Bonte specht: grote?

Gestart door jeroen vinke, juni 26, 2017, 13:41:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroen vinke

Ik heb de verenlinks bekeken maar ik kan er niet zeker over zijn.
Ik zeg grote bonte specht, met als enige reden dat dat de algemeenste is.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/140807816
Grote Bonte Specht - Dendrocopos major gezien op 2017-06-25 Westerbork - Oosterveld
Foto's:


Toelichting:
Bonte specht, maar welke? Of valt daar geen uitsluitsel aan te geven?

bij voorbaat dank Jeroen Vinke
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

keesschreven

Hoi Jeroen,

Inderdaad waarschijnlijk Grote. Middelste zou misschien ook kunnen, maar daar heb ik helaas geen ervaring mee.
Kleine is echt klein, meer richting formaat huismus. Deze veer (armpen/tertial) is daar dus te groot voor.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

jeroen vinke

Bedankt voor jouw antwoord Kees!
Ik laat hem uiteraard gewoon op de grote staan, dat is het meest waarschijnlijke.

Groet, Jeroen
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

keesschreven

Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

jeroen vinke

Bedankt Kees.
Dat ga ik zo in de trein even goed doorlezen.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

jeroen vinke

Citaat van: keesschreven op juli 03, 2017, 18:25:44 PM
Inderdaad waarschijnlijk Grote. Middelste zou misschien ook kunnen, maar daar heb ik helaas geen ervaring mee.
Kleine is echt klein, meer richting formaat huismus. Deze veer (armpen/tertial) is daar dus te groot voor.

Hallo Kees.

Ik vond het artikel erg interessant en ben even de verenstudie ingedoken. Als ik het goed begrijp is het veertje van de foto een armpen of tertial, en daar kan ik goed inkomen (featherbase.info). De lengte is 55 mm, maar volgens mij ontbreekt er een klein stukje van de veerpen, waardoor hij iets langer zou zijn. Dit in ogenschouw nemende past hij perfect op A9 van GBS, maar ook op MBS. Het vergelijkingsmateriaal op featherbase.info en in het bovenstaande artikel vind ik hem vaker op GBS lijken. Maar volgens mij zit er zo veel variatie in dat er eigenlijk niks zinnigs over te zeggen valt...   B)
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke