Laat de gebruiker zelf openbare checklijsten maken

Gestart door hiskodevries, juli 18, 2017, 10:44:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Dit is een brainwave onderwerp.
Een aantal mensen willen graag op maat gemaakte soortenlijsten hebben. niet te groot, maar ook niet te klein.
Bijvoorbeeld ik ga naar Madeira op vakantie. Dit eiland hoort bij Portugal maar heeft een totaal andere flora en fauna. De portugese lijst bevat in elk geval ook de soorten van dit eiland maar wel met een 'overhead'

Hoe zou de functie moeten werken ?
stap 1 selecteer soortgroep
stap 2 Selecteer een land
stap 3 selecteer optioneel een gebied.

De al waargenomen soorten voor de selectie worden getoond met een mogelijkheid om soorten toe te voegen.
Ben je klaar met soorten toevoegen en eventueel verwijderen dan bewaar je deze lijst.

Standaard wordt de lijst op niet actief gezet , maar nadat deze gereviewed is wordt die actief en beschikbaar voor iedereen.

Dat traject is nog wel te doen.
Nu komt het , die lijsten moeten ook onderhouden kunnen worden door 'iemand'
Dat zou degene kunnen doen die ook de lijst heeft aangemaakt.

ben benieuwd wat jullie voor ideen hebben. Ook om wildgroei te voorkomen. Geen 5 vogellijsten voor de provence
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Misschien even goed het eerste topic lezen voordat je wat plempt André. Geen wensen maar oplossingen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel123

Citaat van: hiskodevries op juli 18, 2017, 10:44:41 AM
Ben je klaar met soorten toevoegen en eventueel verwijderen dan bewaar je deze lijst.
Standaard wordt de lijst op niet actief gezet , maar nadat deze gereviewed is wordt die actief en beschikbaar voor iedereen.
Nu komt het , die lijsten moeten ook onderhouden kunnen worden door 'iemand'
Er zijn 124.859 gebieden maal 20 soortgroepen. Het bijhouden van lijsten voor al die gebieden lijkt me niet te doen.
Ik zou de lijsten niet opslaan maar iedere keer op basis van de gegevens in de database opnieuw genereren. Het onderhoud gebeurt dan door nieuwe waarnemingen van een soort.
Als je sprinkhanen gaat onderzoeken in Kyrgizie https://kyrgyzstan.observation.org/soortenlijst_wg_v3.php?date=0%2F%2F%2F&g=14&fam=0&jaar=0&maand=0&from=1800-01-01&to=2017-07-19&kwart=0&rar=0&s%5B%5D=S&exo=0&esc=0&only_valid=0 werkt dat systeem niet, maar dan moet het maar op de oude manier.

Jeroen Vanheuverswyn

Citaat van: optilete op juli 19, 2017, 10:42:14 AM
Er zijn 124.859 gebieden maal 20 soortgroepen. Het bijhouden van lijsten voor al die gebieden lijkt me niet te doen.
Ik zou de lijsten niet opslaan maar iedere keer op basis van de gegevens in de database opnieuw genereren. Het onderhoud gebeurt dan door nieuwe waarnemingen van een soort.
Als je sprinkhanen gaat onderzoeken in Kyrgizie https://kyrgyzstan.observation.org/soortenlijst_wg_v3.php?date=0%2F%2F%2F&g=14&fam=0&jaar=0&maand=0&from=1800-01-01&to=2017-07-19&kwart=0&rar=0&s%5B%5D=S&exo=0&esc=0&only_valid=0 werkt dat systeem niet, maar dan moet het maar op de oude manier.

Zeker niet alle gebieden dienen een aparte checklijst te hebben.
Ik zou de mogelijkheden beperken tot wat momenteel gedefineerd is als 'provincie'. En zelfs dan zijn aaneengrenzende provincies die zeer gelijkaardige ecologie hebben beter af met 1 gezamelijke lijst.

Dan zie ik dat er 2 lijsten per gebied mogelijk zijn

  • De volledige lijst, alles wat er ooit waargenomen is of ingevoerd, deze lijkt mij automatisch afhandelbaar, eventueel externa data
  • Een lijst van 'realistische' mogelijkheden. Voor vogels zou dit alle broedvogels/wintergasten/doortrekkers zijn, maar niet de dwaalgasten die slechts enkele malen gezien werden. Voor sommige van de andere soortgroepen kan deze dezelfde zijn als de volledige lijst. Voor landenlijsten van vogels is het mogelijk automatisch produceerbaar aangezien veel landen een lijst van waargenomen soorten en een lijst van 'beoordeelsoorten' hebben. Verschil zou een goede aanzet zijn voor dergelijke landenlijsten. Provincie lijsten zullen vaak manueel werk zijn om op te zetten, maar eenmaal deze foutloos zijn lijkt het mij dat deze ook niet (vaak) meer veranderen. Nieuwe broedvogels of reguliere wintergasten zijn nu eenmaal geen jaarlijkse kost.