Heideknots zwam

Gestart door J&L, november 17, 2007, 20:46:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

J&L




Op de heide in Vierhouten.Er stonden daar veel van deze knotsjes.
Heide knots denk ik.Of niet??

han.endt

Die zie ik heel veel. Dit is 'm zeker.

J&L

Hoi Han,

Was je ook daar??? :D
Ja en dat voor een RL soort.

Dankje :duim:  

han.endt

#3
Ze zijn heel algemeen op  de Veluwse heideterreinen. Althans bij Ermelo en Garderen. Ook veel (nacht)vlinders die op de heide zitten worden als zeldzaam aangemerkt. Ik denk dat het biotoop niet algemeen (over heel Nederland bekeken) is en daardoor de soorten als zeldzaam worden gezien, terwijl ze op dergelijke plekken juist vaak zelfs talrijk zijn.

Kijk maar eens. Ziet lekker rood tussen Ermelo en Garderen:
http://waarneming.nl/soort.php?id=14879&ta...071117&id_act=0

J&L

Hoi,

Ja daar alleen dus.
De rest van Nederland niet! je hebt gelijk.

kvb

Zeldzaamheid in het algemeen wordt in Nederland gemeten met het percentage aanwezigheid in kilometerhokken. Dit kan dus betekenen dat een soort heel algemeen lijkt voor de een en voor de ander volkomen onbekend is. Heideterreinen op arm zand die niet vergrast zijn zijn zeldzaam, ergo de heideknotszwam is zeldzaam. De groeiplaatsen in de duine bij Bergen zijn ook een geval van enige honderden vierkante meters.

Kik

Ismael

CiteerHoi,

Ja daar alleen dus.
De rest van Nederland niet! je hebt gelijk.
hoho pas op he de sallandse heuvelrug (ook veel heide) heeft er ook zat  ;)  
Groeten Ismaël Wind

J&L

Hoi Ismael,

Ik bedoelde daar is op de kaart(van waarneming) enkelt een rood hokje de rest van Nederland niet.
Toch is het soms moeilijk of vreemd te begrijpen als je dan eentje op een dag van een soort tegenkomt die algemeen is en vervolgens ziet de heide niet paars maar geel van de knotsjes en deze is dan zéér zeldzaam. :wacko:  :blink:

Allen bedankt voor de reacties :duim: