flinke lichte zwam met paarse steel.

Gestart door sjani van ophemert, november 17, 2007, 22:34:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjani van ophemert

Er stonden een flink aantal zwammen , heel lichtbruin en een korte dikke steel,De hoeden waren 15 cm soms nog iets groter. Ze roken niet speciaal ergens naar.Ze stonden op een grasveld (een soort van park) nabij woningen , er staan daar hoge wilgen, populieren,en de gewone es.De sporee is een beetje creme (moest op zwart papier).Zelf kom ik uit op een paarssteelschijnridderzwam.  Wie erkend hem . groetjes sjani

sjani van ophemert



kvb

Waarschijnlijk toch Lepista nuda (paarse schijnridder) met door de droogte en ouderdom verkleurde hoeden.

Kik

sjani van ophemert


wim veraghtert

Ik denk toch dat het hier om Lepista saeva gaat. We hebben hem op het weekend van de NMV in Zeeland ook gezien nabij Ouddorp. Wat me stoort voor paarse schijnridder, zijn de zeer lichte plaatjes; hoeden bleken vaak uit, maar plaatjes behouden doorgaans toch iets van kleur. En hier zijn ze wit.

Groetjes,
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

grietaf

Ik ben het helemaal met Wim eens.
Bij de waarnemingen staat hij echter al als Paarse schijnridderzwam (zeker).
Grieta.

Arno van Stipdonk

Ik heb commentaar toegevoegd bij de waarneming.

kvb

Ik wil niet vals spelen maar ik vindt de steel te paars. Zou hem invoeren met een vraagteken. Paarse kleur kan ook een overresactie van de digi sensor zijn. Is een kleur die bij sommige sensoren verdwijnt en bij andere extra wordt aangezet.

Kik


wim veraghtert

Hierbij een close-up van één van de exemplaren die we bij Ouddorp zagen:



Die hadden ook zo'n fel purperen steel. Ik vind hem alvast sprekend lijken op de foto's die hier door Sjani gepost zijn.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Nico Dam

Kik,
Sorry, maar discussieren is in dit geval tot mislukken gedoemd. Grieta heeft namelijk altijd gelijk....
Groet,
Nico

sjani van ophemert

ik heb de paarse schijnridderzwam veranderd in paarssteelschijnridderzwam.bedankt allemaal maar weer  :unsure:  groetjes sjani

kvb

Ik heb er geen enkele moeite mee om Grieta gelijk te geven dus doen we dat.


Kik