Hoofdmenu

tuinsoort

Gestart door cekay, november 21, 2007, 17:08:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

Weia

Strenge tuinlijstjes uit Hilversum:
adres 1 23 (1958-1968), onder andere boompiep en kruisbek
adres 2 47 (1968-1975), onder andere notenkraker

Met overvliegers Utrecht oude binnenstad:
53 (1980-1993), bonte en groene specht en bosuil en beide vliegenvangers kwamen soms langs

Met meer overvliegers, ik noem het liever raamsoorten, Utrecht Voordorp:
72 (1993-heden), barmsijs (2 soorten zelfs), grote gele kwik

Of 74 met twee telescoopsoorten: slechtvalk op 1600 meter en dwergmeeuw op 1100 meter ;-)

Bij elkaar zijn het 91 soorten.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Imperator

CiteerIk heb de tuinsoorten nooit bijgehouden, maar t leukste heb ik wel onthouden, een ijsvogel, die op de schommel ging zitten, daar ook een sperwerman, vorige week een houtsnip en vorige jaren overvliegend boomvalk, lepelaar, slechtvalk, havik.
Citeer

was de roerdompen en bosuilen nog vergeten  :wub: wel een heeel erg leuke tuinsoort

Misschien wordt het inderdaad tijd om zo een lijstje aan te leggen... Ben vast nog meer vergeten
vriendelijke groet,

Trees

Rinie van Reenen

Bij mij zijn het er 51: 21 in de tuin, 30 vanuit de tuin.
De aardigste vanuit de tuin zijn Boomvalk en Pestvogel.
Groet, Rinie van Reenen

steenl

#33
Ik heb de tuinlijst niet echt bijgehouden.

CiteerMartin Olthoff Huislijst - Hoogkerk, uitzicht op plas en vloeivelden  237 soorten

Maar als je zo'n tuinlijst hebt, zou ik NOOIT meer verhuizen  :)  :D

Gert Ottens

Leuk onderwerp!

Sinds oktober 2002 woon ik in Odijk (langs de Kromme Rijn, tussen Heuvelrug en rivierengebied, UT) en hou ik een tuinlijst bij. Hierbij telt alles wat in en over de tuin vliegt, met als voorwaarde dat ik me zelf op dat moment ook in die tuin (of in huis) bevind. Zie ik iets interessants over ons huis vliegen en ben ik op dat moment niet thuis (ja, dat kan soms), dan ren ik naar huis en is de soort in ieder geval telbaar vanaf het moment dat ik hem (nog) zie terwijl ik met 1 hand onze buitenmuur aanraak. Op die laatste manier heb ik Bruine Kiekendief toe kunnen voegen. Overigens is horen natuurlijk ook scoren.

Met deze regels kom ik tot precies 100 soorten, met als leukste krenten: Kraanvogels, meerdere keren groepjes Pestvogels, Roodpootvalk, Rode Wouw en Grauwe Kiekendief. Dit is excl. die 8 Roze Pelikanen van afgelopen juli (wel ingediend) en natuurlijk zonder exoten als Valkparkiet, Nijlgans e.d. Maar ik ben ook heel blij met Glanskop, Steenuil, Zomertortel en twee groepjes Dwergmeeuwen. Meest gewilde soorten zijn o.a. Kuifmees, Boomklever en andere spechten dan Grote Bonte en natuurlijk alle CDNA-beoordeelsoorten en zeevogels...!

Ben benieuwd naar meer tuinlijstjes! Enige structuur in de telregels voor deze lijstjes lijkt me trouwens nuttig, tenminste wanneer men deze onderling wil vergelijken. Bovenstaande is daartoe misschien een voorzet?


Gert


Arnoud Wilbrink

#35
Vanuit tuin 54 soorten, waaronder Velduil, Bosuil, Kraanvogel, IJsvogel, Boomvalk...
In de tuin: 27 soorten, waaronder Beflijster, Bladkoning...
Groet,
Arnoud Wilbrink

redmar_woudstra

#36
Ik denk dat ik opnieuw moet gaan tellen, maar ik gok rond de 100 soorten in de tuin van mijn ouderlijk huis (Heerenveen), waaronder Beflijster, Regenwulp, Groenpootruiter, Zwarte Ruiter, Goudplevier, Slechtvalk, Boomvalk, Glanskop, Bokje, Ransuil, Kerkuil, Havik, Wespendief en Goudvink. Het leukst vond ik de broedende Gekraagde Roodstaarten en Bonte Vliegenvangers, alleen zijn die er helaas niet meer.

