Hoofdmenu

roofvlieg

Gestart door thijsdegraaf, november 16, 2007, 21:04:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Alle vlinders, kevers en wantsen foto's van dit jaar heb ik nu wel uitgezocht. Er blijft echter nog een aantal van vliegen over. En daarover heb ik weinig informatie. Ik weet er ook niet veel van, maar ik probeer toch eerst zelf  te zoeken. Ik vind deze op een eikenroofvlieg lijken, maar ook wel op een Paritamus geniculatus. Mijn vraag is of ik een beetje in de buurt zit.

Groeten,
Thijs

javanerkelens

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben.....Paritamus geniculatus

Lijkt inderdaad wel erg veel op degene die op de site staat van Garden Safari zie hier
En dan gelet op de poten...de ronding van de vleugels....de beadering van de vleugels....de kop....de tekening op het borststuk....

Maar ja .....hij is dan wel bijzonder, als je het zo leest...... :P
Dus nog effe wachten met feesten........tot er van de kenner een bevestiging kan komen, als het mogelijk is van een foto !

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Daar had ik het idee ook vandaan. Het zou wel leuk zijn.
Verder heb ik op http://www.veluwe-insecten.nl/vliegen/asil...oofvliegen.html gekeken. Maar dan houdt het ook een beetje op.  :wacko: Ik moet maar eens op boekenmarkten gaan snuffelen.
Bedankt  (leuk trouwens, die vliegen met die luizen)

Groet,
Thijs

javanerkelens

Merk wel dat er soms veel verschil zit in boeken en wat in het ene boek wel staat , daar staat in een ander boek weer niets over vermeld....
Ik vind het nog steeds moeilijk om de juiste boeken te vinden , maar ik denk dat ik toch ga voor het "betere en wat duurdere" boek.......vooral met vliegen !

Ik hoop voor je dat het de Paritamus geniculatus is....dat is dan weer een leuke aanwinst voor je site... :grin:

En met die vliegjes.........inderdaad bijzonder en grappig eigenlijk ook wel, je zou haast gaan denken, dat ze na kunnen denken en een soort intelligentie bezitten.

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

han.endt

Geen Paritamus geniculatus. De voorste dijen zijn duidelijk geheel zwart. Bij P. geniculatus zijn de uiterste toppen roodachtig.
Ik denk toch Neoitamus cyanurus. Het algehele uiterlijk en het patroon op het borststuk passen goed op die soort. Helaas zijn veel andere doorslaggevende determinatiekenmerken op de foto niet te zien.

PS. Aan te bevelen (must) voor roofvliegendeterminatie: De Roofvliegen van Nederland, Mark van Veen, Wetenschappelijke Mededeling KNNV 216.

thijsdegraaf

Jammer, maar het was ook te mooi om waar te zijn. Hij leek echter ook veel op de eikenroofvlieg (Neoitamus cyanurus) die op jouw site staat.
Ook bedankt voor de tip wat betreft het boekje. (Voor Joke en andere belangstellenden http://www.antiqbook.nl/boox/akok/189831.shtml )

Groeten,
Thijs

han.endt

Het blijft ook met een determinatiewerk van foto's heel erg lastig. Met de nodige ervaring is er soms wel wat van te maken, maar ook ik heb toch meestal het beest in de hand nodig om de benodigde kenmerken met een loep te kunnen na lopen. Kenmerkend voor de Eikenroofvlieg bijvoorbeeld zijn de naar voren toe gekromde borstels op het achterhoofd.

thijsdegraaf

Dat had ik al begrepen. Ik was deze zomer meer met vlinders, kevers, wantsen en libellen bezig.
Als ik een ander insect zag, dat me interesseerde heb ik het wel gefotografeerd met de bedoeling om het op een pagina te zetten ondere een kopje als iets van "overige insecten". Ook omdat ik wel wist dat determinatie moeilijk was. Maar dat voldoet  niet. Vandaar dat ik toch maar de namen probeer te vinden.
En ze daarna pas op een pagina zet.

Groeten nogmaals,
Thijs

javanerkelens

Nou, ik heb de plaatjes van de Paritamus geniculatus en Neoitamus cyanurus een flink aantal keren weer opnieuw goed bekeken, maar inderdaad moeilijk.....ik merk wel dat hoelanger ik bezig ben, ik wel merk , dat foto's heel verradelijk kunnen zijn.
Want ik was echt gegaan voor de Paritamus geniculatus en als niemand je dan corrigeert en je zet hem op een site, die weer andere mensen bekijken........tja , dan krijg je natuurlijk verwarring alom........en niet iedereen komt even langs op waarneming.nl om zijn insect te laten determineren!
Geeft toch te denken.....en dat je wel altijd allert blijft.

Jammer Thijs......maar blijft toch een mooi beestje hoor ! :duim:

Oja, en de link is weer genoteerd !

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Mark van Veen

Bij dit vrouwtje kun je naar de zwarte achterlijfpunt kijken. Die is lang en dun bij een Neoitamus, terwijl die veel korter is bij een Paritamus. Ook heeft Paritamus een kleine middenknobbel, die pal boven de steeksnuit zit. Die middenknobbel is op de foto wat slecht te zien, maar te groot. Ik deel de verwarring overgens: beide soorten lijken in de eerste blik best op elkaar en beide komen in bossen voor. Check de kop en het achterlijf!
groet,

Mark van Veen

javanerkelens

Mark.....bedankt ! (Han natuurlijk ook)
Weer wat info erbij.......we komen er wel....al is het soms met vallen en opstaan.... :wacko:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

Bedankt Mark.

Over boeken gesproken. Ik kwam op internet bij een Entomologie Speciaalzaak terecht van Vermandel. Ze hebben een enorm uitgebreide boekenlijst. De kenners zullen daar wel van gehoord hebben. Voor mij was het nieuw. Je kunt de catalogus hier vinden. http://www.vermandel.com/catalog2.pdf Het geeft mij in ieder geval een idee van wat er allemaal is. Of maak ik te veel reclame? Mark z'n boek staat er ook bij.

Groet, Thijs

javanerkelens

Tja......volgens mij wou je er een "punt" achter zetten, maar Thijs... ik heb je link direct opgeslagen en .......dat wordt bestellen !! :duim:

Bedankt hoor !  Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)