Insectenhotel geplunderd

Gestart door Hannie Luijten, april 11, 2016, 20:39:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Ik heb in mijn tuin een insectenhotel hangen. Momenteel vliegen daar Rosse metselbijen in en uit. Misschien zitten er nog andere diertjes in maar dat weet ik niet. Begin juni ga ik verhuizen. Kan ik dat hotel dan meenemen? Want ik vrees (weet welhaast zeker) dat de nieuwe bewoner het zo in de kliko gooit...
Groet, Hannie

wilde

De beste tijd om het insectenhotel te verhuizen is de winter. Bij een verhuizing in de zomer zijn er altijd wel beestjes actief in het hotel, maar die zullen dan wat anders moeten zoeken.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Hannie Luijten

Zoiets vreesde ik al. Maar goed, beter iets behouden dan niets. Bedankt!
Groet, Hannie

Hannie Luijten

Zo gezegd zo gedaan. Ik heb mijn insectenhotelletje verleden jaar mee verhuisd. Eerst heeft het 2 weken op de camping gestaan, daarna is het meegegaan naar de nieuwe woonstek alwaar het een warm plekje heeft gekregen. En dit voorjaar vlogen er een heleboel Rossige metselbijen. In korte tijd hadden die alle bamboestaafjes tot aan het eind gevuld en was er duidelijk sprake van woningnood. Voor zover mogelijk zijn er toen nog wat bamboestokjes bij geplaatst en die waren na een paar dagen ook helemaal volgestopt. Dat belooft wat voor volgend jaar dachten we, dan moet er een megastal bijkomen  ;D. Tot een paar dagen geleden. We zijn 3 weken weg geweest met vakantie en bij thuiskomst blijken de meeste stokjes weer open te liggen. Stuifmeelklontjes liggen ervoor op de grond. Een raadsel. Wie heeft er mijn hotel geplunderd??? Er zit kippengaas voor zodat de mezen en mussen er niet bij kunnen, want die trokken altijd alle stokjes eruit op hun zoektocht naar eten. Maar vanochtend vroeg werd ik wakker omdat ik wat vreemde geluiden hoorde. Hoor ik dat goed, hakt daar iemand op mijn hotel? Dus bed uit en kijken en ja hoor. Een Grote bonte specht zat met zijn snavel door de mazen van het gaas in de bamboe te pikken. Hopelijk is zijn snavel niet tot de laatste cellen gekomen anders is er volgend jaar niets aan bijtjes, dat zou ik toch wel heel erg jammer vinden. En intussen moeten we eens gaan bedenken hoe we dit gaan beschermen tegen deze vogels. Uiteraard moet de specht ook eten, maar daar was het hotel natuurlijk niet voor bedoeld. En wat ik mij afvraag: Het zijn toch nog maar eitjes, geen larven. Wat moet een specht nou met die ieniemienie eitjes???
Groet, Hannie