Andricus curvator?

Gestart door janaken, december 16, 2007, 20:30:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

janaken

Ik heb eergister deze gal gevonden. Het lijkt mij geen kruikgal.
Zou het de gordelgal Andricus curvator kunnen zijn?




Groetjes,

Tjeu.

Floppy

#1
Hallo Tjeu,

Niet zo'n makkelijke. De A. curvator heeft meestal een smalle, wittige ring vlak onder de top. Als ik het goed zie, heeft deze dat niet.
Ik denk bij dit exemplaar eerder aan de agame vorm van de Andricus quercusramuli (autumnalis). Maar ik ben maar een leek, dus het is slechts een suggestie.  :)
Hoe lang was 'ie ongeveer en hoe breed?
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

janaken

De gal was 6 mm lang. En aangezien Andricus curvator ongeveer 3 mm lang blijkt te zijn, zou A. quercusramuli inderdaad meer voor de hand gelegen hebben.

Ik was al eerder kruikgallen tegengekomen. En de verschillen met de nieuwe gal waren duidelijk.
Andere oppervlaktestructuur, en andere vorm. En vooral: in de nieuwe gal was nog geen vliegopening. Omdat A. solitarius in augustus/september uitvliegt, zijn nu alle kruikgallen verlaten, en de nieuwe gal kon voor mij dan ook geen kruikgal zijn. En ik ben naar andere gallen gaan kijken.

Andricus solitarius, verlaten kruikgal.
Groetjes,

Tjeu.

janaken

Maar er blijkt nog een andere mogelijkheid te zijn. Gallen kunnen zeer verschillend van vorm zijn, al naar gelang de parasitering. Ik kan mij voorstellen dat A. solitarius verdreven is door een stel inquilinen, die er nu in overwinteren. Inquilinen hebben nieuwe gallen nodig om er eitjes in te leggen, en dat kan pas in het voorjaar. En dat zou dus alles kunnen verklaren.

Ik heb de betreffende boom nog eens opgezocht. Ik vond er zeker vier exemplaren. Deze heeft zelfs nog een plukje haren. Bruine beharing schijnt karakteristiek te zijn voor jonge kruikgallen.

Vermoedelijk kruikgal, bewoond door inquilinen.
Groetjes,

Tjeu.