Hoofdmenu

Waterkever

Gestart door jck, juni 28, 2017, 18:10:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Een paar jaar terug heb ik een paar waterkevers uit een drinkbak gevist en hier geplaatst. Eén daarvan bleek Agabus uliginosus te zijn - bij onderstaande waarneming zie ik geen stippelrij aan de achterrand van het halsschild maar misschien wel aan de zijkant. Een andere Agabus of zit ik helemaal naast? De kever is 8-9mm lang. Ik heb een foto op millimeterpapier gemaakt - het beestje staat iets schuin op, vandaar de speling.
Dood in een drinkbak.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/140906825
onzeker Snelzwemmer onbekend - Agabus spec. gezien op 2017-06-18 Apeldoorn - Het Woudhuis
Foto's:








James

jan cuppen

Hoi James,

Een dode kever kun je gerust mee naar huis nemen en exact opmeten. Dat is handig bij Agabus en verwanten. De opvallend groenige kleur is mijns inziens een artefact maar maakt het lastig om te zeggen welke soort het is+ is in elk geval geen natuurlijke kleur zo. Opzij is de basis van het halsschild wel bestippeld. Een Agabus-soort maar welke?

Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

jck

Het licht was een beetje vervelend die dag - of diepe schaduw (en dan wordt alles blauwig) of felle zon (hier de oorzaak van de groen zweem, denk ik). Agabus spec is een prima oplossing voor deze - de waterbakken zitten vol waterkevers van verschillende soorten en maten maar het is een beetje lasting zonder net! Bedankt, Jan.

James

Douwe van der Ploeg

Voor waterkevers gebruik ik een theezeefje of zo'n appelmoes-zeef. Euro bij de Hema, en een theezeefje past zelfs in je broekzak.
Douwe van der Ploeg