Leermomentje... Kramsvogel/zanglijster

Gestart door Marleen, juli 19, 2017, 21:10:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo allemaal,

Vandaag 'veel' kramsvogels in de tuin. Ik maakte o.a. deze foto.
Wat ik mij afvraag. Zijn dit 5 kramsvogels? Of 4 kramsvogels en 1 zanglijster (de 2e van links?).

Kan iemand mij aangeven hoe ik aan die vogel (de 2e van links) kan zien dat het kramsvogel/zanglijster is?
Aan welke kenmerken kan ik dat op deze foto zien?

https://observation.org/waarneming/view/141806453


Groetjes, Marleen

Jacob Molenaar

De tweede van links is inderdaad een zanglijster. Grootste verschil tussen deze twee is dat zanglijster hoofdzakelijk bruin is, terwijl kramsvogel ook veel blauw heeft (kop, stuit) en een veel donkerdere bruin rug dan zanglijster.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

#2
De verschillen die Jacob noemt zijn zeker waar maar gaan alleen op voor adulte vogels en zijn bovendien bij de 2e vogel van links niet te zien/niet te beoordelen. Maar wat wel zichtbaar is doet toch echt veel meer aan een jonge Kramsvogel denken dan aan een Zanglijster: formaat (zou in geval van Zanglijster een stuk kleiner moeten zijn) en de vlekking op de onderzijde te grof en te 'rond' (bij ZL fijner en spitser).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Ik denk dat Frank gelijk heeft. Toevallig vorige week nog een jonge kramsvogel gezien (https://waarneming.nl/waarneming/view/141461594), maar deze was al veel verder volgroeid dan het exemplaar van Marleen. Nu ik deze foto van een jonge kramsvogel zie, blijken ze in het begin nog helemaal geen blauw te hebben en inderdaad nog behoorlijk veel op zanglijster te lijken. Leermomentje voor mij dus  ;)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)