. gezien op 2017-07-20 Hapert - Kempisch Bedrijvenpark
Foto's:






Toelichting:
Boktor-soort of weekschildkever-soort?
bij voorbaat dank Castelijns, Crista

Douwe van der Ploeg

Een hele mooie Oedemera. Voor zover ik weet zou t in Nederland toch gewoon vrouwtje O. nobilis moeten zijn..?
Douwe van der Ploeg

ccastbroek

dank voor de snelle reactie. Ik heb op basis van onderstaande info mijn waarneming gewijzigd in Oedemera Nobilis en het geslacht nog in 't midden gelaten aangezien je dat met een vraagteken aangeeft. Gr. Crista

Douwe van der Ploeg

#3
Wat ik bedoelde: als t O. nobilis is, is het ook een vrouwtje. Ik heb de soort alleen nooit zo rood gezien, en weet niet wat er nog aan exoten mogelijk is, vandaar mijn vraagteken. Arp zal vast meer kunnen zeggen.
Douwe van der Ploeg

ccastbroek

Top. Dank voor de info en ik wacht eventuele overige reacties af.

arpwifi

'sgoe - nobilis kan prima ook eens paars iridiserend zijn, ik denk zelfs enigszins afhankelijk van lichtval en/of vochtgehalte van het cuticulum, maar heb er niet specifiek over bijgelezen hoe het werkt bij deze soorten ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]