Met val grote muizen in schuur gevangen, bosrijk gebied.

Gestart door Mariska, juni 28, 2017, 20:52:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mariska

Omdat we overlast hebben, hebben wij helaas vallen moeten zetten.
In plaats van de verwachtte rat of huismuis troffen wij echter deze muizen aan.
Ik vond ze erg groot en bruin voor een huismuis, en na enig zoekwerk vind ik ze op de grote bosmuis lijken.. Maarja, die zijn zeldzaam en al helemaal hier in Drenthe volgens mij.

Ik heb ze dan toch maar als zodanig ingevoerd, maar hoor graag of ik het helemaal mis heb..
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/140911429
onzeker Grote Bosmuis - Apodemus flavicollis gezien op 2017-06-28 Ees - Eeserveld
Foto's:










Toelichting:
In schuur gevangen, we wonen vlakbij bosrand. De kleine is ca 9.5 cm lijf en 21 gram De grote is ca 12.5 cm lijf, en 41 gram
bij voorbaat dank Mariska Doorn


Douwe van der Ploeg

#1
Lijken me prima grote bosmuis, voor absolute zekerheid kan je de achterpoot (met tenen, zonder nagels) nog even nauwkeurig opmeten. (Maar wat mij betreft klopt ie).

Landelijk gezien nog een zeldzame soort, maar rukt hard op en in grote delen van oostelijk Nederland (inclusief stukken Drenthe) geen zeldzaamheid meer.

Edit: Hier een waarneming van 300 meter verderop, uit 2014 ;) https://waarneming.nl/waarneming/view/87569349
Douwe van der Ploeg

Mariska

Bedankt voor je reactie. Ze zijn niet helemaal voor niets gestorven, we gooien ze bij "ons" nest kerkuilen. Daar zitten 7 jongen in (zijn vorige week geringd) en dus een goede indicatie dat er hier veel muizen zijn.. :-)

Douwe van der Ploeg

Weet je toevallig of de braakballen van die uilen ook worden verzameld en geplozen?
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Mariska op juni 28, 2017, 21:58:45 PMBedankt voor je reactie. Ze zijn niet helemaal voor niets gestorven, we gooien ze bij "ons" nest kerkuilen.

Ik vermoed dat het Nationaal Natuurhistorisch Museum Naturalis (Leiden) er graag een paar van in de collectie zou willen opnemen. Daartoe verse en niet al te beschadigde exemplaren in een potje in de vriezer bewaren.
Met vriendelijke groet, Rob

Mariska

Mmm ze liggen nog buiten, kan ze nu in ieder geval in de vriezer leggen, mochten we geen andere meer vangen. Geen idee of het alleen deze twee waren die in de schuur alles aan het stuk knagen waren.

Jannes Santing heeft de uilen geringd, ik weet niet of hij ook braakballen mee heeft genomen. Bij interesse kan ik van de herfst als ze uitgevlogen zijn wel wat ballen opsturen ofzo. Een aantal die op de grond lagen heb ik laatst met mijn nichtjes zitten uitpluizen, en er zaten veel verschillende schedeltjes in (maar geen idee welke soorten ofzo hoor :D)

Bijgevoegde foto`s zijn van zes april, deze muizen lagen dood in de kist, achtergelaten door de uilen `s nachts. Misschien interessant?

Rob Koelman

De muizen op de nieuwe foto's zien er ook uit als grote bosmuizen. Lijkt er op dat er bij jou in de buurt een flink aantal zitten...
Met vriendelijke groet, Rob


Mariska

Citaat van: optilete op juni 29, 2017, 20:17:31 PM
Citaat van: Mariska op juni 29, 2017, 16:53:59 PM
Misschien interessant?
Is een foto van de buik met de gele kraag tussen de voorpoten niet interessanter? https://waarneming.nl/soort/info/399
Die foto`s zijn van 6 april. en we hebben de muizen natuurlijk laten liggen voor de uilen dus die zijn al lang weg.

Merijn van den Hoogenhoff

Mocht je niemand hebben om te pluizen, ik ben altijd bereid :duim: Kijk ook eens op https://www.facebook.com/groups/1631664687095535/ Als je tenminste Facebook hebt.
Groeten Merijn
Citaat van: Mariska op juni 29, 2017, 16:53:59 PM
Mmm ze liggen nog buiten, kan ze nu in ieder geval in de vriezer leggen, mochten we geen andere meer vangen. Geen idee of het alleen deze twee waren die in de schuur alles aan het stuk knagen waren.

Jannes Santing heeft de uilen geringd, ik weet niet of hij ook braakballen mee heeft genomen. Bij interesse kan ik van de herfst als ze uitgevlogen zijn wel wat ballen opsturen ofzo. Een aantal die op de grond lagen heb ik laatst met mijn nichtjes zitten uitpluizen, en er zaten veel verschillende schedeltjes in (maar geen idee welke soorten ofzo hoor :D)

Bijgevoegde foto`s zijn van zes april, deze muizen lagen dood in de kist, achtergelaten door de uilen `s nachts. Misschien interessant?
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff