GEWONE dwergvleermuis

Gestart door BartNoort, november 18, 2007, 21:51:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

BartNoort

Welke instantie werd gebruikt voor het samenstellen van de lijst met vleermuizen.
Ik ken een aantal soorten dwergvleermuizen, waarvan er in Nederland twee algemeen zijn:
Gewone dwergvleermuis Pipistrellus pipistrellus (pipistrellus)
en Ruige dwergvleermuis Pipistrellus nathusii

De term "dwergvleermuis" wordt in de praktijk vaak gebruikt voor de gewone dwergvleermuis, en zo staat ie ook hier in de lijsten, maar om eea netjes te houden is "gewone dwergvleermuis" denk veel beter.

temeer ook omdat er al een verzamelnaam voor de beide dwergvleermuizen gebruikt wordt "dwergvleermuis spec."

Als iemand een goede reden heeft om dit te handhaven hoor ik het ook graag, maar echt duidelijk is het niet.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

grunsven

In principe volgt Waarneming.nl het Nederlands soortenregister (Nederlandsesoorten.nl) en daar staat Dwergvleermuis zonder Gewone.


Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

MC

wel verwarrend, ik heb de indruk dat de VZZ gewone dwergvleermuis gebruikt. In ieder geval zie ik dat op de VLEN-website http://www.vleermuis.net/ en in de Rode Lijst staan.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

BartNoort

#3
De boeken zijn er ook een beetje verdeeld over.

Atlas zoogdieren in vlaanderen 2003 gewone dwergvleermuis (het blijven belgen natuurlijk)
Gids van de vleermuizen van europa (vertaald uit het duits in 2001) gewone dwergvleermuis
Atlas Nederlandse vleermuizen 1997 gewone dwergvleermuis
Zoogdieren van West- Europa 1994 dwergvleermuis (hoewel gewone hier tussen haakjes staat)
Atlas van de nederlandse zoogdieren 1992 dwergvleermuis
zoogdieren vd Benelux 1986 dwergvleermuis

Daarnaast wordt "gewone dwergvleermuis"ook in de recent gepubliceerde rode lijst en in de flora en faunawet van 7 november 2001 gebruikt.

De oude boeken laten "gewone" eraf, de nieuwe zetten het erbij en in '94 werd getwijfeld.
In engeland noemen ze hem "common pipistrelle"
Voor mij schept het zo onduidelijkheid, er bestaan een boel "pippistrellussen" in de regiodie allemaal dwergvleermuis heten. (Savii, Kuhlii, nathusiu, Pygmeus)

De oorsprong is wel te verklaren; pas begin jaren 80 is het bekender geworden dat we in Nederland ook ruige dwergen hadden, en pas recent is er veel aandacht voor de kleine dwergvleermuis (pygmeus) in Nederland. In het verleden bestond er hier maar één dwergvleermuis.


Al met al kan het flink verwarring scheppen, ik zou dan ook in ieder geval pleiten om de toevoeging "gewone" er tussen haakjes bij te zetten, soortenregister of niet.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)