Hoofdmenu

Epuraea ocularis?

Gestart door jeanette, juli 12, 2017, 23:58:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeanette


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/141509858
onzeker Epuraea ocularis gezien op 2017-07-12 Berghuizen (Dr.) - Buitengebied
Foto's:








Toelichting:
op meloenschillen
bij voorbaat dank Jeanette

arpwifi

Leuk hoor  :duim: In de kevercatalogus nog met 1 vondst uit 2006. Dick Belgers heeft er verder een patent op, maar beslist nog geen heel algemeen beest  :P
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jeanette

Ja!!!!! Leg meloenschillen buiten  en het is verbazingwekkend wat daar allemaal voor leuks op komt! :rolleye:

arpwifi

Het is een Aziaatische soort die wereldwijd erg aan de weg timmert - inmiddels bijvoorbeeld ook uit Noord-Amerika en de Kaukasus bekend en wordt onderhand ook wel als "cosmopoliet" gezien.

In het artikel over het eerste voorkomen in Duitsland (uit 2000) staat een aanvulling op de sleutels in de FHL (zie ook coleo-net) waarin de soort niet voorkomt:
https://core.ac.uk/download/pdf/14509950.pdf
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

blaauw7

Zitten graag op composthopen. Overwinteren ook hierin.
Groeten,
Dick Belgers

jeanette

Die heb ik hier ook Dick. Het is wonderbaarlijk hoeveel verschillende kevertjes we in de meloenschillen vinden, echt heel erg leuk.
groeten, jeanette

arpwifi

Jeanette had (eer)gisteren een klein stukje (2x3cm) rotte meloenschil voor me in een doosje gedaan waar één dooie ocularis bovenop zat. Terwijl ik die aan het fotograferen was kwamen er uit dat ene stukje "meloen" nog 4 ocularisjes kruipen en drie andere soorten Epuraea alsmede één Glischrochilus.

Van één soort Epuraea stonden nog geen foto's op waarneming dus bij deze  B)
E. marseuli
E. guttata
E. biguttata
Glischr. 4-guttata

Oh ja, en nog drie (soorten?) zenuwzieke kortschildjes - die heb ik maar gelaten ...  :rolleye:

Al met al een 7-8 soorten koddige kevertjes op één klein stukje rotte meloen ... "niet schlèèècht"  :P
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

KoenVerhoogt

Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

develhorst

De tweede is E. guttata cf. (groter dan de andere?). De derde is E. unicolor cf. De vierde Glischrochilus quadriguttatus.
Let wel sommige 'cf'. Zou ze eigenlijk onder de  :micro: willen zien. Ik heb me de laatste tijd extra bezig gehouden met Epuraea soorten.
Leuke beestjes.
Hartelijke groet,
Jan Burgers

arpwifi

Ha Jan,

Dank voor je reactie met "bevestiging"  :duim:  :angel: Ik had de namen er al bij staan, maar kennelijk wat te onduidelijk. Als je op de foto's klikt kom je bij de waarnemingen.

E. guttata is inderdaad wat groter dan ocularis en biguttata (jouw "unicolor"), maar met die marseuli ontloopt het elkaar niet veel.

Het soortenregister geeft unicolor (Olivier, 1790) niet meer voor Nederland, maar vermeldt bij biguttata wel als synoniem "unicolor auct."  Veel sleutels geven ze nog wel naast elkaar, maar ik ben er vanuit gegaan dat het samenhangt met het artikel van Kurochkin & Kirejtshuk (2006) (zie soortinfo) en dus dat het soortenregister hun synonymie volgt. Of wat is jouw interpretatie daarvan?

Ik moet van de diverse kevertjes nog betere foto's zien te krijgen van de details die je onder  :micro: zou willen zien, maar van wat ik bekeken heb leken deze namen me wel te kloppen. Waar liggen jouw twijfels? C.q. wat zou je beter willen zien?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

develhorst

#10
Foto's kijken is altijd veel moeilijker dan even onder de binoc, althans voor mij.
Ik ben nog van de oude lichting die alles met tabellen en binoc deed.
Plaatjes kijken was uit den boze...
En dat unicolor-biguttata klopt helemaal.
En marseuli zal ook wel kloppen, is een gewone soort.
De laatste tijd vang ik allerlei E. en andere soorten met zuurvallen aan kwijnende eiken met sapstromen, vandaar mijn belangstelling.
Hartelijke groet,
Jan Burgers

arpwifi

Maar wat ik onder de binoc zie, kan ik hier niet publiceren/delen zodat anderen er ook wat mee kunnen. Als het lukt om goede foto's (van details) te maken kan dat wel ;) 

Heb jij die longula nog die je voor Dick onder de binoc hebt gehad? Ik schrik daar een beetje van ivm met het beest dat ik hierboven marseuli genoemd heb. Ik zal die nog eens tevoorschijn halen en beter kijken. Daarna kan ze met alle plezier naar jou, maar ik meende op basis van de vorm van de schenen dat het wel zou kloppen. De habituskenmerken van lengte, vorm halsschild en punten van dekschilden vind ik hachelijk te beoordelen.

P.S. Ah, er kwam nog wat achteraan ... juist over de marsueli - dank alvast daarvoor :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

develhorst

#12
Ik heb meerdere longula's staan w.o. twee van Dick.
Of ze goed zijn? Tja... wie werkt maakt fouten. Ik heb honderdduizenden torren gezien, maar maak nog steeds fouten.
Heb ze onlangs dus wel opnieuw nagekeken en laten staan onder longula...

Nog een tip: bij E. altijd even een dekschild optillen, soms komt er dan een lichte vlek tevoorschijn (is dan mogelijk biguttata/unicolor, die niet zo 'unicolor' is).
Hartelijke groet,
Jan Burgers

arpwifi

Ha Jan,

Hartelijk dank alvast voor het nakijken en je reacties  :duim: Ben vandaag druk met andere zaken, maar ga er vanavond weer even voor zitten dan :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]