Slechtvalk VS Stormmeeuw

Gestart door Jeroen Nagtegaal, november 24, 2007, 11:32:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Hortulana

Bizar. En storm in mijn mage!
Meeuw zal het toch wel niet overleefd hebben?!?!
Of vliegt nu rond met een serieuze keelonsteking.

Wouter

BIZAR! Ik vraag me inderdaad ook af of hij het overleefd heeft.
Maar het ziet er wel heel vreselijk uit in ieder geval.
Wouter

Ben Wielstra

Wat een taaie rakker, die Stormmeeuw!

Geert-Jan Kroon

Lekker.. Onder het genot van een broodje ei :P  
Groet,

Geert-Jan Kroon

Dorine

Onvoorstelbaar,
wel ooit met een redelijk gehavende duif gezeten,
was ook ontsnapt aan een slechtvalk,
maar die was nog heilig vergeleken met deze meeuw.
Dorine van Asten
peregrines.nl

P1234

Wijlen deze meeuw inmiddels, vrees ik. Echt gruwelijke foto's! Dit zal in plaats van een Slender Billed wel een Slender Necked Gull zijn...
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

Imperator

de natuur is hard en wreed is, maar dit is gruwelijk. Jakkes.
vriendelijke groet,

Trees

pinky111nl

Dit vind ik gewoon echt zielig voor die meeuw. Dat moet toch heel erg pijn doen. Ik heb er geen problemen mee dat de ene diersoort de andere eet, maar laat het dan snel gaan...
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

Rinie van Reenen

't Is altijd wat lastig om een Slechtvalk daar op aan te spreken, zeker als'ie in Denemarken zit.
Maar dit is inderdaad wel erg gruwelijk; de eerste foto's gingen nog wel, maar die foto's met die omhooggeschoven kop... Het vreemde is, de meeuw ziet er uit alsof hij gewoon verder gaat (opgetilde poot).
Groet, Rinie van Reenen

frankmeer

Het is de natuur, hè.
Mijn eerste indruk was trouwens dat die laatste foto's nep waren, gephotoshopt of zo.
Frank van der Meer

Rinie van Reenen

Stom dat ik daar helemaal niet aan dacht.
Dat moet inderdaad ook wel: de meeuw heeft niet eens halsspieren om zijn nek recht te houden, kan onmogelijk werkelijk zijn.
Groet, Rinie van Reenen

frankmeer

Het is wel van de Dansk Ornitologisk Forening.
By the way, is die hals niet veel te lang om echt te kunnen zijn?
Frank van der Meer

teunvankessel

CiteerStom dat ik daar helemaal niet aan dacht.
Dat moet inderdaad ook wel: de meeuw heeft niet eens halsspieren om zijn nek recht te houden, kan onmogelijk werkelijk zijn.
Zijn de halsspieren van Stormmeeuwen dan veren
want de vogel heeft alleen maar veren geplukt!
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Jos Welbedacht

Ik denk zelfs dat de vogel dit best kan overleven, hij mist gewoon aardig wat veren aan de hals.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Dorine

Tja, nu weet ik het niet meer.
Als je de foto's bekijkt waar de valk met de meeuw bezig is,
dan lijkt het of die meeuw op zijn rug ligt,
kijk ik dan naar de foto waar de valk net wegvliegt,
dan zie ik de meeuw overeind krabbelen en is ie omgedraaid.



Dorine van Asten
peregrines.nl

Thijs Fijen

CiteerBy the way, is die hals niet veel te lang om echt te kunnen zijn?
Optisch bedrog. Lijkt langer doordat hij geen veren meer heeft.

Verwacht niet dat de vogel het gaat redden.. Roofvogels hebben een zwak voor zwakke beesten ;)

Thijs
Thijs Fijen

JRoosma

Kan iemand het artikel vertalen?
Jaring Roosma

JanF

Volgens mij zijn de laatste 2 foto's hardstikke nep.
Die vogel heeft zo te zien slokdarm noch luchtpijp ( trachea ) over.
Lijkt me lastig overleven.

m. vr. groeten, Jan
met vr. groeten
Jan van de Fliert

Hortulana

#19
Volgens mij heeft de meeuw gewoon alles nog hoor... halsspieren, slokdarm, nekwervels, luchtpijp... de hele reutemeteut. Behalve dan alle veren en wat bloed.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat er niets onomkeerbaar beschadigd is na zoiets en het inderdaad daarom een makkelijke prooi vormt (voor dezelfde slechtvalk of een andere roofrakker).

BramtK

Een veel dikkere nek dan dit hebben vogels niet, daar kom je achter als je schedels verzameld of eens een vogel uit zijn lijden wil helpen, maar bij een Stormmeeuw zou ik het ook niet precies weten. Gruwelijk.

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

vastenhouw

Ik kan het artikel wel vertalen als daar meer vraag naar is?
(Ik lees deens en noors)
Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Thijs Fijen

CiteerIk kan het artikel wel vertalen als daar meer vraag naar is?
(Ik lees deens en noors)
Globale vertaling is natuurlijk heel erg fijn en leuk!

