Nieuwe blindwantsen dankzij Gerard

Gestart door thijsdegraaf, juni 29, 2017, 07:51:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Gerard heeft twee voor Nederland nieuwe soorten gevonden. Soms denk ik, dat als hij de lamp aanzet, ze al komen aanvliegen. 
Als je dit leest Gerard... Gefeliciteerd met je aanwinst!!  :duim:  :duim:

Ik heb voor beide wat informatie er bijgezet.
1. Dicyphus escalerae. https://waarneming.nl/soort/info/623465 Staat in FaunedeFrance alleen vermeld als Spaanse, Italiaanse soort. Daar had ik niet veel aan. Ik heb toch nog wat in vermelde bronnen kunnen vinden.

2. Phoenicocoris dissimilis https://waarneming.nl/soort/info/623829 is slechts kort beschreven in Wachmann.
Ik hoor wel als er dingen erbij/ eraf moeten.

Moeten ze nog een naam krijgen?
Dicyphus escalerae zit op grote leeuwenbek (Antirrhinum majus).   Grote-leeuwenbekbochelwants??

Phoenicocoris dissimilis vind ik lastig. Er zitten er al zo veel op coniferen. Volgens de Deense site een voorkeur voor Abies, maar komt ook op andere soorten voor.

Phoenicocoris dissimilis ??
Grove-denblindwants - Phoenicocoris modestus    ( https://waarneming.nl/soort/info/25130 )
Donkere dennenblindwants - Phoenicocoris obscurellus ( https://waarneming.nl/soort/info/25131 )

Nu het er drie zijn, zou je ook aan een genusnaam kunnen denken.  :rolleye:

Marco de Haas

Aldus Berend via de mail: "Interessant zijn de twee nieuwe soorten voor de fauna uit Limburg: Dicyphus escalerae op Leeuwenbek en Phoenicocoris dissimilis op Zilverspar."

Dicyphus escalerae: Grote-leeuwenbekbochelwants is vrij lang, misschien is Leeuwenbekbochelwants voldoende?

Phoenicocoris dissimilis: aldus Berend dus op Zilverspar -> Zilversparblindwants? Een genusnaam is misschien beter, maar dat mogen jullie bedenken  :angel:. Overigens zal het bij 3 soorten binnen dit genus blijven vermoed ik, de vierde Europese soort (P. carbonarius) zou alleen in Oost-Europa zitten.

Top dat er alweer soortteksten zijn geschreven, dat heeft de populariteit van wantsen toch wel een boost gegeven lijkt mij!
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

thijsdegraaf

#2
Ik zag, dat Berend aan Gerard vroeg of hij leeuwenbek in de tuin had en niet specifiek naar grote muurleeuwenbek. Maar in de andere stukjes had men het toch steeds over grote muurleeuwenbek. Leeuwenbekbochelwants zou dan de voorkeur krijgen. (Ik ga mijn kleine muurleeuwenbekjes ook eens onderzoeken  ;) )

Zilverspar stond geloof ik ook op de Deense site (  Lever på forskellige arter af nåletræer, ikke mindst ædelgran (Abies), men også gran (Picea) og fyr (Pinus) m.fl.  ;D ) (Niet in Wachmann) Dan lijkt zilversparblindwants me een goed voorstel. Ik pas de tekst over voedsel even aan.

Marco de Haas

Citaat van: thijsdegraaf op juni 29, 2017, 09:30:31 AM
Ik zag, dat Berend aan Gerard vroeg of hij leeuwenbek in de tuin had en niet specifiek naar grote muurleeuwenbek. Maar in de andere stukjes had men het toch steeds over grote muurleeuwenbek. Leeuwenbekbochelwants zou dan de voorkeur krijgen. (Ik ga mijn kleine muurleeuwenbekjes ook eens onderzoeken  ;) )

Zilverspar stond geloof ik ook op de Deense site (  Lever på forskellige arter af nåletræer, ikke mindst ædelgran (Abies), men også gran (Picea) og fyr (Pinus) m.fl.  ;D ) (Niet in Wachmann) Dan lijkt zilversparblindwants me een goed voorstel. Ik pas de tekst over voedsel even aan.

:duim:

Overigens wat de verspreiding van P. dissimilis betreft: aldus Fauna-Europaea zit de soort ook in Denemarken en Noorwegen, dat valt onder Noord-Europa denk ik?
Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

thijsdegraaf

Zat er ook al aan te denken door de Deense site. Ik had het overgenomen uit Wachmann. Is aangepast. Bedankt.

GerardL

#5
Danke Thijs,


Ze komen hier gewoon aanwaaien hier, ik doe er nix speciaals voor.
Wat wel zo is, dat ik nu ook echt ook op die kleintje let, en met name die Orthothylussen hebben mijn speciale aandacht.
Dus denk dat doordat er anders/beter opgelet word, gewoon meer en andere gezien worden dan vroeger

En als je eens zin hebt om onze beessies op het laken te bekijken, kom rustig eens een avond/nacht aan !
Hoe warmer de temperatuur s`avonds, hoe meer beessies hier.

Het gaat niet om onze leeuwenbek, maar om de familie ervan de grote zover ik weet.
En die zilverspar ben ik ook nog aan het zoeken, denk dat deze meer bomen gebruikt !


Grtzzzz

Gerard


thijsdegraaf

#6
 't is dat je zo ver weg woont Gerard. Anders zou ik zeker een keer bij je langs komen.
Die kleintjes worden inderdaad makkelijk over het hoofd gezien. Ik zet een enkele keer een lamp in de tuin, maar die is niet goed genoeg om heel veel aan te trekken. Ik kijk eigenlijk meer uit naar wantsen dan naar motjes. Ik denk, dat het bij heel wat motjes liefhebbers net andersom is. Ik heb wel eens gezegd, dat er meer reclame over wantsen op het vlinderforum zou moeten gemaakt.  :blink:

CiteerHet gaat niet om onze leeuwenbek, maar om de familie ervan de grote zover ik weet.
Zo staat het inderdaad in de boeken, maar naar aanleiding van de vraag van Berend aan jouw over leeuwenbek en naar wat Marco heeft gehoord van Berend, denk ik dat andere soorten toch mogelijk zijn.


CiteerEn die zilverspar ben ik ook nog aan het zoeken, denk dat deze meer bomen gebruikt !
Ja, maar deze schijnt bij hem volgens Berend en de Deense site net iets lekkerder te smaken.  :blink:

thijsdegraaf

Moest aan dit topic denken toen ik over mogelijke namen van de wants van Harry las.

Zullen we voor deze wantsen de knoop maar doorhakken en deze namen nemen?

Dicyphus escalerae - leeuwenbekbochelwants
Phoenicocoris dissimilis - zilversparblindwants

arpwifi

Het lijkt me nuttig om Berend en Vincent mee te laten beslissen, anders gaan we in de media weer langs elkaar heen werken  :rolleyes:

Ik ga ze vragen om even naar beide topics te kijken ...
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

thijsdegraaf