onbekende wantsennimf

Gestart door Mario Renden, juli 10, 2017, 20:11:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://denhelder.waarneming.nl/waarneming/view/141441533
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2017-07-04 Den Helder - Fort Dirksz Admiraal
Foto's:


bij voorbaat dank Mario Renden

arpwifi

Heb je 'm nog Mario?

Het zal een Emblethis zijn, maar er zijn verrekte weinig foto's van de nimfen te vinden en nog minder van zeker uitgekweekte ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

thijsdegraaf

#2
Alleen Gewone gootschild - Emblethis denticollis is tot nu toe bij ons in de buurt gevonden. (ook op Texel volgens de verspreidingsatlas https://waarneming.nl/soort/info/25281) Dus de kans dat het die is is erg groot. Maar ik denk niet dat Berend hem op die gronden goedkeurt. Ik zou er nog eens heen gaan om te zoeken naar een volwassen exemplaar.
Misschien kun je de foto/ foto's draaien? Dan staat hij wat duidelijker als ik hem bij de soortinformatie plaats.  :blink:
In ieder geval een mooie waarneming  :duim:

Mario Renden

Beste Arp/Thijs. Ik heb hem helaas niet meer. Ik heb hem wel gevonden in een gebied vlakbij mijn huis dus ik ga binnenkort weer zoeken. Hopelijk vind ik dan een imago. Na het plaatsen van dit bericht vond ik nog een foto vanaf een andere positie. Deze heb ik toegevoegd aan de waarneming. Misschien hebben jullie daar iets aan? Het biotoop was grasachtige vegetatie afgewisseld met andere planten en vooral hele lage vegetatie. De wants bevond zich op enkele meters van het water.

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

arpwifi

Hoi samen,

De extra foto had ik er meteen al bij betrokken - is inderdaad mooier  :duim:

Qua tekening etc. lag mijn voorkeur ook bij denticollis maar dat was slechts gebaseerd op één andere foto van een nimf en verder op vergelijking met imago's, dus dat was rijkelijk "dun". Thijs pakt het natuurlijk beter aan door de momenteel bekende verspreiding erbij te betrekken - dat lijkt in dit geval erg nuttig en veelzeggend  :duim:

Het zou prachtig zijn als je nog adulten kunt vinden of misschien zelfs nog een nimf om op te kweken - dergelijke documentaties voegen echt wat toe aan de algemene kennis over de jeugdstadia van deze soorten want er is tot nu toe erg weinig beeldmateriaal van  :P
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Mario Renden

Beste Arp,

Kan de lengte van het eerste antennesegment misschien uitsluitsel geven?

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

arpwifi

#6
Daar heb ik geen gegevens over en je moet er zwaar rekening mee houden dat kenmerken die voor de adulten beschreven zijn niet per se kloppen voor de nimfen, zelfs niet voor het laatste stadium.

Maaaarrrrrrr :) Ik heb net de Péricart er maar eens bijgepakt:

Péricart, J.(1998) Hémiptères Lygaeidae euro-méditerranéens. Volume 3. - Faune de France n° 84c, 487pp. (PDF (33 MiB!))

Op pagina 7 staat een nimfensleutel voor een vijftal soorten waarvan de nimfen bekend zijn en alle drie de voor Nederland gemelde soorten zijn daarin opgenomen.

Volgens die sleutel is voor het 5e stadium nimf van denticollis het eerste segment van de achtertars grofweg even lang als het tweede. Voor de beide andere soorten zou het eerst segment bijna 2x zo lang moeten zijn als het tweede. Die verhoudingen zie je (anders!!) ook terug bij de adulten: Eerste tarssegment bij denticollis relatief ten opzichte van 2+3 korter dan bij de andere soorten, dus daar zit wel systeem in.

Aan jouw nimf zijn 1e en 2e segment van de achtertars duidelijk vrijwel even lang (= denticollis). Ook komt de tekening overeen met de beschrijving en met de enige figuur van een Emblethis-nimf in het boek (fig.294b-d, pg.11).  De gegevens zijn ontleend aan Russische publicaties waar ik maar niet meer naar gezocht heb.

Ik zou 'm dus maar gewoon lekker als zekere denticollis wegzetten  B)

P.S. Zet misschien ook even een "externe link" naar dit forumtopic bij je waarneming, dan is duidelijk dat de id aan Péricart ontleend is ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

thijsdegraaf

#7
Toch een verzoekje Mario om de beestjes horizontaal te zetten. Als ik ze bij de soortbeschrijving zet, krijg je een klein fotootje, wat je moet aanklikkken, dat om deze manier minder oogt. Zie onderste foto https://waarneming.nl/soort/info/25281
Goed werk weer Arp.

Mario Renden

Hartstikke bedankt Arp voor je goede speurwerk! :blink: Ik zal naar dit forumtopic verwijzen. En beste Thijs, ik heb de foto's horizontaal ingevoerd. Er blijven helaas aan de onder- en bovenkant nog wel smalle zwarte randjes over. Ik weet niet hoe ik die weg krijg met Picasa, maar het ziet er nu in ieder geval al beter uit.

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

thijsdegraaf

#9
Bedankt Mario. Arp had de mooiste al bij de soortenbeschrijving https://waarneming.nl/soort/info/25281 gezet. Ik heb die andere er ook maar bijgedaan en er eentje aan het familieoverzicht toegevoegd. https://waarneming.nl/familie/view/1506

Dat zwarte randje maakt niet uit. Dat heb ik ook met de foto's met mijn camera. Ik snijd ze uit als origineel (3:2). Je kunt het veranderen door de foto in een andere verhouding uit te snijden, maar dat doe ik ook niet.

arpwifi

De standaardverhouding voor foto's op waarneming is 4:3, ofwel maximaal 800x600px - daarmee krijg je dan geen zwarte randjes :)
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]