Hoofdmenu

Phratora spec ?

Gestart door Robert Heemskerk, november 20, 2007, 23:50:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag keverforum,

Vanmiddag vond ik dit kevertje(~5mm) op een sluisdeur in het Amsterdamse bos.
Ik denk aan een Phratora-soort, maar zie niet welke?
Vrij langgrekt, de kleur van de poten en antenne is volgens mij ook opvallend.
Wel wat grote ogen voor een haantje? en te langgerekt misschien?

Ik kan wel wat hulp gebruiken..  :wacko:

Robert Heemskerk

bovenaanzicht

Robert Heemskerk

en nog een zijaanzicht

jan cuppen

Op basis van welke kenmerken die je op de foto kunt zien is dit wel of geen Chrysomelidae? :rolleyes:  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Robert Heemskerk

#4
goede vraag Jan  :mellow:

Ik heb eigenlijk gekeken naar de vorm van de dekschilden en halsschild.
Ik dacht dat Phratora-soorten minder 'kort en bol' waren en deze vond ik vrij langgerekt 'plat'
:lol:

Ik heb ook gekeken naar Gastrophysa viridula (groen zuringhaantje) maar die lijkt me groter, boller, minder langgerekt maar ook andere 5e tarsleden(voetjes) te hebben.
Verder kom ik ook niet uit de geelbruine kleur van de poten en op de antenne?

Nu niet gaan lachen, ze zijn vrij klein, moeilijk uit elkaar te houden en ik heb verder geen goede gids met beschrijvingen.

edit: Dat van die 5e tarsleden lijkt me niet te kloppen..

jan cuppen

De familie der Chrysomelidae kun je herkennen aan de combinatie van de volgende kenmerken:
1) de schijnbaar vierledige tarsen waarvan het derde lid (vrijwel altijd) diep uitgerand is (in werkelijkheid zijn de tarsen 5-ledig, maar het echte 4e lid is heel kort en ligt verborgen tussen de lobben van het derde lid),
2) de antennen zijn draadvormig,
3) de snuit is niet verlengd, zoals bij snuit- en sommige schorskevers,
4) de ogen zijn min of meer rond, niet sterk uitgerand, zoals bij de meeste boktorren.

De combinatie van deze vier kenmerken klopt voor vrijwel alle soorten Chrysomelidae.

(Vorm van halsschild en dekschilden is dus geen familiekenmerk; binnen de Chrysomelidae heb je zowel lange, smalle als ronde, bolle soorten en zo ongeveer alles daartussen in).

Binnen de familie der Chrysomelidae heb je een aantal subfamilies. Bij jouw exemplaar is het beste kenmerk van de subfamilie Alticinae niet echt goed zichtbaar, nl de verdikte achterdijen, waardoor ze goed kunnen springen (best zichtbaar op de middelste foto). Een tweede kenmerk, maar dat geldt voor niet alle soorten van de Alticinae, is de dwarsgroef voor de basis van het halsschild die aan beide zijden begrensd wordt door een lengtegroefje. Deze groefjes komen niet bij andere subfamilies voor, bij Alticinae kunnen een of beide groefjes wel ontbreken of zeer onduidelijk zijn.

Voor verdere determinatie, althans volgens het boek, moet je kenmerken bestuderen die op de foto's niet zichtbaar zijn. Op basis van de kleur van de antenneleden, kleurverschil tussen dekschilden en halsschild zeer gering, duidelijke puntrijen op dekschilden kom ik dan tot Crepidodera plutus. De lengte die je opgeeft is (wederom) veel te groot, het kevertje is maximaal 3,5 mm lang.



Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Robert Heemskerk

bedankt Jan voor deze heldere uiteenzetting.
Ik moet me toch meer concentreren bij het opnemen van de maat  ;)
Nu heb ik vaker 'aardvlooien' gezien maar de dijen bij deze waren niet zó opvallend vond ik.
Ze zitten er wel.

Na een paar keer lezen kan ik nu wel meer verschillen zien.
Wat een soorten heeft Chrysomelidae!
Knap en leuk dat je de soort hebt kunnen vinden  :duim: