Hoofdmenu

Bijziende haas?

Gestart door vuurvlinder, november 19, 2007, 13:00:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

Wat ik zo net meemaakte was nogal bizar. Ik was mijn hond aan het uitlaten, toen er opeens met hoge snelheid een haas recht op ons af gespeerd kwam. Ik dacht, als hij niet van koers verandert, dan knalt hij zo meteen zo tegen mij op. Mijn hond (notabene een jachthond) vond het zelfs een eng gezicht, want toen zij het beest zag, keek ze gelijk de andere kant op. Pas op het allerlaatste moment week de haas een klein beetje van koers en rende rakelings langs ons heen. 100 meter verderop verdween hij in het struikgewas. Wat ik mij afvraag is of hazen zulke slechte ogen hebben. Iemand enig idee?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Date Lutterop

Mogelijk in "blinde" paniek op de vlucht voor een jagertje?

Groet,

Date


vuurvlinder

CiteerMogelijk in "blinde" paniek op de vlucht voor een jagertje?
Dat zou natuurlijk kunnen, maar ik kon niets ontdekken waar hij van geschrokken zou kunnen zijn. Waar hij vandaan kwam liepen 4 reeen rustig te grazen.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Schiet mij nog een ander verhaal te binnen. Op een rustige (voetbal) avond liep ik eens rond met fototoestel in hetzelfde gebied. Ook toen kwam er een haas mijn richting aan gehobbeld, deze had niet zoveel haast. Ik ben toen stil blijven staan, met mijn fototoestel in de aanslag. Volgens mij had het beest mij pas in de peiling op een afstand van minder dan 10 meter, toen ging hij er pas vandoor.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

han.endt

#4
Ik heb dit gedrag menigmaal mee gemaakt in het vroege voorjaar als ze tijdens de paartijd hun kop helemaal verliezen. Een keer rende er zelfs één onder mijn (stilstaande) fiets door terwijl ik hem nog vast had. Kolder in de kop. Ik weet niet waneer ze daarmee beginnen? Het lijkt me nog wat vroeg.

Het haken slaan, recht op iets of iemand af en op het laatste moment uitwijken is normaal gedrag.

Date Lutterop

In "Zoogdieren van West-Europa" staat als voortplantingsperiode: december tot augustus. Maar dat hebben de hazen zelf waarschijnlijk niet gelezen...

Groet,

Date


grunsven

De March Hare van de teaparty uit Alice in Wonderland is hier op gebaseerd.
Het is dan ook rond maart dat ze zo "raar" doen

Alice: "The March Hare will be much the most interesting, and perhaps as this is May it won't be raving mad -- at least not so mad as it was in March."
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Date Lutterop

Maar ze zullen toch ook eerder al een beetje "mad" moeten zijn, want in februari worden de eerste jongen geboren...

Groet,

Date