Vanuit mijn studentenflat in Groningen aanmerkelijk minder soorten, maar wel een paar leuke. Appelvink, Zwarte Mees, Grote en Kleine Barmsijs, (meerdere) Pestvogels, Slechtvalk en de niet aanvaarde Witstuitbarmsijs van Groningen - Selwerd.
groet,
Redmar

Marc Bulte

98 soorten met overvliegers in Oldenzaal (Twente) bij mijn ouderlijk huis. Leuke soorten: bonte kraai, rode en zwarte wouw, pestvogel, visarend, kraanvogels etcetera.

Bijna al het leuke is overvliegend, terplaatse alleen het gewone spul.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

frankw

hmmm ff zitten tellen.. +/- 20 soorten. In een straal van 30mtr van mijn balkon..

Als leukste? ehm? ehm?  boomkruiper, sperwer, buizerd..

Maar ik zit dan ook in een flat in de stad..

Robert

ik zit op een 65 soorten.
de mooiste: hop en pestvogel.

gr Robert
Groeten Robert Pater

Roden(Dr)

henkjanvdkolk

#40
Hier in de tuin heb ik zeer weinig overvliegende soorten [11] omdat het hier gewoon boslandschap is en omdat er rond de tuin eiken, coniferen en sparren staan. [zelf vind ik het uiteraard jammer dat ik niet zoveel overvliegende vogels zie]

Maar daarentegen wel 39 soorten die IN de tuin zijn geweest in anderhalf jaar en die nog altijd groeit [zo afgelopen zondag groene specht en sijs, 2 nieuwe op 1 dag B) ]


Ik ben wel heel benieuwd hoeveel jullie echt IN de tuin hebben. Ik meen dat je tegenwoordig ook in kleinere tuinen en zelfs op balkonnen al aardig wat verschillende soorten kan krijgen.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

marella

Onder tuinvogels versta ik alleen de vogels die daadwerkelijk in de tuin hebben gezeten. Ik tel geen overvliegers. Hoort ook niet op een tuinvogellijst.
Maar op een "vanuitmijnhuistezienlijst".
Ik zit nu op 42 soorten, waarvan ik de leukst vind
Keep (iedere winter)
Grote bonte specht (2 stuks, het hele jaar door)
Koperwiek
Grote lijster
Zwarte Mees (iedere winter)
Goudhaantje
Boomklever
Ik voer dan ook zeer gevarieerd om meer soorten te lokken. Ieder jaar kan ik weer iets toevoegen. Ben benieuwd wat het dit jaar wordt.
Wens Goudvink en pestvogel.
Heb vast 2 malussen geplaats voor ze. HAHA
Marella


     
groetjes Marella

frankw

#42
balkon: Winterkoning, koolmees, pimpelmees, huismus, roodborst, winterkoning, merel. kauw, kraai, ekster, gaai, heggemus en kokmeeuw 1 meter erboven telt ook..

verder in de directe omgeving en overvliegend: boomkruiper, sperwer, buizerd, blauwe reiger, ringmus, waterhoen, meerkoet, soepeend, kolgans, grauwe gans, roek, zanglijster.

25 soorten dus..

edit: en een heleboel stadsduiven. 26 dus..

edit2 (23-11-2007): houtduif, aalscholver, scholekster, kievit en kerkuil vergeten.. 31 soorten dus.
Ik vergeet er ongetwijfeld nog wel wat.. dus dat zal edit3 worden B)  

heuvelsdoorn

Met vriendelijke groet,

Astrid & Gerard

Thijs Udo

#44
Ik was vaochtend erg blij met 2 Kepen (meestal 2x per winter), verder 1x Huismus, 2x Sijs, en 1 jaar af en toe een Koperwiek.
Joepie <_<
Me dunkt trouwens dat we dit topic al een keer hebben gehad, en dat ik nog 1x een mogelijke Huismus heb gehoord (riep 1x, niet kunnen zien, en met zo'n zeldzaamheid en zoveel Spreeuwen...)

Els

Het aantal verschillende vogels die daadwerkelijk in onze tuin zijn geweest: 36.

Ik woon in een rijtjes huis midden in de Randstad. De tuin is 100 vierkante meter groot, wel voer ik de vogels.

