Nog wat

Gestart door Volstrekt Ridicuul, november 24, 2007, 20:00:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Volstrekt Ridicuul

vissoorten die ik niet helemaal weet thuis te brengen..
Foto's zijn van afgelopen zomer Duitsland/Zwitserland

1)

Gegroet L. van der Weide

Volstrekt Ridicuul

#1
2)


Gegroet L. van der Weide

Volstrekt Ridicuul

Gegroet L. van der Weide

Volstrekt Ridicuul

2) misschien soefie? 3) beekforel? en 1) weet ik echt niet..
Gegroet L. van der Weide

evertdirks

Volgens mij is afbeelding 1 een Kopvoorn(Leuciscus cephalus)

Evert Dirks
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Leon Olsthoorn

Ik denk inderdaad ook dat 1 een kopvoorn is en is 2 geen alver?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

evertdirks

Ja 2 zijn alvertjes

Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

tekenaar

heel even snel vanaf mijn ver-weg-in-Nederland stekkie...

1 kopvoorn: ik meen een rode anaalvin te zien: dat duidt op de gewone kopvoorn: Squalius cephalus heet die tegenwoordig."(In Zuid Zwitserland komt nog een andere kopvoorn-soort voor)

2 alver: Alburnus alburnus (Lijkt mij de gewone alver en niet de Italiaanse die in Zuid Zwitserland zou kunnen zitten)

3 forel, maar de grote vraag wordt welke: deze heeft erg veel stippen, mijn indruk is dat dat niet typisch is voor Donau-forel (die in sommige delen van zuid Duitsland zit). Zeer waarschijnlijk dus een Atlantische forel (Salmo trutta) en het lijkt me mogelijk een kwekerijvis (van via-via Deense herkomst), maar het zou evengoed een plaatselijk foreltype kunnen zijn. Je zou er een "beekforel"van kunnen maken maar die heeft dan nog wel dezelfde wetenschappelijke naam Salmo trutta (beekforel is geen officiele ondersoort maar een aanduiding voor een "ecotype"- ecotypen hebben geen eigen wetenschappelijke naam). De meest correcte naam wordt daarmee: Atlantische forel: Salmo trutta.

De systematiek van zoetwatervis is ingewikkelder als in de meeste boeken staat. Het is erg nuttig om te weten in welk riviersysteem je de foto's hebt gemaakt. "Duitsland en Zwitserland" is  een grote regio waardoor je ook aan soorten uit de Po-vlakte en uitd e Donau gaat denken...  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/