Thijs
Thijs Fijen

vastenhouw

Met fouten en al:


Slechtvalk versus stormmeeuw


Een fotovertelling over een stormmeeuw, die in zijn levens stormweer terecht kwam, toen een slechtvalk toesloeg. De meeuw werd niet opgegeten maar eindigde zonder veren op zijn hals, en toen natuurfotografe hristine Raaschou-Nielsen voorbij kwam, werd het een glimp van de gruwelijkheid van de natuur.

door Jan Skriver

Op een dag dat ze rond reed op zoek naar meeuwengroepen in het terrein rond Hørup Hav en Mommark bij Sydals. Plotseling zag ze een beweging in stuk in een akker met winterkoren.
Het bleek een slechtvalk te zijn, de bij zijn prooi zat, een stormmeeuw. Christine Raaschou-Nielsen stopte de auto en stapte uit op haar kamera met telelens op statief te zetten.
Ze dacht dat de meeuw dood was en gokte erop dat de anders zo schuwe slechtvalk hongerig was en bij zijn buit zou blijven zitten.
De valk bleef, maar het was nog geen tijd om te eten want de meeuw was niet dood. En toen begon een strijd van bijna een half uur, waarbij 's werelds snelste roofvogel, de slechtvalk, probeerde om de strommeeuw te doden, die hij waarschijnlijk in een stootduik naar de aarde had gedwongen.

De valk ging meteen naar de keel van de meeuw, en begon veer voor veer de hals en keel te plukken.
De roofvogel en de rpooi kekekn erlkaar meerdere keren in de ogen en ik moet toe geven dat de koude rillingen langs mijn rug gingen, zo indrukwekkend was het, vertelt Christine Raaschou-Nielsen, die in Lambjerg bij Sydals woont.


Ze heeft de natuur, mensen en milieu gefotografeerd sinds haar middelbare schooltijd, maar vooral de laatste 10 jaar heeft de vogelfotografie de overhand genomen.
Voor Christine gaat het er om, om esthetische motieven te vinden met vaart en vlucht in het terrein, en het lieft moet er ook actie plaatsvinden in de foto's.

Opeens vloog de slechtvalk weg en toen dook er een buizerd op. Nu dacht ik dat de buizerd het over zou nemen, maar dat deed ie niet. Die vloog weg en ging op een paaltje zitten, terwijl de valk cirkelde en al snel verdween.
Toen was het dat de meeuw opstond en weg wankelde, waarvan ik dacht dat die allang dood was.
De meeuw had bewegingsproblemen, maar leefde wel, vertelt Christine Raaschou-Nielsen.

Ik had het drama gevolgt voor meer dan een uur en nu kwam ik in dubio. Moet ik mijn mes pakken en de meeuw afmaken? Moest ik een jager bellen? Of moest de natuur zijn gang gaan?

Ik besloot om de natuur zijn gang te laten gaan in al zijn gruwelijkheid, welwetende dat dit soort zaken elke dag voorkomt.
We zien het alleen niet, zegt Christine Raaschou-Nielsen, die 's avonds maar vegetarisch at. Ze had die dag genoeg vlees gezien, zei ze.


Met vriendelijke groeten,

Bart.



website: http://a82-95-208-35.adsl.xs4all.nl

Els

#24
Op de foto waar de slechtvalk weg vliegt (waarom vliegt hij eigenlijk weg?), zie je dat de vleugels van de stormmeeuw in de lucht steken. De meeuw leeft daar dus nog! Het is inderdaad een bizar gezicht.

edit: Bart was me net voor met zijn vertaling. Misterie opgelost.
Els Ouwehand, Katwijk

Jeroen Nagtegaal

Ik vind het zelf wel mooi, Zeker de reacties, Maar wordt ie niet verjaagt door de Buizerd?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

vuurvlinder

CiteerIk vind het zelf wel mooi, Zeker de reacties, Maar wordt ie niet verjaagt door de Buizerd?
Volgens het verhaal wel!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

heuvelsdoorn

Echt bizar, we hebben vroeger wedstrijdduiven gehad en als die tijdens een vlucht een hoogspanningsmast raken, dat overleven en thuis komen bleken ze vaak geen krop(voedselzakje onder de kin) meer te hebben. Gewoon weg incluis slokdarm enzo (alleen niet gevild). En toch doorvliegen...

Ik denk dat deze meeuw het zelfde probleem heeft...de krop is weg.(met alle huid erom heen). Prognose: geen krop..geen voeding..dood. Tenminste als infectie's en predatoren niet eerder zijn.
Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Jeroen Nagtegaal

Citeer
CiteerIk vind het zelf wel mooi, Zeker de reacties, Maar wordt ie niet verjaagt door de Buizerd?
Volgens het verhaal wel!
Ik had de vertaling nog niet gezien, Dus een goede gok,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

RWester

Gave plaatjes! Heb zitten genieten....Bizar, maar zo is de natuur (niet altijd...).

En waarom de Slechtvalk 'm niet alsnog heeft aangevallen/opgegeten: tsja, van een kale kip....
Met vriendelijke groet,

Remco Wester