onbekende rups bij het zwanenwater

Gestart door marcoleloux, juni 21, 2017, 14:02:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

marcoleloux

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/140470627
onzeker Geelbruine tandvlinder - Notodonta torva gezien op 2017-06-18 Zwanenwater
Foto's:


bij voorbaat dank marco leloux

rupsje

zeer klein kameeltje?

Groet,

Herman Damman
rupsje

marcoleloux

dankje herman damman,
kan ik de geelbruine tandvlinder (zeer zeldzaam) en de dromedaris vlinder uitsluiten.
op de determinatie is nog niet gereageerd bij mijn melding , kan ik dit beter afwachten of de naam al wijzigen in kameeltje (notodonta ziczac) ?
mvg marco leloux

Rayan Majoor

Beste is om hem op de soort die je vermoedt te zetten en dan op 'onzeker'. Uit mijn hoofd durf ik dit sowieso niet te zeggen. Ik zal er morgen eens naar kijken.
Heb je hem op een plant gevonden? Dat kan helpen bij de determinatie. :)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

marcoleloux

ik heb hem niet op een plant gevonden, er waren wat mensen insekten aan het vangen samen met mensen van natuurmonumenten, ik liep er toevallig langs en zag de rups in hun doek liggen , ze keken alleen naar wantsen en zo denk ik .
ik nam een foto van de rups en verder keken hun er niet meer naar.

Rayan Majoor

Leuke manier om een rups te vinden ;)
In ieder geval durf ik de geelbruine tandvlinder niet uit te sluiten, maar kameeltje is, vanwege de zeldzaamheid van de geelbruine tandvlinder, een stuk waarschijnlijker... is dan denk ik een net vervelde rups als het inderdaad het kameeltje is
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

JeroenVoogd

Geelbruine tandvlinder heeft opmerkelijk geringde buikpoten als belangrijkste onderscheidende kenmerk en let op hoe de witte zijlijn doorloopt richting het derde en vierde paar buikpoten.

Jeroen