Keverlarven in houtzwam - welke soort?

Gestart door Rob Koelman, juli 15, 2017, 20:40:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Onlangs verzamelde ik ter determinatie een houtzwam. Het bleek uiteindelijk om een ruige weerschijnzwam (Inonotus hispidus) te gaan.

In de zwam blijken nu een groot aantal keverlarven (dat heb ik er tenminste van gemaakt) te zitten. Hoe kan ik deze nu verder kweken tot volwassen kevers? En is er dan iemand geïnteresseerd in een aantal exemplaren om deze te determineren?

Hieronder een foto van de larven. Ze zijn ongeveer een cm groot.

Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

In opkweken ben ik geen held (ik heb nu maar een cactus genomen, hopen dat die het wel overleeft..), maar als ze het overleven tot imago wil ik er best naar kijken. Wie weet kunnen ze zelfs vanaf foto.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 18, 2017, 04:11:29 AMIn opkweken ben ik geen held (ik heb nu maar een cactus genomen, hopen dat die het wel overleeft..), maar als ze het overleven tot imago wil ik er best naar kijken. Wie weet kunnen ze zelfs vanaf foto.

:duim:
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

In eerste instantie het paddenstoelmateriaal in een plastic bak gedaan met los daaroverheen een deksel. Dit vervolgens in de tuin op de grond geplaatst. Na een tijdje vond ik geen larven meer, maar zag wel wat mieren die gewoon over het plastic konden klimmen. Vermoedelijk hebben deze veel larven als voedsel afgevoerd.

Daarna het materiaal in een grote glazen augurkenpot gedaan met deksel er op (wel aantal luchtgaatjes gestoken) en dit onder een afdakje hoog weggezet. Vandaag zag ik enkele tientallen kevertjes in de pot. Hiervan een deel verzameld. De pot daarna zonder deksel teruggeplaatst, zodat nog aanwezige kevertjes en de kevertjes die nog moeten verschijnen vrij het luchtruim kunnen kiezen om een nieuwe generatie te stichten...

Hieronder een foto van de kevertjes. Aan de hand van deze foto te determineren? Zoals gezegd, er zijn exemplaren verzameld (potje ligt nu in de vriezer), dus er kan materiaal toegestuurd worden.


Met vriendelijke groet, Rob

Ed Colijn

waarschijnlijk Triplax russica maar voor een zekere id zou ik ze onder de  :micro: willen zien. Ik stuur je een mailtje.
groet,

Ed Colijn
NEV Sektie Everts

Rob Koelman

Citaat van: Ed Colijn op augustus 14, 2017, 17:29:13 PMwaarschijnlijk Triplax russica maar voor een zekere id zou ik ze onder de  :micro: willen zien. Ik stuur je een mailtje.

:duim:  Lijkt er inderdaad sterk op.

Ik zal je materiaal toesturen (zie mail).
Met vriendelijke groet, Rob