Leukste soorten: sperwer, grote bonte specht, houtsnip.  
Els Ouwehand, Katwijk

Vincent Hart

Mijn prettigste (binnen)tuinlijst was ouderlijk huis nabij de Amstel, binnenstad van Amsterdam. Heb geen aantallen bijgehouden maar krentjes waren 2x overwinterende zwartkop (1 winter m, 1 winter v), eveneens overwinterende tjif, 3 kramsvogels tp, 3 soorten kwik (wit, geel en ggk) aldanniet kortstondig tp, 4 soorten roofvogel (tv, boomvalk, sperwer, buizerd)... GGK heb ik overigens op tenminste 7 van de 10 adressen in Asd waar ik gewoond heb  :lol:

Ben nu goed bezig met m'n werklijst (Asd ZO, ook bekend als Bijlmer) met 'klappers' als slechtvalk, sijs, regionale zeldzaamheid huismus en uiteraard GGK (3 binnen een jaar, 1tje vanachter m'n pc)...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JanF

Ik tel zo 36 soorten die daadwerkelijk in onze tuin geweest zijn, dus overvliegers niet meegerekend. Locatie is Veluwe ( buitengebied )

De meest aparte was trouwens een cactuswinterkoning. Moet haast wel een escape geweest zijn, want die komen in het wild alleen in het zuiden van Noord-Amerika voor.  :rolleyes:

groeten, Jan


 
met vr. groeten
Jan van de Fliert

Tim de Boer

Ik heb 49 soorten tp waaronder beflijster, pestvogel, sperwer, kuifmees en ijsvogel, aan overvliegend doe ik niet :P
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

ronald nuiver

Mijn leukste soorten in de tuin (5x7m) (tuinlijst)

Pestvogel, Houtsnip, Taigaboomkruiper, Barmsijs, Goudvink en de Vale Braamsluiper.

Leukste soorten vanuit huis/tuin: (huistuinsoortenlijst)

Steltkluut, Visarend, Zwart en Rode Wouw,
en 16 Vale Gieren

Leukste naar huis toegelokte soort (naar huisloklijst)
Baltische Mantelmeeuw (gelokt met makreel)  

J_apie

Ik kom op 97 soorten. We hebben een vrij grootte tuin en je kunt vanaf de voorkant van het huis vrij ver kijken.

De leukste soorten:

- Pestvogel
- Lepelaar
- Grote Bonte Specht (broedend in de achtertuin)
- Slechtvalk
- Boomvalk
- Blauwe Kiekendief (vrouwtje)

Groeten, Jaap Kolijn

JacobBosma(Gr.)

De teller staat op 158 vanuit m'n huis/tuin in Beijum (vanaf juli 2003) . Met uitzicht op het noordnoordoosten, ideaal voor het najaar.

Leukste overvliegende soorten zijn:
Klapekster
Roerdomp
Kleine Jager
Lachstern
Grote Stern

'Schaamtuinsoort': Rode Wouw en Zwarte Ooievaar

Groeten, Jacob
Groeten, Jacob Bosma

Weia

CiteerDe teller staat op 158 vanuit m'n huis/tuin in Beijum
Dat lijkt meer een trektelpost dan een tuin ;-)
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

P1234

Citeer
Tja leuk dat je er over begint Davy Crocket. Maar ja, hoe groot is je tuin?



Meneer Bouwman, laat die arme Davy Crocket toch een beetje met rust! Straks kan hij echt los, dan krijgt hij een echte tuin!

Ik woon hier nu 2 jaar. Kijk soms wel eens omhoog. Het leukste was een Roodpootvalk die in mei dit jaar een paar keer over ons huis vloog. Verder Kwartel ('s nachts luid roepend over) en Nachtegaal. Verder het gewone spul; de laatste nieuwe was een Sijs vanmiddag.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

ronald nuiver

Ik had vanmiddag nog een Barmsijs en enkele Putters in mijn berk

Kaja

#55
Ik heb er nu ongeveer 65 met als leukste: rode wouw, smelleken, slechtvalk, braamsluiper, tuinfluiter, ooievaar, koekoek en kraanvogel.
(ik woon in Z-limburg)

arie-willem van der wal

#56
ik woon in de alblasserwaard
mn leukste soorten zijn
- elke zomer spotvogel
-elke zomer paartje gr. vliegenvanger
-overvliegen slechtvalk
-zwarte ooievaar
-roodpootvalk
-houtsnip

groet aw
Groeten Arie-Willem van der Wal(15), Oud Alblas
telpost Kinderdijk/Nieuw-Lekkerland

joostheeremans

#57
leukste soort waterral, een dag lang in de tuin gehad aantal jaar terug :)
andere leuke soorten pestvogel, appelvink, bladkoning, slechtvalk, fluiter en braamsluiper
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

duck

Ik heb niet zo zeer veel soorten, maar wel vandaag zeker 20 mussen in mijn  achtertuin die tegelijkertijd aan het fourageren waren. Dat is tegenwoordig ook wel aardig veel.  
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

Menko Vlaardingerbroek

Tot nu 36 echt-in-de-tuin-soorten, in Bilthoven, waaronder bosuil, sperwer, grote lijster, vuurgoudhaan, (grote) barmsijs, goud- en appelvink, maar niet een enkele huismus. Appelvinken zag ik in de winter van 2005-2006 wekelijks, daarna heb ik ze helemaal niet meer gezien.

Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek