Latrine van Boommarter?

Gestart door Johan Bos, juli 22, 2017, 22:02:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Johan Bos

Ik kwam dit tegen vandaag op ongeveer 25 meter hoogte in een grove den naast een roofvogelnest (in het kader van meten en ringen van de jongen). Kan dit, gezien de omstandigheden, iets anders zijn dan boommarter?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/141934424
Boommarter - Martes martes gezien op 2017-07-22 Noordlaren - Noordlaarderbos
Foto's:


bij voorbaat dank Johan Bos
Groet,
Johan

Rob Koelman

Zuiver theoretisch zijn keutels van steen- en boommarter niet van elkaar te onderscheiden. Op grond van de vindplaats - 25 meter hoog in een boom - lijkt boommarter mij de enige logische conclusie.

Mijn advies is om deze waarneming gewoon als boommarter in te voeren (al dan niet vervaagd)...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Overigens bevinden latrines van boommarter zich voornamelijk bij 'nestlocaties' van de soort. Snap niet helemaal hoe dat hier zit (actief nest roofvogel?)...
Met vriendelijke groet, Rob

Johan Bos

Bedankt Rob voor je reactie. Inderdeed actief nest, met jongen. Ik dacht zelf dat het een overwinteringsplek zou kunnen zijn (van afgelopen winter dus). Ik had in hetzelfde bos vorig jaar bij een ander roofvogelnest een vergelijkbaar geval, toen bevonde de latrine zich in een hoekje van het nest.
Groet,
Johan

Rob Koelman

Citaat van: Johan Bos op juli 22, 2017, 22:16:28 PM
Bedankt Rob voor je reactie. Inderdeed actief nest, met jongen. Ik dacht zelf dat het een overwinteringsplek zou kunnen zijn (van afgelopen winter dus). Ik had in hetzelfde bos vorig jaar bij een ander roofvogelnest een vergelijkbaar geval, toen bevonde de latrine zich in een hoekje van het nest.

Keutels ogen inderdaad niet al te vers...
Met vriendelijke groet, Rob